Η κα. Άννα Κακαδιάρη σε πρόσφατο τεκμηριωμένο άρθρο της αναιρεί την (νεωτεριστική) φυλλάδα της Ιεράς Μητρόπολης Περιστερίου και του Μητροπολίτη της Γρηγορίου σχετικά με τον Σταυρό στην Αγία Τράπεζα. Δεν είναι μόνο ότι αφαιρείται ο Εσταυρωμένος Χριστός πίσω από την Αγία Τράπεζα (το οποίον είναι μέγας νεωτερισμός, ενάντια στην δια ζώσης Ιεράς Παράδοσης της Εκκλησίας μας), αλλά μαζί Του αφαιρείται και ο Σταυρός του Χριστού από την Αγία Τράπεζα, το οποίον είναι και το ζητούμενον των νεωτεριστών, για να μπορέσουν (μερικοί το κάνουν ήδη δύο φορές τον χρόνο) να λειτουργούν προς δυσμάς με πρόσωπο προς τον Λαόν (σαν τους Προτεστάντες και τους Λατίνους, Παπικούς), και για να προκαλούν την προσοχή του Λαού επ' αυτούς, από το καταργηθέν από την ίδια μας την Εκκλησία Σύνθρονον το οποίον επαναφέρουν για το θεαθήναι. Σήμερα, τινές Κληρικοί / Θεολόγοι, τὴν ἱκανοποίησιν τῆς περιέργειας τοῦ Λαοῦ, καὶ τὴν διαρκῆ πρόκληση τῆς προσοχῆς τοῦ Λαοῦ πρὸς αὐτούς, τὴν ἐπικροτοῦν καὶ προωθοῦν ὡς τάχα «συμμετοχή του Λαού». Ἀναλόγιον.

Το άρθρο έχει ως εξής:

 

Παρατηρήσεις επί της έντυπης έκδοσης της Ιεράς Μητρόπολης Περιστερίου σχετικά με την «Λανθασμένη θεολογικά και αυθαίρετα μόνιμη τοποθέτηση του «Εσταυρωμένου της Μεγάλης Παρασκευής» μέσα στο Ιερό Βήμα και πίσω από την Αγία Τράπεζα»

Της Άννας Κακαδιάρη, αρχαιολόγου-φιλολόγου

20/7/2024

Εικ. 1 Το εν λόγω φυλλάδιο και το Συνοδευτικό Προσκλητικό Μήνυμα του Επισκόπου Περιστερίου
Εικ. 2 Από το φυλλάδιο του επισκόπου.
Εικ. 3 Ιερός Ναός Αγίων Θεοδώρων, Μπεράτι, Αλβανία. Μνήμη Αγίου Ελευθερίου,15-12-2023. Διακρίνεται ο Εσταυρωμένος στο Άγιο Βήμα.
Εικ. 4 Ο Όσιος Σεβαστιανός του Καραγκάντα, κατά κόσμον Στέφανος Βασίλεβιτς Φομίν μαζί με συλλειτουργούς στον ναό, Καραγκάντα, Καζακστάν αρχές 20ου αιώνα. Διακρίνεται ο Εσταυρωμένος όπισθεν της Αγίας Τραπέζης στο Άγιο Βήμα.
Εικ. 5 Ιερός Καθεδρικός Ναός Κοιμήσεως της Θεοτόκου στο Ελσίνκι. Από την επίσκεψη του Οικουμενικού Πατριάρχη στη Φιλανδία 9-9-2023.
Εικ. 6 Άποψη του νότιου ταφικού παρεκκλησίου, 14ος αιώνας
Εικ. 7 Βιτρώ-Κόγχη Ιερού Βήματος Μητροπολιτικού Ναού Ευαγγελίστριας Περιστερίου. Από το φυλλάδιο του επισκόπου σ.46
Εικ.8 Ξύλινος ζωγραφιστός σταυρός από τον ναό του Τιμίου Σταυρού στον Ασκά Κύπρου. «Ὁ Σταυρὸς (αὐτὸς) ἦταν τοποθετημένος πρὶν ἀπὸ μερικὰ χρόνια πίσω ἀπὸ τὴν Ἁγία Τράπεζα τοῦ Ἱεροῦ Βήματος τοῦ Καθολικοῦ ποὺ θὰ μποροῦσε νὰ ὁδηγήση στὸ συμπέρασμα, ὅτι αὐτὴ ἦταν καὶ ἡ ἀρχική του θέση»

 

Εικ. 9 Γραπτός Σταυρός 14ος αι. Μονή Παντοκράτορος: « Ο ξύλινος αυτός σταυρός με την παράσταση τής Σταυρώσεως και τη συμβολική άπεικόνιση στο επάνω μέρος τής Δευτέρας Παρουσίας ήταν άλλοτε στημένος στον χώρο τού ιερού, πίσω άπό την Άγ. Τράπεζα»
Εικ. 10 Τζούντα Πιζάνο, Το αριστούργημά του είναι ο επιβλητικός Εσταυρωμένος (1250) στην αριστερή εξέδρα της Βασιλικής του Αγίου Δομίνικου στην Μπολόνια, με τη γραφή στα Λατινικά » Cuius docta manus me pixit Junta Pisanus » (ζωγραφισμένο από το έμπειρο ή εξειδικευμένο χέρι του Τζούντα Πιζάνο)

 

 

 

ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ-ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

1.Μαντάς Γ. Απόστολος, Το εικονογραφικό πρόγραμμα του ιερού βήματος των μεσοβυζαντινών ναών της Ελλάδας (843-1204), Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Βιβλιοθήκη Σοφίας Ν. Σαριπόλου,95Θ.16Ι

.https://www.himara.gr/epikairotita/25776-i-periousia-tis-orthodoksis-ekklisias-tis-alvanias-sekathestos-echmalosias
β. Σελίδες ἀπὸ τὸ ἡμερολόγιο ἑνὸς λευΐτη «Πρίν (σ.σ.Το 1917 και την Κομμουνιστική Επανάσταση στη Ρωσία)…Παρατηρῶ ὅτι πότε-πότε σκοτεινιάζουν οἱ εἰκόνες. Ὁ Ἐσταυρωμένος, πίσω ἀπὸ τὴν ἁγία Τράπεζα, ἔγινε μαῦρος. Τὸ πρόσωπο τοῦ Κυρίου πῆρε ἔκφραση βλοσυρή, ὀργισμένη… οἱ γεροντότεροι λένε, πὼς οἱ εἰκόνες σκοτεινιάζουν πάντα πρὶν ἀπὸ τὶς μεγάλες συμφορές.» Βασίλειος Νικηφόρωφ-Βόλγιν – Τὸ ὁδοιπορικὸ ῥαβδί, 1938 , Μετάφραση ἀπὸ τὰ ῥωσικά ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΠΑΡΑΚΛΗΤΟΥ

3.ΒΕΛΑΝΙΔΙΩΤΗΣ Ι. (2013). Συζητήσεις επί θεμάτων τεθέντων υπ’ όψιν της Χριστιανικής Αρχαιολογικής Εταιρείας. Δελτίον της Χριστιανικής Αρχαιολογικής Εταιρείας, 1, 132–140.
https://doi.org/10.12681/dchae.1351

4.ΠΕΡΔΙΚΗ Ο. (2013). Ξύλινος ζωγραφιστός σταυρός από τον ναό του Τιμίου Σταυρού στον Ασκά Κύπρου. Δελτίον της Χριστιανικής Αρχαιολογικής Εταιρείας, 34, 227–238. 4. «Ὁ Σταυρὸς (αὐτὸς) ἦταν τοποθετημένος πρὶν ἀπὸ μερικὰ χρόνια πίσω ἀπὸ τὴν Ἁγία Τράπεζα τοῦ Ἱεροῦ Βήματος τοῦ Καθολικοῦ ποὺ θὰ μποροῦσε νὰ ὁδηγήση στὸ συμπέρασμα, ὅτι αὐτὴ ἦταν καὶ ἡ ἀρχική του θέση»

5.ΕΥ.ΤΣΙΓΑΡΙΔΑΣ, ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΕΙΚΟΝΕΣ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ, Ἔκδ. 1998, σ.7 ,Γραπτός Σταυρός : Ό ξύλινος αυτός σταυρός με την παράσταση τής Σταυρώσεως και τη συμβολική άπεικόνιση στο επάνω μέρος τής Δευτέρας Παρουσίας ήταν άλλοτε στημένος στον χώρο τού ιερού, πίσω άπό την Άγ. Τράπεζα (πίν.13β)

6.Chisholm, Hugh, επιμ.. (1911) «Giunta Pisano» Εγκυκλοπαίδεια Μπριτάννικα 12 (11η έκδοση) Cambridge University Press, σελ. 54, Chisholm, Hugh, επιμ.. (1911) «Giunta Pisano» Εγκυκλοπαίδεια Μπριτάννικα 12 (11η έκδοση) Cambridge University Press, σελ. 54, Benezit E., Dictionnaire des Peintres, Sculpteurs, Dessinateurs et Graveurs, 10 τόμοι; Librairie Gründ, Παρίσι 1976;(ISBN 2-7000-0153-2)

7α. Βλ. Grondijs L. H., L’ iconographie byzantine du Crucifié mort sur lacroix, Brüssels: dition de y antion, n tit t de o iologie, Leiden: Éditions E. J.Brill 1960.
β-γ. ΜΑΡΚΟΣ Β. ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ«ΤΟ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΙΚΟ ΘΕΜΑ ΧΡΙΣΤΟΣ Η ΑΚΡΑ ΤΑΠΕΙΝΩΣΙΣ. ΕΙΚΟΝΟΛΟΓΙΚΗ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΚΑΙ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ», ΠΑΤΡΑ, ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2012, σελ.134,137
7δ.: Καβαρνός Κωνσταντίνος, Η ιερά βυζαντινή τέχνη, Αθήναι: Αστήρ 1992, σ. 122

8α. Το Συναξάριον ἤτοι Τυπικὸν τῆς ἐν Κωνσταντινουπόλει Μονῆς τῆς Θεοτόκου Εὐεργέτιδος είναι κείμενο του 11ου αι. Συντάχθηκε περί τα έτη 1054-1070 από τον και κτίτορα της Μονής μοναχό Τιμόθεο, ο οποίος συνέταξε και τον γνωστό Ευεργετινό. Το κείμενο μπορούμε να βρούμε στο χειρόγραφο υπ’ αρ. 788 (12ου αι.) της Εθνικής Βιβλιοθήκης Ελλάδος (χφ ΕΒΕ 788) ή στο Aleksej Dmitrievskij, Opisanie liturgitcheskich rukopisej, I, Kiev 1895, σσ. 256 655. Επίσης, βλ. R.Jordan, «Evergetis: Typikon of Timothy for the Monastery of the Mother of God Evergetis», Byzantine Monastic Foundation Documents, Dumbarton Oaks Studies 35, 22 (2000), σσ. 454-506
.«ως άπαιτούσαι ιδιαιτέραν σκηνοθεσίαν, παριστάνοντο μεν εν τη εκκλησία, αλλ’ ανεξαρτήτως της εκκλησιαστικής ακολουθίας και εις ιδιαιτέραν ώραν, καθοριζομένην ειδικώς προς τούτο» , «Διάταξις των Παθών του Χριστού», Νέος Έλληνομνήμων, έτος 1916, τεύχ. 13, σελ. 381, Παλατινή Βιβλιοθήκη του Βατικανού
8γ. Ρωσικός κατάλογος των εν Ρωσία από του 1491 μέχρι του 1652 εκδοθέντων ρωσσοσλαβονικών εκκλησιαστικών βιβλίων , Kataev, Πετρούπολη 1884
8δ. Ν. Jorga, Bisericìi Românesti, τόμ. A’, σελ. 116 -119. Βουκουρ. 1908—1909

9.B. Pitarakis, Les croix reliquaires pectorales byzantines en bronze, Paris 2006, σ. 30-34, 55-66, 105-107

10.G. Forsyth, K. Weitzmann, Mount Sinai, σ. 17, 18, πίν. 9, 134, T.

11.Mathews, Liturgy, σ. 131-132, εικ. 9.

12.Ευαγγέλιον Ματθ. 24,29-30 : καὶτότε φανήσεταιτὸ σημεῖον τοῦ υἱοῦ τοῦ ἀνθρώπου ἐν τῷ οὐρανῷ, καὶ τότε κόψονται πᾶσαι αἱ φυλαὶ τῆς γῆς καὶ ὄψονται τὸν υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου ἐρχόμενον ἐπὶ τῶν νεφελῶν τοῦ οὐρανοῦ μετὰ δυνάμεως καὶ δόξης πολλῆς.

13.K. Michalowski, Faras, 161-163, P. Van Moorsel, Théophanie, 312-313

14.J. Baradez, M. Leglay, La croix-trophée, 75-76, Ν. Γκιολές, Τέχνη, 101, Thesaurus Linguae Graecae, canon of Greek authors and works, 2495

15.Αλεξάνδρα Β. Καραγιάννη, Ο σταυρός στη βυζαντινή μνημειακή ζωγραφική. Η λειτουργία και το δογματικό του περιεχόμενο , 57- 58 και 314 κ.εξ.

16.Αποκ. 4,2 καὶ εὐθέως ἐγενόμην ἐν πνεύματι· καὶ ἰδοὺ θρόνος ἔκειτο ἐν τῷ οὐρανῷ, καὶ ἐπὶ τὸν θρόνον καθήμενος, Αποκ. 4,3 ὅμοιος ὁράσει λίθῳ ἰάσπιδι καὶ σαρδίῳ· καὶ ἶρις κυκλόθεν τοῦ θρόνου, ὁμοίως ὅρασις σμαραγδίνων.

17.P. Van Moorsel, Théophanie, 311, T. Velmans, La koine grecque, 689.

18α. H. Stern, Les représentations des conciles, 147-149.
18β. K. Weitzmann, «Three Painted Crosses at Sinai», Studies in the Art at Sinai: Essays, Princeton 1982,
18γ. ΜΑΡΚΟΣ Β. ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ«ΤΟ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΙΚΟ ΘΕΜΑ ΧΡΙΣΤΟΣ Η ΑΚΡΑ ΤΑΠΕΙΝΩΣΙΣ. ΕΙΚΟΝΟΛΟΓΙΚΗ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΚΑΙ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ», ΠΑΤΡΑ, ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2012, σελ.209

19.M. Trinci-Cecchelli, I mosaici in Santa Maria a Casaranello, 174-176

20.Συμεών Θεσσαλονίκης, Κεφ. ΡΛΓ΄, Τί το καταπέτασμα και οι τέσσαρες τούτου στύλοι, σ. 155,341

21.N. Thierry, Le culte de la croix, 216

22.C. Jolivet-Lévy, La Cappadoce. Mémoire de Byzance, 23-27

23.Ιωάννη Δαμασκηνού, Έκδοσις Ακριβής της Ορθοδόξου πίστεως, 8, Περί τῆς ἀγίας Τριάδος, PG 94, 821-824

24.Ιωάννη Δαμασκηνού, Έκδοσις Ακριβής της Ορθοδόξου πίστεως, 8, Περί τῆς ἀγίας Τριάδος,PG 94, 809Β-812Α.

25.Βλ. ό.π., Εἰς τά Θεοφάνεια εἴτουν Γενέθλια τοῦ Σωτῆρος, Λόγος ΛΗ’, Θ’ PG 36, 24.320Β. Εἰς τό Ἄγιον Πάσχα, Λόγος ΜΕ’, Δ’, PG 36, 628C. Βλ. επίσης και Περί δόγματος καί καταστάσεως ἐπισκόπων, Λόγος Κ’, Ε’, PG 35, 1069C: «Ἐπεὶ δὲ ἀνεκαθήραμεν τῷ λόγῳ τὸν θεόλογον, φέρε δὴ καὶ περὶ Θεοῦ ὡς ἐν βραχεῖ διαλεχθῶμεν, αὐτῷ τῷ Πατρὶ, καὶ τῷ Υἱῷ, καὶ τῷ ἁγίῳ Πνεύματι θαῤῥήσαντες, περὶ ὧν ὁ λόγος».

26.Γρηγορίου του Θεολόγου, Εἰς τό Ἄγιον Πάσχα, Λόγος ΜΕ’, ΚΗ’, PG 36, 661C.

27.Γρηγορίου του Θεολόγου, Εἰς τό Ἄγιον Πάσχα, Λόγος ΜΕ’,ΜΕ’, Β’, PG 36, 652CD.

28.Ιωάννης Χρυσόστομος, Λόγος εἰς τόν σταυρόν τοῦ Κυρίου καὶ Θεοῦ καὶ Σωτήρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, PG 49, 397.

29.Κωνσταντῖνος Καλλίνικος , «Ὁ Χριστιανικὸς ναὸς καὶτὰ τελοῦμενα ἐν αὐτῷ», Εν Αλεξανδρεία, 1921 σελ. 272

30.Βασίλειος Τουλουμτσής, Θεολόγος, Η ενότητα Σταυρού και Ανάστασης στο «ἑνιαῖον» της θείας Οικονομίας και στο «διαιρετικόν» της προτεσταντικής εσχατολογίας, σ.20 Πεμπτουσία, 29 Ιουνίου 2023: «Ο Σταυρός, λοιπόν, παραγκωνίζεται σκοπίμως, διότι αυτό επιτάσσει η δυτική θεολογική σκέψη και ο δυτικός πολιτισμός, ο οποίος σε κάθε περίπτωση χαρακτηρίζει και τις οικείες θρησκευτικές κοινότητες. Τέτοιες θέσεις, όμως, δεν είναι δυνατόν να μεταφέρονται στα καθ’ ημάς και να αναπαράγονται υπό το ένδυμα της ορθόδοξης θεολογίας. Γίνεται εύκολα κατανοητό πως για την προτεσταντική θεολογία, απ’ όπου έλκει την καταγωγή της η εν λόγω νέα εσχατολογική προσέγγιση, το βάρος των εσχάτων έρχεται να καλύψει ένα υπαρκτό κενό που δημιουργείται από την παρερμηνεία της χριστολογίας, η οποία κάνει λόγο για αποτυχημένο «ιστορικό Ιησού», οπότε ως λύση προκρίνεται ο τονισμός των εσχάτων. Το ίδιο πράγμα, όμως, ενώ στον προτεσταντισμό έρχεται να προσθέσει κάτι αναγκαίο για την εκεί προβληματική ερμηνευτική, όταν εφαρμόζεται στην ορθόδοξη θεολογία ακολουθεί την ακριβώς αντίστροφη πορεία, αφαιρώντας. Εκκινώντας λοιπόν από «το μέλλον των εσχάτων» οδεύει προς τα πίσω της ιστορίας, επιβάλλοντας τα κριτήρια της δυτικής θεολογικής σκέψης, μέσω των οποίων επανερμηνεύεται σύνολη η θεολογία, σε σημείο να γίνεται λόγος για «ιστορικό και εσχατολογικό Χριστό», κάτι που οδηγεί τελικά στην αποδοχή της δυτικής υποτίμησης του Σταυρού ακόμη και στο πλαίσιο της ορθόδοξης θεολογίας. Ενώ δηλ. στον προτεσταντισμό ο «εσχατολογικός Χριστός» εμφανίζεται ως αντιστάθμισμα στο κενό που δημιουργεί η θεώρηση περί του «ιστορικού Ιησού», στην προτεσταντίζουσα ορθόδοξη θεολογία, εκκινώντας από τον «εσχατολογικό Χριστό» καταλήγουμε μοιραία να συζητούμε για έναν «ιστορικό Χριστό», ο οποίος είχε το βλέμμα στα έσχατα, αναμένοντας και ο ίδιος την Βασιλεία. Υπ’ αυτήν την άποψη, όμως, εγείρονται πρόσθετα σοβαρά προβλήματα που αφορούν τόσο την ταυτότητα της Εκκλησίας όσο και την ακεραιότητα της χριστολογικής πίστεως.»

31.Πρβλ. Ιωάννου Δαμασκηνού: «Θεός παθητός ὀνομαζόμενος καί Κύριος τῆς δόξης ἐσταυρωμένος», Ἒκδοσις ἀκριβής τῆς ὀρθοδόξου πίστεως, Γ΄ 4 (48), PG 94, 997-1000.

32.Ιωάννου Δαμασκηνού Έργα, Προς τους διαβάλλοντας τας αγίας εικόνας, ομιλία Α΄, πατερικές εκδόσεις «Γρηγόριος ο Παλαμάς»(ΕΠΕ), εκδ. οίκος «Το Βυζάντιον», Θεσσαλονίκη 1990, τόμος 3, σ.20-105, επιμέλεια κειμένου: Ελένη Λιναρδάκη, φιλόλογος, https://www.hristospanagia.gr

 

 

ΠηγέςΤάς θύρας (27/7/2024), Ὀρθόδοξος Τύπος (20/7/2024).

 

Ἱερὰ Ἐξομολόγηση: Ἐρωτήματα καὶ Ἀπαντήσεις

Τι είναι η Εξομολόγηση;

Η Εξομολόγηση είναι ένα από τα βασικά μυστήρια της Εκκλησίας. Μας δίνει τη δυνατότητα να «συμφιλιωθούμε» με τον Θεό, να εξετάσουμε την πίστη και τη ζωή μας και να εξασφαλίσουμε πνευματική υγεία. Είναι πράξη μετανοίας. Και μετάνοια σημαίνει αλλαγή του εαυτού μας, στροφή, μεταμόρφωση. Όταν αμαρτάνουμε απομακρυνόμαστε από τον Θεό. Όταν όμως μετανοούμε, ομολογούμε τις αμαρτίες μας και ζητάμε συγχώρεση, επιστρέφουμε σ' Αυτόν.

Ἱερὰ Ἐξομολόγηση: Ἐρωτήματα καὶ Ἀπαντήσεις

Ἡ καθημερινὴ προσευχὴ θωρακίζει τὴν ψυχὴ κατὰ τῆς ἁμαρτίας (Ἅγ. Ἰωάννης Χρυσόστομος)

Κανένα ἀπὸ ἐκεῖνα ποὺ συντελοῦν εἰς τὴν εὐσέβειαν δὲν μπορεῖ νὰ εἰσέλθῃ εἰς ψυχὴν ποὺ εἶναι ἔρημος ἀπὸ προσευχὴν καὶ ἀπὸ δέησιν· ἀλλὰ ὡσὰν πόλις ἀνοχύρωτος εὔκολα μπορεῖ νὰ ὑποταχθῆ εἰς τοὺς ἐχθροὺς ἀπὸ ἔλλειψιν κάθε ἐμποδίου. Τὸ ἴδιο λοιπὸν καὶ ψυχήν, ποὺ δὲν εἶναι ὀχυρωμένη μὲ προσευχές, εὔκολα ὁ διάβολος τὴν ὑποτάσσει καὶ τὴν γεμίζει μὲ εὐκολίαν μὲ κάθε ἁμαρτίαν. Κατ' ἀρχήν, ὅταν ἰδῆ ψυχὴν θωρακισμένην μὲ προσευχὲς δὲν τολμᾶ νὰ τὴν πλησιάσῃ.

Η καθημερινή προσευχή θωρακίζει την ψυχή κατά της αμαρτίας (Αγ. Ιωάννης Χρυσόστομος)

Τὰ βιβλία μας

Δωρεάν pdf            Δωρεάν pdf
 
Δωρεάν pdf            Δωρεάν pdf
 

Συστηματοποίηση Τυπικοῦ

Ἐπικοινωνία

Στατιστικά

  • Χρήστες 1
  • Άρθρα 366
  • Εμφανίσεις Άρθρων 3120015

Σὲ σύνδεση

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 561 επισκέπτες και κανένα μέλος