- Λεπτομέρειες
- Συντάκτης: Μητρ. Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος
- Κατηγορία: Θεολογικά
- Εμφανίσεις: 230

Τό θεολογικό ἔργο τοῦ π. Ἰωάννου Ρωμανίδη
Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου Ἱεροθέου
Ἀνωτάτη Ἐκκλησιαστική Ἀκαδημία Ἀθηνῶν, 10 Δεκεμβρίου 2025
Ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος προσκλήθηκε ἀπό τήν Ἀνωτάτη Ἐκκλησιαστική Ἀκαδημία Ἀθηνῶν νά δώση διάλεξη στόν «Ἐπιμορφωτικό κύκλο», τήν 10η Δεκεμβρίου 2025, μέ θέμα «Τό θεολογικό ἔργο τοῦ π. Ἰωάννου Ρωμανίδη». Παρόντες στήν διάλεξη ἦταν ὁ Πρόεδρος τῆς Σχολῆς κ. Ἀθανάσιος Καψάλης, οἱ καθηγητές τῆς Σχολῆς καί οἱ φοιτητές. Ὁ Σεβασμιώτατος διάρθρωσε τήν διάλεξή του σέ τέσσερεις ἑνότητες. Στήν πρώτη ἑνότητα μίλησε γιά τά χαρακτηριστικά γνωρίσματα τῆς προσωπικότητας τοῦ π. Ἰωάννου Ρωμανίδη, ἀπό τήν γέννησή του μέχρι τήν κοίμησή του, καί τό ὅτι σπούδασε στά μεγάλα ἐρευνητικά κέντρα τῆς Ἀμερικῆς καί τῆς Εὐρώπης. Στήν δεύτερη ἑνότητα ἀναφέρθηκε στά κεντρικά σημεῖα τοῦ ἐρευνητικοῦ, θεολογικοῦ καί ἱστορικοῦ ἔργου του, ἀφοῦ ἡ θεολογία συνδέεται μέ τήν ἱστορία καί ὄχι μέ τόν μεταφυσικό κόσμο. Στήν τρίτη ἑνότητα τόνισε τήν σχέση τοῦ π. Ἰωάννου Ρωμανίδη μέ τόν π. Γεώργιο Φλωρόφσκυ, ἀφοῦ ἦταν ὁ καλύτερος καί ὀξυνούστερος μαθητής του, πράγμα πού παραθεωρεῖται ἀπό πολλούς. Καί στήν τέταρτη ἑνότητα ἀναφέρθηκε στό ὅτι στηριζόταν στήν θεολογία τῶν θεοπνεύστων ἁγίων πού εἶχαν τό χάρισμα τῆς διακρίσεως τῶν πνευμάτων, διότι γνώρισαν ἐκ πείρας ὅτι δέν ὑπάρχει καμμία ὁμοιότητα μεταξύ ἀκτίστου καί κτιστοῦ καί ὅτι ἡ ἐμπειρία τοῦ ἀκτίστου παραμένει μυστήριο καί ἀπερίγραπτο, ἀλλά σώζει τόν ἄνθρωπο. Κατέληξε ὅτι ἡ θεολογική προσφορά τοῦ π. Ἰωάννου Ρωμανίδη εἶναι μεγάλη, διότι μᾶς ἔδωσε τά «ἑρμηνευτικά κλειδιά» τῆς θεολογίας τῶν Προφητῶν, τῶν Ἀποστόλων καί τῶν Πατέρων. Ἔτσι, συνέδεσε τό lex credendi (πίστη τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων) μέ τό lex orandi (λατρεία-προσευχή) καί τό lex vivendi (κάθαρση, φωτισμός, θέωση).
Εὐχαριστῶ γιά τήν πρόσκληση. Ἄν καί ὁ χρόνος μου εἶναι περιορισμένος δέν μποροῦσα νά μή ἀνταποκριθῶ στήν πρόσκληση γιά πολλούς λόγους. Οἱ κυριότεροι εἶναι οἱ ἑξῆς:
Πρῶτον. Γνώριζα τόν π. Ἰωάννη Ρωμανίδη ἀπό πολύ παλιά, πρῶτα ἀπό τά κείμενά του, ὕστερα (ἀπό τό 1988) προσωπικά στήν Ἀθήνα, κατόπιν ἀπό τήν ἔνταξή του στό Κληρικολόγιο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μου, καί βεβαίως μέ τήν συνεχῆ ἔρευνα στό ἔργο του καί τήν διδασκαλία του καί ἔκδοση διαφόρων βιβλίων γι’ αὐτόν, καί θέλω νά ὁμιλῶ γι’ αὐτόν.
Δεύτερον. Ἦταν ἕνας πολυτάλαντος ἄνθρωπος καί θεολόγος καί ἐρευνητής, μέ τήν παραγωγή σπουδαίου πρωτότυπου ἐρευνητικοῦ ἔργου, κατά τήν γνώμη μου ὁ καλύτερος Δογματικός θεολόγος τῶν τελευταίων ἐτῶν.
Τρίτον. Παραγνωρίζεται, δυστυχῶς, τό ἔργο του, περιθωριοποιεῖται, πολλοί ἀναφέρονται σέ αὐτόν ἐπιλεκτικά ἤ κριτικά, βεβαίως ὑπάρχουν φωτεινές ἐξαιρέσεις ὅπως οἱ καθηγητές π. Γεώργιος Μεταλληνός, κ. Βασίλειος Τσίγκος, κ. Γεώργιος Παναγόπουλος κ. ἄ.
- Λεπτομέρειες
- Συντάκτης: Ἀναστάσιος Φιλιππίδης
- Κατηγορία: Θεολογικά
- Εμφανίσεις: 337
Ἡ ἀπομάκρυνση τῆς δυτικῆς Θεολογίας ἀπό τήν Ὀρθοδοξία
Ἀναστασίου Φιλιππίδη
Τό Ἱστορικό Ὑπόβαθρο (787 μ.Χ.-1014 μ.Χ.)
Οἱ πρωτοποριακὲς μελέτες τοῦ π. Ἰ. Ρωμανίδη ἔχουν ἀναδείξει τὸ ἱστορικὸ ὑπόβαθρο τῆς ἀπομάκρυνσης τῆς Δύσης ἀπὸ τὴν Ὀρθοδοξία κατὰ τοὺς τρεῖς κρίσιμους αἰῶνες πρὶν ἀπὸ τὸ λεγόμενο Σχίσμα τοῦ 1054. Ἕνα βασικὸ συμπέρασμά του εἶναι ὅτι ἡ μεγάλη τομὴ στὴν ἱστορία τῆς Θεολογίας προῆλθε ἀπὸ τὴν ἄνοδο τοῦ Καρλομάγνου καὶ τὴν ἐπέκταση τοῦ φραγκικοῦ βασιλείου στὴν Ἰταλία, καὶ ὄχι ἀπὸ τὴν ἀπομάκρυνση τοῦ Πάπα ἀπὸ τὴν Ὀρθοδοξία, τοὐλάχιστον ὡς τὸ 1009. Οἱ Πάπες τῆς Ρώμης παρέμειναν στὴν μεγάλη πλειοψηφία τους Ὀρθόδοξοι καὶ ἀντιστάθηκαν μὲ κάθε μέσο στὴν καταθλιπτικὴ φραγκικὴ πίεση, τὴν ἐποχὴ ποὺ οἱ Φράγκοι εἰσήγαγαν αἱρετικὲς καινοτομίες στὴ χριστιανικὴ θεολογία. Στὴν παροῦσα μελέτη θὰ ἐξετάσουμε πιὸ ἀναλυτικὰ τὶς ἐξελίξεις στὸν παπικὸ θρόνο κατὰ τὶς δεκαετίες ποὺ ἀκολούθησαν τὴν ἐμφάνιση τοῦ φραγκικοῦ στρατοῦ στὴ Ρώμη.
- Λεπτομέρειες
- Συντάκτης: π. Προκόπιος Μερτύρης
- Κατηγορία: Αἱρέσεις
- Εμφανίσεις: 126
Προφητικός ο λόγος του Γέροντα Προκόπιου Μερτύρη (21 Δεκεμβρίου 1929 – 14 Μαΐου 2016). Ἐκφωνήθηκε στὸ μοναστῆρι του Ἱ.Μ. Παναγία ἡ Πάντων Χαρά Κορίνθου, τὴν Κυριακὴ τῆς Σταυροπροσκυνήσεως, στίς 3/4/2016.
«Σε λίγο θα προβάλει ο Τίμιος Σταυρός. Θα Τον δούμε και θα ενθυμηθούμε τους αγώνες στους οποίους υπεβλήθη ο Εσταυρωμένος Κύριός μας και Θεός μας για να σώσει τις ψυχές μας.
Εμείς, τί κάνουμε αδελφοί μου; Ακούμε τα διδάγματα που δίδονται σε εμάς από τον Τίμιον Σταυρόν; Ο Χριστός αιμόφυρτος, ακανθοστεφανωμένος επάνω στον Σταυρό μας διδάσκει. Εμείς ακούμε την διδασκαλία Του; Έχουμε ανοιχτά τα αυτιά μας για να ακούμε τα ψυχοφελή και τα ψυχοσωτήρια λόγια του Σωτήρος Χριστού μας;
Δυστυχώς αδελφοί μου όχι.
Και ιδιαιτέρως, επαναλαμβάνω, κατά την περίοδον αυτήν της πνευματικής κρίσεως που διερχόμεθα:
ΘΑ ΜΑΣ ΤΑ ΚΑΤΑΡΓΗΣΟΥΝ ΟΛΑ.
Θα μας κατεβάσουν τις Εικόνες.
Θα μας κατεβάσουν τον Τίμιον Σταυρόν. (17' 37")
- Λεπτομέρειες
- Συντάκτης: Νεκτάριος Δαπέργολας
- Κατηγορία: Κανονικότητα
- Εμφανίσεις: 91

Ἕνα ἄρθρο πραγματική Ἀκτινογραφία τῶν σημερινῶν Διαλόγων, Συμπροσευχῶν, Συλλείτουργων (Οἰκουμενισμοῦ) μὲ τοὺς Αἱρετικούς
Δέν ὑφίσταται πλέον καμία διαδικασία πραγματικοῦ διαλόγου, ὑπάρχουν μόνο συμπροσευχές καί κοινές λατρευτικές ἐκδηλώσεις, ἐντελῶς ἀντικανονικές ἐκκλησιαστικά
Νεκτάριος Δαπέργολας
10 Δεκεμβρίου 2025
Οἱ συμπροσευχές, οἱ διαχριστιανικοί «διάλογοι», ἡ προδοσία τῶν ποιμένων, τί προβλέπουν ρητά οἱ Ἱεροί Κανόνες καί πῶς παραβιάζονται σήμερα ἐν πλήρει συνειδήσει, ὁ Οἰκουμενισμός καί ἡ πορεία πρός τήν Παγκόσμια Πανθρησκεία ἦταν κάποια ἀπό τά ἐπί μέρους θέματα τῆς πρόσφατης συνέντευξης τοῦ Νεκτάριου Δαπέργολα στήν Βίκυ Μπαϊρακτάρη («Θέμα τῆς Χαλκιδικῆς», 10-12-2025). Παραθέτουμε πιό κάτω ὁλόκληρη τήν συζήτηση, πού εἶχε καί καίριες ἐρωτήσεις, ἀλλά καί πλήρως κατατοπιστικές ἀπαντήσεις…
- Λεπτομέρειες
- Συντάκτης: Μητρ. Κυθήρων κ. Σεραφείμ
- Κατηγορία: Κανονικότητα
- Εμφανίσεις: 103
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΚΥΘΗΡΩΝ & ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ ΣΕΡΑΦΕΙΜ
Πρός
Τόν ἄνευ τῆς προβλεπομένης νομοκανονικῆς
διαδικασίας καταδικασθέντα
Πανιερώτατον Μητροπολίτην Πάφου κ. Τυχικόν
«Ἕως θανάτου ἀγώνισαι ὑπέρ τῆς ἀληθείας καί
Κύριος ὁ Θεός ἡμῶν πολεμήσει ὑπέρ σοῦ» (Σοφία Σειράχ)
Πανιερώτατε καί προσφιλέστατε ἅγιε Αδελφέ,
Εὐλογεῖτε·
Πρό ἡμερῶν «ἀναβαίνοντες εἰς Ἱεροσόλυμα» (γρ. Κωνσταντινούπολιν) μοῦ ἐστείλατε μήνυμα ζητοῦντες εὐχάς καί προσευχάς ἀπό τήν ταπεινότητά μου. Ὁλοκαρδίως ηὐχόμην, ηὐχήθην καί εὔχομαι διά τήν εμπερίστατον Πανιερότητά Σας.
- Λεπτομέρειες
- Συντάκτης: Μαρίνα Κολοβοπούλου
- Κατηγορία: Αἱρέσεις
- Εμφανίσεις: 216
Ἡ ὁρολογία τοῦ «Ὁμοουσίου» καί οἱ μεταφραστικές της μετατοπίσεις
Μαρίνα Κολοβοπούλου
Επίκουρη Καθηγήτρια Θεολογικής Σχολής Αθηνών
Κατά τήν πρόσφατη ἐπίσκεψη τοῦ Πάπα Λέοντος ΙΔ´ στήν ἱστορική πόλη τῆς Νικαίας, με ἀφορμή τόν κοινό χριστιανικό ἑορτασμό τῶν 1700 ἐτῶν ἀπό τή σύγκληση τῆς Α´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, τό ἐνδιαφέρον τῆς ἐκκλησιαστικῆς κοινότητος ἐπικεντρώθηκε – καί δικαίως – στή δημόσια ἀπαγγελία τοῦ Συμβόλου τῆς Πίστεως χωρίς τήν προσθήκη τοῦ filioque, γεγονός πού προκάλεσε θετική ἀντίδραση στόν ὀρθόδοξο κόσμο.
Ἐν τούτοις, τόσο ἀπό τήν προφορική ἀπαγγελία του στήν ἀγγλική γλῶσσα, ὅπως μεταδόθηκε ἀπό τά ΜΜΕ, ὅσο καί ἀπό τήν δημοσίευση τοῦ κειμένου, τό ὁποῖο μοιράστηκε στούς παρευρισκομένους, σύμφωνα μέ τό εἰδησιογραφικό πρακτορεῖο Romfea, διαπιστώνονται δύο σημεῖα ἀπόκλισης ἀπό τό ἑλληνικό πρωτότυπο, τά ὁποῖα προκαλοῦν προβληματισμό ἀπό πλευρᾶς θεολογικῆς ἐπιστήμης καί ἐκκλησιαστικῆς παραδόσεως:
- Λεπτομέρειες
- Συντάκτης: Μητρ. Γόρτυνος κ. Ἱερεμίας
- Κατηγορία: Κανονικότητα
- Εμφανίσεις: 164
IEΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΓΟΡΤΥΝΟΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΕΩΣ
Δημητσάνα - Μεγαλόπολη, Κυριακή 2 Ὀκτωβρίου 2016
ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟ ΕΓΚΥΚΛΙΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΟΙΜΝΙΟ ΤΟΥ
«ὑπάρχει ἕνα ὕπουλο σατανικό κίνημα, πού θέλει νά ἀναμείξει τήν ὀρθή πίστη μας μέ ἄλλα ψεύτικα «πιστεύω» καί νά μᾶς τήν παραλλάξει καί νά μᾶς τήν ψευτίσει. "Οἰκουμενισμός" λέγεται τό κίνημα αὐτό, πού δέν εἶναι ἁπλᾶ μία αἵρεση, ἀλλά ἀγκαλιάζει ὅλες τίς αἱρέσεις. Εἶναι "παναίρεση"»
«δηλώνουμε ἐπίσημα ὅτι καταδικάζουμε τόν Οἰκουμενισμό ὡς παναίρεση. Τόν δέ Πάπα δέν τόν λέμε «ἀδελφό» οὔτε τούς Παπικούς "Ἐκκλησία" (μέ τήν μυστηριακή ἔννοια τῆς λέξης), ἀλλά τούς καλοῦμε "αἱρετικούς"»
Ἀγαπητοί μου χριστιανοί τῆς Ἱερᾶς μας Μητροπόλεως,
1. Eὔχομαι νά εἶστε καλά καί νά ζῆτε εὐτυχισμένα. Εὔχομαι ἡ Παναγία Δέσποινα νά Σᾶς σκεπάζει καί νά φυλάγει τήν οἰκογένειά Σας ἀπό κάθε κακό. Νά εἶστε Παναγιοσκέπαστοι, καλοί μου!
Ὡς Ἀρχιερεύς τοῦ τόπου αὐτοῦ, ὑπεύθυνος γιά τήν πνευματική Σας προκοπή, ἐπιθυμῶ νά θερμανθεῖ ἡ καλή Σας καρδιά μέ τήν ἀγάπη τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ. Γιατί, σάν νά μοῦ φαίνεται, ὅτι μᾶς καταπλάκωσαν τά διάφορα προβλήματα, οἰκονομικά καί ἄλλα, ἀπορροφηθήκαμε ἀπό αὐτά καί ξεχάσαμε ὅτι πρῶτο ἀπ᾽ ὅλα εἶναι τό νά ἀγαπᾶμε τόν Θεό καί νά ζοῦμε κατά τόν ἅγιο Νόμο Του.
2. Γι᾽ αὐτό Σᾶς παρακαλῶ καί Σᾶς θερμοπαρακαλῶ, ἀδέλφια μου, νά κάνουμε ὅλοι μας στροφή καί νά ἐπιστρέψουμε ὁλόκαρδα στόν Χριστό μας καί στήν ὀρθόδοξη πίστη μας. Στήν προσευχή μας νά λέμε: «Χριστέ μου, κάνε με νά Σ᾽ ἀγαπῶ πάνω ἀπ᾽ ὅλα! Παναγία μου, στερέωσέ μου τήν πίστη μου καί τήν ἀγάπη μου σέ Σένα»!
- Λεπτομέρειες
- Συντάκτης: π. Μιχαήλ Βοσκός
- Κατηγορία: Ἐκκλησία
- Εμφανίσεις: 385
Ο ΙΕΡΕΑΣ ΩΣ ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΣΗΜΕΡΙΝΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ ΜΙΧΑΗΛ ΒΟΣΚΟΥ
Ἡ ἱερωσύνη δὲν εἶναι οὔτε βιοποριστικὸ ἐπάγγελμα, οὔτε ἕνας εὔκολος τρόπος ἀσκήσεως κοσμικῆς ἐξουσίας, οὔτε ἀσφαλῶς καὶ μέσον προσωπικῆς ἀναδείξεως καὶ προβολῆς. Ἡ ἱερωσύνη εἶναι θεῖον ἔργο καὶ θεία διακονία, ἡ ὁποία ὑπερβαίνει σὲ ὕψος καὶ ἀξία κάθε ἄλλο ἔργο ποὺ μπορεῖ νὰ ὑπάρξει πάνω στὴ γῆ. Ὅπως χαρακτηριστικὰ τονίζει ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, ὁ ἱερωμένος ἀναλαμβάνει διακονία μεγαλύτερη ἀκόμη καὶ ἀπὸ ἐκείνην τῶν ἁγίων ἀγγέλων καὶ ἀρχαγγέλων, λαμβάνει ἐξουσία, “ἣν οὔτε ἀγγέλοις, οὔτε ἀρχαγγέλοις ἔδωκεν ὁ Θεός”1. Ὁ ἱερέας ἀξιώνεται ἀπὸ τὸν Θεὸ νὰ ἀναγεννᾶ τοὺς ἀνθρώπους διὰ τοῦ Μυστηρίου τοῦ Βαπτίσματος στὴ νέα ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας ὡς τοῦ ζῶντος Σώματος τοῦ Χριστοῦ. Ἀξιώνεται νὰ ἐπιτελεῖ τὸ φοβερὸ Μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας, τὴν ἀναίμακτη θυσία, δίνοντας στοὺς πιστοὺς τὴ δυνατότητα νὰ γίνονται σύσσωμοι καὶ σύναιμοι Χριστοῦ καὶ νὰ παραμένουν ζωντανὰ μέλη τοῦ Σώματος τοῦ Χριστοῦ. Ἀξιώνεται ἀκόμη νὰ γίνεται πνευματικὸς ὁδηγὸς καὶ θεραπευτὴς ψυχῶν διὰ τοῦ Μυστηρίου τῆς Μετανοίας καὶ τῆς Ἐξομολογήσεως καὶ νὰ προετοιμάζει πολίτες γιὰ τὴν αἰώνια Βασιλεία τῶν οὐρανῶν.
Ἕνα τέτοιο ἔργο καὶ μιὰ τέτοια διακονία, ἡ ὁποία “τελεῖται μὲν ἐπὶ τῆς γῆς, τάξιν δὲ ἐπουρανίων ἔχει ταγμάτων”2 , προϋποθέτει ἁγιότητα βίου καὶ ἀγγελικὴ καθαρότητα. Γι’ αὐτὸ καὶ οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας τονίζουν ὅτι ὁ πνευματικὸς ἀγώνας γιὰ τὴν κάθαρση ἀπὸ τὰ πάθη καὶ τὸν φωτισμὸ τοῦ νοὸς πρέπει νὰ προηγηθεῖ τῆς χειροτονίας στὴν ἱερωσύνη. Οἱ γνωστοὶ σὲ ὅλους μας λόγοι τοῦ ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου εἶναι ἀρκούντως χαρακτηριστικοί:
- Λεπτομέρειες
- Συντάκτης: Μητρ. Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος
- Κατηγορία: Αἱρέσεις
- Εμφανίσεις: 137
Διάλογος μὲ τοὺς Μονοφυσῖτες
Μητροπολίτου Ναυπάκτου & Ἁγίου Βλασίου Ἱεροθέου
Στὴν Ἱεραρχία τοῦ Ὀκτωβρίου 2004 σὲ σχετικὴ εἰσήγηση γιὰ τοὺς διαλόγους τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας μὲ τὶς διάφορες Ὁμολογίες ὑποστηρίχθηκε ἡ ἄποψη ὅτι στὸν διάλογο τῆς Ἐκκλησίας μὲ τοὺς χαρακτηριζόμενους ὡς Ἀντιχαλκηδονίους (Μονοφυσίτες) ἐπιτεύχθηκε συμφωνία στὸ Χριστολογικὸ δόγμα, ἀλλὰ ὑπάρχει διαφωνία, διότι οἱ Μονοφυσίτες ἀρνήθηκαν νὰ δεχθοῦν τις μετὰ τὴν Γ΄ Οἰκουμενικὲς Συνόδους, ἰδιαιτέρως τὴν Δ΄ Οἰκουμενικὴ Σύνοδο τῆς Χαλκηδόνος.
Τὸ ἁπλὸ ὅμως ἐρώτημα εἶναι: Πῶς εἶναι δυνατὸν νὰ θεωρηθῇ ὅτι ἐπῆλθε συμφωνία στὸ Χριστολογικὸ δόγμα, ὅταν οἱ λεγόμενοι Ἀντιχαλκηδόνιοι δὲν παραδέχονται τὶς Οἰκουμενικὲς ἐκεῖνες Συνόδους (Δ΄, Ε', ΣΤ΄) ποὺ ὁριοθέτησαν τὴν ὀρθόδοξη διδασκαλία στὸ Χριστολογικὸ δόγμα, δηλαδὴ στὸ δόγμα ποὺ ἀφορᾶ τὸν τρόπο ἑνώσεως τῶν δύο φύσεων στὸν Χριστό;
Θὰ ἤθελα στὴν συνέχεια νὰ παρουσιάσω μὲ ἁπλό –ὅσον εἶναι δυνατόν– καὶ σύντομο τρόπο μερικὰ ἐνδιαφέροντα σημεῖα.
- Λεπτομέρειες
- Συντάκτης: π. Ιερώνυμος Mayilyan
- Κατηγορία: Αἱρέσεις
- Εμφανίσεις: 132
Πώς οι Ορθόδοξοι Αρμένιοι έγιναν Μονοφυσίτες;
π. Ιερώνυμος Mayilyan
Εφημέριος Ι. Ν. Αγ. Γεωργίου (Χατζηκώστα)
(Παρεκκλήσιο Ι. Ν. Αγ. Ασωμάτων Θησείου)
Πριν αρχίσω την παρουσία του θέματος θα ήθελα να ευχαριστήσω εκ βαθέων τον σεβαστό και αγαπητό π. Βασίλειο Βολουδάκη τον οποίο έχω την χαρά και ευλογία να γνωρίσω τελευταία, ιδίως στο πλαίσιο του σεμιναρίου της Εξομολογητικής, που οργανώνει το Ίδρυμα Ποιμαντικής Επιμορφώσεως της Ι. Αρχιεπισκοπής Αθηνών.
Ο π. Βασίλειος από την πρώτη στιγμή της γνωριμίας μας μου έδειξε την αγάπη του και μόλις πληροφορήθηκε για το παρελθόν μου, ιδίως για την επιστροφή μου από τη πλάνη και αίρεση του Μονοφυσιτισμού στην Αλήθεια του Χριστού, την Ορθοδοξία, αμέσως μου έκανε την πρόταση να γράψω κάποιο κείμενο, παρουσιάζοντας μια συνοπτική ιστορία της πατρίδας μου της Αρμενίας και να αναφερθώ ιδίως στην πίστη των Αρμενίων.
Είναι η πρώτη φορά, που μου δίνεται αυτή η ευκαιρία να συμμετάσχω με αυτό το ειδικό θέμα στο επίκαιρο και πλούσιο περιεχόμενο του περιοδικού «Ενοριακή Ευλογία», του Ι. Ν. Αγ. Νικολάου Πευκακίων.
Στο μικρό μου αυτό άρθρο δεν παρουσιάζω μια συστηματική ιστορία της Αρμενίας. Δεν είναι αυτός ο σκοπός μου. Θα αναφερθώ, όμως, σε τρεις κυρίως χρονολογίες (301, 406 και 451 μ.Χ.) και στα γεγονότα που συνδέονται με αυτές και είναι βαρυσήμαντες για την ιστορία της Αρμενίας και μας ενδιαφέρουν εδώ άμεσα.
- Περίοδος Νηστείας (Μητρ. Ἀντινόης Παντελεήμων)
- Η ελληνική μικρογράμματη γραφή ή βυζαντινή γραφή
- Ἱερομόναχος Σεραφείμ Δημόπουλος (1937-2008)
- Φθάνει πιά μέ τά Λείψανα τῶν Ἁγίων πού κομίζουν οἱ Ἁγιορεῖτες στά πλοιάρια;
- Λόγος εἰς τήν Κοίμησιν τῆς Θεοτόκου - Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς
- Είναι ο Οικουμενισμός αίρεση; Τι μας λένε οι άγιοί μας;
- Ἂν οἱ Μητροπολίτες δὲν μιλοῦν, γιὰ νὰ τὰ ἔχουν καλὰ μὲ ὅλους
- Ἔχουμε εὐθύνη (Ἅγιος Παΐσιος)
- Οι ενωτικοί και η θεωρία των κλάδων
- Εἶναι οἱ Ἑτερόδοξοι μέλη τῆς Ἐκκλησίας;
- Οι Παπικές Αιρέσεις (Λατινικές Κακοδοξίες) είναι καταδικασμένες από πολλές Ιερές Συνόδους, και από τους Αγίους Πατέρες
- ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ και ΟΜΟΛΟΓΙΑ Μητροπολίτου (πρ.) Πάφου Τυχικού
- Γυναῖκες στό ἀναλόγιο;
- Γυναῖκες στό ἀναλόγιο; [Β']
- Τὸ Ἅγιον Πνεῦμα δὲν κατεβαίνει μὲ μηχανές [δηλ. μὲ ἐγκεφαλολογία, μὲ τεχνάσματα]
- Μητρ. Πάφου Τυχικός: Η περί του ακτίστου φωτός διδασκαλία του Αγίου Γρηγορίου Παλαμά
- Σκέψεις σχετικά με την παύση του Μητροπολίτη Πάφου Τυχικού [Κανονικό Δίκαιο]
- Ἐκκλησία τῆς Κύπρου: Οἱ 'ἀντ’ αὐτοῦ’ ὑπογραφές εἰς τήν Σύνοδον τῆς Κρήτης (Κολυμβάριον)
- Ἡ ἔκπτωση ἑνός Μητροπολίτου καί ἡ πτώση μιᾶς Ἐκκλησίας [1]
- Μια ιδιαίτερη συνέντευξη με τον Δρ. Ελπιδοφόρο Σωτηριάδη για την απόφαση της Ιεράς Συνόδου σχετικά με τον Μητροπολίτη Τυχικό
- Κίνδυνος ἐκκοσμικεύσεως τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ φρονήματος
- Περί της κοσμικής χρήσης των Ιερών Ναών – Μία ορθόδοξη θεολογική προσέγγιση
- Κ. Βαθιώτης: Παρέμβαση στην εκδήλωση της Αντεθνικής Τερατοθήκης για την ελευθερία της Τέχνης
- Ἡ σωτηριολογία τοῦ Λουθήρου (ἐπίλογος)
- Ο μακαριστός Μητροπολίτης Γόρτυνος Ιερεμίας για την Σύνοδο του Κολυμβαρίου (2016)
- Προαπαιτούμενα γιά τήν ἐνεργοποίηση τῆς «ἐν ἡμῖν» Βασιλείας τοῦ Θεοῦ
- Γιατί δέν τονίζεται τό ἐστίν, τό τινῶν κτλ. στὴν ἀνάγνωση; (Ἐγκλιτικές Λέξεις)
- Ὁ π. Ἀθανάσιος Μυτιληναῖος γιά τήν σύγχρονη πλάνη ὅτι ὁ Θεός εἶναι μόνο ἀγάπη
- Μητροπολίτης Μόρφου: Γιατί δεν υπέγραψα το κείμενο περί σχέσεων Ορθοδοξίας και άλλων χριστιανών (Σύνοδος Κολυμβαρίου)
- (Σύνοδος Κολυμβαρίου) Παρέµβαση καί κείµενο στήν Ἱεραρχία τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος (Νοέµβριος 2016, Μητρ. Ναυπάκτου Ἱερόθεος)
- Ἡ μεγάλη Παρέκκλιση ἀπό τήν Ὀρθόδοξο Ἐκκλησιαστική Παράδοση καί τούς Ἁγίους Πατέρες (Ἡ σύνοδος Κολυμβαρίου ἐν τῇ πράξει)
- «Ὁµολογιακή» διγλωσσία, ἀσάφεια καί σύγχυση [τῶν Οἰκουμενιστῶν]
- Τά οὐσιαστικά προβλήματα μέ τήν ἁγία καί μεγάλη Σύνοδο [Κολυμβαρίου]
- Ὑπόμνημα τοῦ Μητρ. Πειραιῶς κ. Σεραφείμ πρός τήν Ι.Σ.Ι. (23-24/11/2016) μέ θέμα τήν ἁγία καί μεγάλη Σύνοδο [Κολυμβαρίου]
- Ἐπιστολή τοῦ Μητρ. Πειραιῶς κ. Σεραφείμ πρός τήν Δ.Ι.Σ. γιά τήν σύγκλιση τῆς ἁγίας καί μεγάλης Συνόδου [Κολυμβαρίου]
- Εἶναι ἀποδεκτή ἡ Βαπτισματική Θεολογία;
- Ὁ Μητρ. Πειραιῶς κ. Σεραφείμ, γιὰ τὴν αἵρεση τοῦ Οἰκουμενισμοῦ, πρὸς τοὺς Μητροπολίτες τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
- Ἡ Βαπτισματική Θεολογία
- Ἡ νέα θεολογία καί ἡ νέα ἐκκλησιολογία της - Ἡ Β΄ Βατικανή Σύνοδος
- Σύνοδος Κολυμβαρίου: Ομολογιακή παρέμβαση του Μητρ. Λεμεσού κ. Αθανασίου
- ΑΘΩΟΣ … - π. Ἀναστάσιος Κ. Γκοτσόπουλος
- π. Γεώργιος Μεταλληνός: Οι Έλληνες Ορθόδοξοι με κατηγορούν ως Αιρετικό γιατί έχω τους Πατέρες (+ mp3)
- Το «βασίλειο ιεράτευμα» και η ιερωσύνη
- Ὁ Προτεσταντισμός - γ. Ἀθανάσιος Μυτιληναῖος (+ mp3)
- Πῶς ἀποκτοῦμε εὐλάβεια;
- Τί εἶναι εὐλάβεια;
- 'Ψηλαφητόν σκότος' οἱ αἱρετικές θέσεις τοῦ Μητροπολίτου Περιστερίου καί τῶν ὁμοϊδεατῶν του
- Η Προτεσταντική «θεολογία» και η «θεολογία» του Μητρ. Περιστερίου Γρηγορίου για τον Εσταυρωμένο *
- Περί τῶν Αἱρετικῶν Προτεσταντῶν
- Ἡ Θεολογική ταυτότητα τοῦ Προτεσταντισμοῦ (mp3)
- Οριοθέτηση Ορθοδοξίας και αιρέσεως – Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς
- Ανοικτή επιστολή του Μητρ. πρ. Καλαβρύτων Αμβροσίου προς τον Μητρ. Περιστερίου Γρηγόριο για τον Εσταυρωμένο
- Αἱ μεταφράσεις τῶν Λειτουργικῶν Κειμένων
- Ὁ Διάβολος συγχαίρει γιά τή μετάφραση (Ἐκλογάδιον Ἀρχιεπ. Χριστοδούλου)
- ΝΑΙ ἤ ΟΧΙ στήν μετάφραση τῆς Λειτουργικῆς γλώσσας;
- Ἡ Εἰκόνα τῆς Σταυρώσεως
- Λατινογενής η Λειτουργική Μεταρρύθμισις (Αρχιμ. Νικοδήμου Μπαρούση)
- Ο Προσανατολισμός εν τη Λατρεία (Αρχιμ. Νικοδήμου Μπαρούση)
- Εἶναι ἀδύνατον οἱ αἱρετικοὶ νὰ γιορτάζουν μὲ τοὺς Ὀρθοδόξους (Μητρ. Κονίτσης Ἀνδρέας γιὰ ἑορτασμὸ Πάσχα 2025)
- Η «Λειτουργική Κίνησις» της Δύσεως και ο Οικουμενισμός (Ἀρχιμ. Νικόδημος Μπαρούσης)
- Κάποια προδοσία τῆς Πίστης ἑτοιμάζεται μυστικά καί ὑπόκωφα (+ Μητρ. Γόρτυνος Ἱερεμίας)
- Τοιοῦτος ἡμῖν ἔπρεπεν Ἀρχιερεύς - π. Ἀθανάσιος Μυτιληναῖος (Μνήμη Ἁγίου Γρηγορίου Θεολόγου)
- Εις τύπον και τόπον Χριστού (Ἀρχιμ. Μελέτιος Ἀπ. Βαδραχάνης)
- Ἡ μεταπατερική Θεολογία εἶναι βλασφημία ἐναντίον τοῦ Ἁγίου Πνεύματος (+ Μητρ. Γόρτυνος καί Μεγαλουπόλεως Ἰερεμίας)
- Η εγκύκλιος της Δ.Ι.Σ του 1929 "Οι Αρχιμανδρίται προηγούνται των οφφικιούχων Πρεσβυτέρων εν ταις Ιεραίς Ακολουθίαις" - Εμπόδιο στις Ιερατικές κλίσεις; (π. Ἐλευθέριος Χαβάτζας)
- Ὅπου Θυσιαστήριον ἐκεῖ καί ὁ Ἐσταυρωμένος
- Αναίρεση της φυλλάδας της Ιεράς Μητρόπολης Περιστερίου και του Μητροπολίτη της Γρηγορίου σχετικά με τον Σταυρό στην Αγία Τράπεζα
- Επίσημος καταδίκη της Τετραφωνίας (Οικουμενικόν Πατριαρχείον, 1846)
- Εγκύκλιος 9-6-1956 περί αναγνώσεως «μυστικώς» των Ευχών της θείας Λειτουργίας, και εμμελούς αναγνώσεως του Αποστόλου και του Ιερού Ευαγγελίου
- Περί της χειροτονίας της πρώτης γυναίκας διακόνισσας στη σύγχρονη εποχή (Ι. Μ. Πάφου)
- Οικουμενισμός και Αντι-Οικουμενισμός (Αντίκρουση ισχυρισμού ότι ο Οικουμενισμός είναι «ανύπαρκτος» ή «ακίνδυνος»)
- Η Δαιμονική και Αποκρυφιστική Υφή του Οικουμενισμού
- Θεολογική ἐπιστήριξις τῆς ὄπισθεν τῆς Ἁγίας Τραπέζης τοποθετήσεως τοῦ Ἐσταυρωμένου Χριστοῦ (Σεβ. Μητρ. Κυθήρων Σεραφείμ)
- Η φιλακολουθία των αγωνιστών Χριστιανών
- Γέροντας Εφραίμ Φιλοθεΐτης (Αριζονίτης): Με την καρδιακή προσευχή κατανοούμε τις άγιες γραφές και τους Πατέρες, ας είναι στην αρχαία διάλεκτο
- Δίγαμος ορθόδοξος ιερέας και χειροτονία γυναικός θίγουν το κύρος του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας
- Μεγάλη Εβδομάδα 2024 (Οικουμενικόν Πατριαρχείον)
- Η ευχαριστιακή νηστεία και η Θ. Λειτουργία των Προηγιασμένων Τιμίων Δώρων (ιστορικοκανονική προσέγγιση)
- Υπεραγία Θεοτόκε σώσον ημάς ή πρέσβευε υπέρ ημών;
- Νηστεία πρό τῆς Θείας Κοινωνίας
- Κληρικοί τοῦ «παλαιοῦ τυπικοῦ»
- Προαναγγελία κοινοῦ ἑορτασμοῦ τοῦ Πάσχα μὲ τοὺς Αἱρετικούς τό 2025 (Ἱερά Μητρ. Πειραιῶς)
- Περί τοῦ Πασχαλίου Κανόνος. Δύναται νά ἀλλαγῇ; (Ἱερά Μητρ. Πειραιῶς)
- Το Άγιον Όρος για το νομοσχέδιο σχετικά με τους «γάμους» ομοφυλόφιλων ζευγαριών
- Περί του Σταυρού πίσω από την Αγία Τράπεζα [Ἡ ἄκρα ταπείνωσις τοῦ Ἐσταυρωμένου εἰς Ἱεράν Μητρόπολιν Περιστερίου]
- Μα δεν υπάρχουν ψάλτες!
- Γιατί προσευχόμαστε στραμμένοι προς την ανατολή;
- Υπάρχει επιτακτική ανάγκη επαφής με τη σκέψη των αγίων ασκητικών Πατέρων της Εκκλησίας μας
- Οι νερόβραστοι Χριστιανοί
- Τὸ μυστήριον τῆς Ἱερᾶς Ἐξομολογήσεως καὶ Μετανοίας
- Ἡ ἀληθινὴ μετάνοια κατὰ τὸν Μέγα Βασίλειο καὶ τὸν Ἱερὸ Χρυσόστομο, μὲ ἐκτενὴ εἰσαγωγὴ γιὰ λανθασμένους τρόπους ἐξομολογήσεως
- Η Νοερά Προσευχή (Η Ευχή / Ευχή του Ιησού / Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησόν με)
- Ὁμιλίες γ. Στεφάνου Ἀναγνωστοπούλου (2022)
- Οι νοερές προσβολές των Δαιμόνων
- Ἡ Φαντασία (ἡδονή-ὀδύνη)
- Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς: Ὁ τέταρτος Ἱεράρχης καί ὁ τέταρτος Θεολόγος
- Η φαντασιώδης προσευχή, και η Ησυχαστική Προσευχή
- Μία ἀπάντησις εἰς τὴν Ἀκαδημίαν Θεολογικῶν Σπουδῶν Βόλου
- Σύντομη Λειτουργία (Ὄρθρος + Θ. Λειτουργία)
- Οἱ Δέκα Ὅροι τοῦ Ἁγίου Διαδόχου Ἐπισκόπου Φωτικῆς






