Αὐθεντική Λειτουργική Παράδοση (Ἀσματικό Τυπικό, Ἀρχέγονες Διατάξεις) ἢ Ἀντικουαριανισμός (Antiquarianism);
Παν. Δ. Παπαδημητρίου, αʹ ἔκδοσις, 19/5/2025
Ὀρθόδοξος Τύπος, 30/5/2025 – 6/6/2025, ἀρ. φύλλων 2544-2545.
Τίτλος δημοσίευσης Ὀ.Τ.:
«Αὐθεντική Λειτουργική Παράδοση ἢ Ἀντικουαριανισμός (Antiquarianism);».
(δεῖτε στὸ τέλος τό PDF γιὰ καλύτερη ἀνάγνωση)
‘‘Οἱ Προτεστάντες μεταρρυθμιστές ὄχι μόνο ἀπέρριψαν ὅτι θεώρησαν
καταχρήσεις στὴν “Ἐκκλησία” τους, ἀλλὰ ἀπέρριψαν καὶ τὴν
Λειτουργία [Τυπικόν] τῆς ἐποχῆς τους’’, Alcuin Reid
Ἡ Ὀρθόδοξος ἀφετηρία τῆς Λειτουργιολογίας-Τελετουργικῆς, εἰδικά μετὰ τὴν ἐμπειρία τῆς 100+χρονης παναιρέσεως τῆς «Εἰκονομαχίας»[1] ποὺ συνετάραξε τὴν Ἐκκλησία, εἶναι κατασταλλαγμένη διαχρονικά, εἶναι αὐτὴ τοῦ Συνοδικοῦ τῆς Ὀρθοδοξίας: «Ἡ Ἐκκλησία ὡς παρέλαβεν».
Ἔστω ὅτι οἱ διασημότεροι τῶν Λειτουργιολόγων, Τυπικολόγων, Θεολόγων, εἰς ἀναζήτησιν τῆς «αὐθεντικῆς (original) λειτουργικῆς παραδόσεως», μαζευτοῦν καὶ δουλέψουν συλλογικὰ πάνω σὲ ὅλα τὰ σωζόμενα ἀρχαία βυζαντινὰ χειρόγραφα τοῦ Κόσμου, καὶ μετὰ ἀπὸ χρόνια δουλειᾶς φτιάξουν τὸ καλύτερο «Τυπικόν» ποὺ θὰ περιλαμβάνει καὶ τὴν καλυτέρα «Λειτουργική Διάταξη» κατ' αὐτοὺς (κατ' αὐτοὺς = ὑποκειμενικότητα), ἕνα στὴν οὐσία συνονθύλευμα ἐπιλεγμένων «ἀρχαίων» διατάξεων (ἐπιλεγμένων σύμφωνα μὲ ἀμφιλεγόμενα προσωπικά καὶ μοντερνιστικὰ κριτήρια, καὶ συνάμα ἀπορριφθέντων ἄλλων ἐξίσου ἀρχαίων διατάξεων), καὶ ἐρμηνευμένων, ἐπεξηγημένων σύμφωνα μὲ τὴν προσωπική καὶ φυσικά προκατειλημένη (biased) γνώμη ἑκάστου (ποὺ φυσικὰ ὑπόκειται κι αὐτὴ σὲ σφάλματα), μὲ διατάξεις γιὰ τὴν Παρακλητική, τὸ Μηναῖον, τὸ Τριώδιον, τὸ Πεντηκοστάριον, καὶ ἐν γένει γιὰ τὸν Ἑσπερινό, τὸν Ὄρθρο, τὴν Θεία Λειτουργία, καὶ ὅλες τὶς Ἀκολουθίες, μαζὶ καὶ Ἀσματικὲς ἢ ὅτι ἄλλες Ἀκολουθίες ὑπῆρχαν στὴν ἀρχαιότητα.
Φυσικὰ γιὰ νὰ βγεῖ αὐτὸ τὸ «Τυπικόν», τὰ χειρόγραφα τὰ ὁποῖα θὰ χρησιμοποιήσουν οἱ Ἐρευνητές, θὰ εἶναι ἴσως λίγο ἀπὸ τὸν Δ' (4ον) αἰῶνα (πάπυροι),[2] ἀπὸ τὸν Η' (8ον) αἰ., μέχρι τόν ΙΕ' (15ον) αἰῶνα,[3] καὶ σίγουρα θὰ χρησιμοποιήσουν καὶ τὸν Ἅγιο Φιλόθεο Κόκκινο,[4] καὶ θὰ ἀναγκαστοῦν νὰ συμβουλευτοῦν μέχρι καὶ τὸν Κ' (20όν) αἰῶνα, τὸν ἀείμνηστο π. Γεώργιο Ῥῆγα.[5]
Ἄρα, σὲ ποιὰ χρονολογία, σὲ ποιὸ ἔτος ἀναφέρεται τό «Τυπικόν» αὐτό; Σὲ ποιά χρονολογία εὑρίσκετο ἡ «αὐθεντικὴ λειτουργικὴ παράδοση»; Οὔτε κι αὐτοί γνωρίζουν. Καὶ ἐπειδὴ ἡ ὅλη Ἐργασία (ἀναγκαστικά) δὲν ἔχει ἀντικειμενικότητα, μετὰ ἀπὸ χρόνια θὰ βρεθοῦν ἕτεροι Λειτουργιολόγοι ποὺ θὰ προσφέρουν ἕτερον[6], [7] Συνονθύλευμα ἀρχετύπων καὶ ἀρχεγόνων διατάξεων, καὶ σὲ δουλειὰ νὰ βρισκόμαστε. Ἄρα σὲ καμιὰ χρονολογία τοῦ παρελθόντος, δὲν εὑρίσκεται ἡ “original” Αὐθεντική Λειτουργική Παράδοση, οὔτε τάχα Ἀρχικές Λειτουργικές Μορφές, σέ ὁλοκληρωμένη μορφή. Αὐτό εἶναι οὐτοπία.
Ἕνας πολὺ ἁπλὸς λόγος, ποὺ δὲν ἐπιτρέπεται ποτὲ νὰ χρησιμοποιηθεῖ μιὰ τέτοια Ἐργασία ὡς «Τυπικόν» ἢ «Λειτουργική Διάταξη» τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας εἶναι ὁ ἑξῆς:
Ποτέ, σὲ καμία δεδομένη χρονικὴ στιγμὴ τῆς ἱστορίας της, ἡ Ἐκκλησία δὲν χρησιμοποίησε τέτοιο «Τυπικόν» ἢ τέτοια «Διάταξη», τέτοιο προϊὸν Κοπτοραπτικῆς, μία à la carte Λειτουργιολογία ἀπὸ ὅλους τοὺς αἰῶνες.
Τὸ νέο αὐτὸ «Τυπικόν» εἶναι στὴν οὐσία Ἀντικουαριανισμός (Antiquarianism),[8] ἡ πιὸ ἀκραῖα περιφρόνηση καὶ ἄρνηση τῆς διὰ ζώσης παραδοθείσης Ἱερᾶς Παραδόσεως, ἀντίστοιχα μὲ αὐτὸ ποὺ ἔκαναν οἱ Προτεστάντες, καὶ οἱ Λατίνοι μετὰ τὴν Σύνοδο τοῦ Τριδέντου[9] καὶ κυρίως μετὰ τὴν Βʹ Βατικάνεια Σύνοδό τους.
Ἀντικουαριανισμὸς εἶναι ἡ ἐπιλεκτικὴ ἀπόρριψη τῆς ζώσας Ἱερᾶς Παραδόσεως, καὶ ἡ ἐπιλεκτικὴ ἀνάδειξη μεμονωμένων (πολλάκις παρερμηνευμένων) ἀρχαίων καὶ ἀσύγχρονων στοιχείων τῆς ἰστορίας τῆς Ἐκκλησίας, κατὰ τὸ δοκοῦν, ὡς τάχα Παράδοσις τῆς Ἐκκλησίας. [10]
Ὁ Ἀντικουαριανισμὸς εἶναι χαρακτηριστικὸν τοῦ Προτεσταντισμοῦ (οἱ Προτεστάντες ἀπορρίψανε τὴν Ἱερὰ Παράδοση, καὶ ἀεὶ ψάχνουν νὰ βροῦν ...Παράδοση). Εἶναι ἐπίσης ξεκάθαρη περιθωριοποίηση (καὶ μάλιστα ἄρνηση) τῆς Θείας Πρόνοιας, περιθωριοποίηση τοῦ ἴδιου τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ μας. Βλ. καὶ τὰ ἄρθρα μας γιὰ τοὺς Πειραματισμούς,[11] καὶ τοὺς Λατινογενεῖς Νεωτερισμοὺς στήν Θεία Λατρεία.[12]
Ἡ αὐθεντικὴ Λειτουργικὴ Παράδοση, στὸ σήμερα, στὸν ἐνεστῶτα χρόνο, εἶναι αὐτὴ ποὺ παρελάβαμε διὰ ζώσης, ζωντανά, καὶ αὐτὴν ἔχουμε ὑποχρέωση νὰ διαφυλάξουμε καὶ νὰ μεταλαμπαδεύσουμε: «Ἡ Ἐκκλησία ὡς παρέλαβεν».
Δυστυχῶς ὅμως μερικοί Ὀρθόδοξοι, δὲν ξεκινήσανε ἀπὸ τὴν Ὀρθόδοξον ἀφετηρίαν, ἀλλὰ ἀπὸ τὰ πλανεμένα κελεύσματα τῆς Βʹ Βατικάνειας Συνόδου, καὶ προσπαθοῦσαν μὲ τὴν Προσκρούστεια μέθοδο νὰ διαμορφώσουν τὴν Ἱερὰ Παράδοσιν, τὴν Ἐκκλησία, καὶ τοὺς Κληρικούς, ὑπὲρ τῶν ὅσων διδάσκει ἡ πλανεμένη Ἑσπερία (ἅμα καὶ ὑπὲρ ἰδίων μοντερνιστικῶν ἰδεῶν).12 Ἔφτασαν στὸ σημεῖον, ὡσὰν νὰ Προτεσταντίζουν,[13] νὰ ἀμφισβητοῦν τὴν παραδοθεῖσαν Ἱερὰν Παράδοσιν τῆς Ἐκκλησίας, καὶ νὰ προωθοῦν ἀντικουαριανισμούς.10 Καὶ εἶναι νὰ θαυμάζει κανείς, ὅτι στὴν Δύση ἀρκετοὶ Δυτικοί (Ρωμαιοκαθολικοί, ἀκόμη καὶ Προτεστάντες) ἀντιστέκονται κατὰ αὐτῶν τῶν πλανεμένων θεωριῶν.
Δυστυχῶς γιὰ τὴν ζῶσα (Λειτουργική) Ἱερά Παράδοσιν τῆς Ἐκκλησίας,
ἕνας νεωτερισμός μεταδίδεται ἀστραπιαῖα μὲ τὸ μάτι ἢ μὲ τὸ αὐτί,[14] χωρὶς κἂν ἐρώτησιν ἢ ἀνάγκην ἀποδείξεως, καὶ κατόπιν γίνεται πράξις.[15] Αὐτὸ συμβαίνει κυρίως ἐπειδὴ οἱ «ὑποδοχεῖς» τῶν μοντερνισμῶν δὲν εἶναι ἡ ταπείνωση, ἀλλὰ εἶναι ἡ ἀνθρώπινη ὑπερηφάνεια καὶ ἔπαρση.
Ἡ ζῶσα καὶ παραδοθεῖσα ὅμως Ἱερά Παράδοσις ἀπὸ τὴν ἄλλη μεριά, χρειάζεται χρόνια πολλὰ[16] καὶ πολλές ἀποδείξεις γιὰ νὰ ὑποστηριχθεῖ, καὶ ἀδιάκριτον ὑπακοή γιὰ νὰ τηρηθεῖ!
Τελευταῖον, αὐτοὶ ποὺ περιφρονοῦν τό Τυπικόν καὶ τίς Διατάξεις ποὺ παρέλαβε διὰ ζώσης ἡ Ἐκκλησία, καὶ λένε ὅτι τὸ Τυπικὸν τῆς Ἐκκλησίας μας δὲν εἶναι ἐνοριακό ἀλλὰ μοναστικό, καὶ θέλουν νὰ γυρίσουν τάχα στὸ ἀσματικό τυπικό (ὅμως οὔτε οἱ ἴδιοι γνωρίζουν τὸ αὐθεντικό ἀσματικό τυπικό στό σύνολό του, οὔτε σὲ κάποια συγκεκριμένη χρονική στιγμή), μοιάζουν σὰν αὐτοὺς ποὺ λένε ὅτι ἡ θρησκεία τῆς Ἑλλάδος δὲν εἶναι ὁ Χριστιανισμός, ἀλλὰ ὁ Δωδεκαθεϊσμός. Μὰ οἱ ἴδιοι οἱ Ἕλληνες πρόγονοί μας δέχθηκαν ἀβίαστα καὶ ἐλεύθερα τὸν Χριστό, τον Χριστιανισμό γιά 2000 χρόνια, καὶ μαρτύρησαν ἀπὸ τὴν ἀγάπη τους γιὰ Αὐτόν. Ἔτσι καὶ ὁ πιστός Λαός δέχθηκε ἀβίαστα καὶ ἐλεύθερα τὴν τάξη, τό Τυπικόν τῶν Μοναχῶν (ἐπὶ τὸ συντομώτερον καὶ ἐκκοσμικότερον), μετὰ τὴν δι' ἀγώνων καὶ ἀνηλεῶν διωγμῶν ὁμολογητῶν Μοναχῶν Νίκη τῆς Ὀρθοδοξίας (στὴν Εἰκονομαχία), καὶ τὸ ἔκανε Τυπικὸν Ἐνοριῶν, ἀναγνωρίζοντας τὴν ἀνωτερότητά του.[17] Καὶ γιὰ νὰ ποῦμε τὴν ἀλήθεια, τὸ ἐνοριακὸ τυπικό, εἶναι ἐκκοσμικευμένο καὶ συντετμημένο μοναχικὸ τυπικόν, καὶ ἀκόμη τὸ συντέμνουν. 1200+ χρόνια τὸ χρησιμοποιοῦμε στὶς Ἐνορίες μας, ἄρα εἶναι Ἐνοριακό, Τυπικόν Ἐνοριῶν (καὶ σύμφωνα μὲ μιὰ ἔρευνα ἤδη ἀπὸ τόν 7ον αἰῶνα τὸ χρησιμοποιοῦμε). Καὶ πιὸ πολλὰ χρόνια χρησιμοποιοῦμε αὐτὸ στὶς Ἐνορίες παρὰ τὸ Ἀσματικό.[18]
Ποὺ πῆγε τό τοῦ Συνοδικοῦ τῆς Ὀρθοδοξίας: «Ἡ Ἐκκλησία ὡς παρέλαβεν»;
Καὶ ἂν θέλετε νὰ δεχθεῖτε, κρίνοντες ἀπὸ τὸ σήμερα πρὸς τὰ πίσω, τὸ ἀσματικό Τυπικόν ἀπευθυνόταν σὲ πνευματικὰ νηπίους, γιὰ αὐτὸ ἀπορρίφθηκε ἀπὸ τὴν ἴδια τὴν Ἐκκλησία.17 Οἱ πιστοί ὅμως ἔχουν ἐνηλικιωθεῖ πλέον καὶ κατήργηκαν νωρὶς τὰ τῶν νηπίων, καὶ τὰ δόγματα τῆς Ἐκκλησίας μας λάμπουν πλέον στὴν Ὑμνολογία καὶ στὸ Τυπικόν της.
Ἡ παραδοθεῖσα διὰ ζώσης Λειτουργικὴ Παράδοση εἶναι κι αὐτὴ Ἱερὰ Παράδοση, εἶναι μέρος τῆς Παρακαταθήκης ποὺ ἔλαβαν οἱ Ἐπίσκοποι, οἱ Κληρικοί στὴν χειροτονία τους, κι ἔχουν καὶ ἔχουμε χρέος νὰ τὴν διαφυλάξουμε καὶ μεταδώσουμε ἀνόθευτη. Αὐτὴ εἶναι ἡ ὅντως αὐθεντική (original) Λειτουργική Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας.
Τὸ νὰ θέλουμε νὰ «ἐπιστρέψουμε» σὲ παλαιὰ ὑπεραιώνια χρονολογία [ἀλήθεια, σὲ ποιὰ ἀκριβῶς χρονολογία, σὲ ποιὸ ἔτος;] (ἐπιλέγοντας, ἀπορρίπτοντας, κόβοντας καὶ ράβοντας, κατὰ τὸ δοκοῦν, κατά τό bias, κατὰ τὴν προκατάληψη δηλαδὴ καὶ προσωπικὴ ἐρμηνεία ἑκάστου,[19] τὴν Λειτουργική μας Παράδοση, μηδενίζοντας καὶ ἀπορρίπτοντας τοὺς ἀγώνες τῆς Ἐκκλησίας, καὶ τὴν Θεολογία τῶν Ἁγίων Πατέρων μας, αὐτὸ δὲν εἶναι ἴδιον γνώρισμα τῶν Ὀρθοδόξων.
Θὰ ἐρωτήσουν ῥητορικῶς μερικοί· στὴν παραδοθεῖσα Λειτουργικὴ Παράδοση δὲν ἔχουν ὑπεισέλθει νεωτερισμοί;
Ἔχουν θὰ ἀπαντήσουμε, ἀλλὰ ἡ Ὀρθόδοξη ἀντιμετώπιση, ἡ Ὀρθόδοξη Λειτουργιολογία, εἶναι πρῶτα νὰ δεχθοῦμε τὴν παραδοθεῖσα ζῶσα Ἱερὰ Παράδοση. Ἐφόσον κριθεῖ ἀναγκαῖο μὲ βάση τὸ ἀψευδὲς Πατερικὸ Ὀρθόδοξο πνεῦμα, καὶ ὄχι κατ’ ἐπάγγελμα, εἰκῆ καὶ ὡς ἔτυχε, τότε μὲ ταπεινὸ (κατὰ δύναμιν) φρόνημα καὶ πολλὴ προσευχὴ θὰ ἐρευνήσουμε πρώτα τὴν σύνολη ζῶσα καὶ παραδοθεῖσα Ἱερὰ Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας μας στὸ Παρόν. Ἂν ἐντοπισθεῖ νεωτερισμὸς πάντα μὲ βάση τὸ Πατερικὸ Ὀρθόδοξο πνεῦμα, τότε: α). θὰ ἐρευνήσουμε ἀκόμη στὸ Παρόν, ἂν διασώζεται ἡ Παράδοση κατ’ ἀρχὴν σὲ Ἱερὲς Μονές[20] β). Ἂν ὄχι, τότε θὰ ἐρευνήσουμε συνεχόμενα καὶ μὲ σεβασμὸ ἀπὸ τὸ Παρὸν πρὸς τὰ πίσω μέχρι νὰ βροῦμε πότε ξεκίνησε ὁ νεωτερισμός, καὶ πάλι θὰ ἐλέγξουμε μὲ βάση τὸ ἀψευδὲς Πατερικὸ Ὀρθόδοξο πνεῦμα. Ἐφόσον χρειαστεῖ καὶ ὑπάρχει ἡ δυνατότητα, καὶ μὲ πολλὴ προσοχὴ, θὰ ἐρευνήσουμε καὶ τὴν Σλαυικὴ Ὀρθόδοξη παράδοση.[21], [22]
Δὲν θὰ ἀκυρώσουμε ὅμως, προτεσταντικῷ τῷ τρόπῳ, τὴν ζῶσα Ἱερά μας Παράδοση, οὔτε θὰ ξεκινήσουμε τὴν ἔρευνα ἀπό τόν ... Μυστικό Δεῖπνο πρὸς τὰ ἐμπρός (ἀκυρώνοντας στὴν οὐσία τὴν Ἐκκλησία) καὶ μὲ τὴν μέθοδο τῆς μοντερνιστικῆς ἐπιλογῆς, ἀπόρριψης, καὶ ἐρμηνείας ἀσύγχρονων στοιχείων ἀπὸ ὅλους τοὺς αἰῶνες νὰ δημιουργήσουμε δική μας ἀντικουαριανιστική διάταξη, σὰν τοὺς Αἱρετικούς.13, 10
Σχετικά μας ἄρθρα
(διαθέσιμα εἰς τό Ἀναλόγιον[23], καὶ εἰς τό Academia[24]):
[ΠΠ1] Πῶς ἐτέλεσε ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστὸς τὴν «θείαν Εὐχαριστίαν» εἰς τὸν Μυστικὸν Δείπνον, μυστικῶς ἢ εἰς ἐπήκοον;, [PDF], [PDF], 2/12/2020.
[ΠΠ2] Τὰ τρία Ἀμήν (Ἀμήν, ἀμήν, ἀμήν) εἰς τὴν μυστικὴν στιγμὴν τῆς εὐλογήσεως τοῦ Ἁγίου Ἄρτου καὶ τοῦ Ἁγίου Ποτηρίου, [PDF], [PDF], 8/11/2020 (27/10/20).
[ΠΠ3] Διάταξις τῆς Θείας Λειτουργίας 1334, Ἁγίου Φιλοθέου, V.480 [ΔΘΛ], [PDF], [PDF], πρόχειρον, 23/11/2020.
[ΠΠ4] Διάταξις τῆς Πατριαρχικῆς Λειτουργίας 1386 (Ἁγία Σοφία), παρὰ τοῦ πρωτονοταρίου τῆς Ἁγίας Σοφίας, διακ. Δημητρίου Γεμιστοῦ, V.135 [ΔΘΛ], [PDF], [PDF], πρόχειρον, 22/11/2020.
[ΠΠ5] Σύγχρονοι (Ἅγιοι) Γέροντες καὶ οἱ Μυστικὲς Εὐχές, [PDF], [PDF], 8/2/2022.
[ΠΠ6] Ὁ ΙΘʹ Κανὼν τῆς Συνόδου τῆς Λαοδικείας (364), καὶ ἡ ἀνάγνωσις τῶν Λειτουργικῶν Εὐχῶν, [PDF], [PDF], 3/4/2022.
[ΠΠ7] Ποιοῦντος τοῦ Διακόνου τὴν Εὐχήν, ὁ Ἱερεὺς ἐπεύχεται τὴν Εὐχήν, [PDF], [PDF], 30/10/2022.
[ΠΠ8] Εὐχή διά Προσφωνήσεως (Διακονικά), [PDF], [PDF], 5/12/ 2022.
[ΠΠ9] Ἱερατικόν Συλλείτουργον - σύγκρισις διατάξεων, Ἱερατικῶν, καὶ σχόλια, [PDF], [PDF], 21/12/2022.
[ΠΠ10] Τὸ ἀθέατον τῆς Ἁγίας Τράπεζας, στὴν Κωνσταντινούπολη, στὴν Ἑλλάδα, καὶ ἀπό Ἀνατολή σὲ Δύση, τὴν ὥρα τῆς Ἀναφορᾶς — Τὰς θύρας, τάς θύρας· Ποιὲς θύρες; Τό Ἱερόν Κιβώριον, τά Καταπετάσματα-Παραπετάσματα-Βῆλα, τὸ Φράγμα τοῦ Ἱεροῦ Βήματος, τὸ Φράγμα τοῦ Πρεσβυτερίου (Σολέα), τὸ Σύνθρονον, [PDF], β' ἔκδ. 23/4/2024 (α' ἔκδ. 5/2/2024). Στὴν ἐργασία αὐτὴ ἀναλύουμε ἐκτενῶς καὶ πολλὰ ἐπιμέρους σχετικά θέματα, π.χ.:
i. Κεφ. 5ον, Ὁ διαχωρισμὸς τῶν Φύλων στὸν Ναόν.
ii. Κεφ. 18ον, Τὸ κλείσιμο τῆς Ὡραίας Πύλης τοῦ Ἱεροῦ (τὰ Βημόθυρα καὶ τὸ Καταπέτασμα) στὴν Θεία Λειτουργία στὴν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος.
iii. Κεφ. 19ον, Τό κλείσιμο τῆς Ὡραίας Πύλης τοῦ Ἱεροῦ (τά Βημόθυρα καί τό Καταπέτασμα) στά Ἱερατικά τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας — Σύγκριση, σχόλια.
iv. Κεφ. 77ον, 95ον, Τὸ Καταπέτασμα στὸν Ἅγιο Συμεὼν Ἀρχιεπίσκοπο Θεσσαλονίκης (+1429).
v. κλπ.
[ΠΠ11] Ἡ ἐξέλιξη τοῦ Καταπετάσματος (Τέμπλου, Εἰκονοστασίου, Φράγματος τοῦ Βήματος) [Βίντεο], 30/4/2024.
[ΠΠ12] Ὅτι τό χαμηλό Τέμπλο κυρίως, καὶ ἡ ἀνοιχτή Ὡραία Πύλη, ἐμποδίζουν τόν πιστόν Λαόν νὰ προσευχηθεῖ, καὶ πόσο κακὸ κάνει στοὺς Ἱερεῖς, [PDF], αʹ ἔκδοσις (v.1.1), 31-30/5/2024.
[ΠΠ13] Εὐχές τῶν Κατηχουμένων (Εὐχή διά Προσφωνήσεως, Συναπτή)· Πόσοι προσεύχονται παράλληλα καί ταυτόχρονα; Ἀναφορές Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου, καί περί Προσευχῆς στήν Λειτουργία, [PDF], αʹ ἔκδοσις, 22/7/2024.
[ΠΠ14] Ὁ Διάκονος τό «Δεηθῶμεν» τό λέει πρῶτα γιά τόν Ἱερέα, καί φυσικά γιά τόν Λαόν — «Τό γάρ, ∆εηθῶμεν, οὐ τοῖς Ἱερεῦσι λέγεται μόνον, ἀλλά καί τοῖς εἰς τόν Λαόν συντελοῦσιν», Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, [PDF], αʹ ἔκδοσις, 22/7/2024.
[ΠΠ15] Ὁ Ζωοποιός Σταυρός τοῦ Χριστοῦ ἀνέκαθεν δέσποζε στό Ἱερόν Βῆμα, στήν Ἁγία Τράπεζα, καί διέλαμπε ὅταν ἦταν ἀνοιχτὴ ἡ Ὠραία Πύλη, τό Καταπέτασμα – Καί περί τοῦ Συνθρόνου, καί περί τῆς Ἐγκυκλίου γιά τόν Σταυρό καί τήν θέση τοῦ Ἐσταυρωμένου Χριστοῦ στήν Ἐκκλησία τοῦ Μητροπολίτου Περιστερίου Γρηγορίου Παπαθωμᾶ, [PDF] αʹ ἔκδοσις, 4/11/2024.
[ΠΠ16] Ἡ Θεολογία τοῦ Σταυροῦ μέ τόν Ἐσταυρωμένο στήν Ἁγία Τράπεζα, [PDF], αʹ ἔκδοσις, 6/12/2024.
[ΠΠ17] Ἡ Προτεσταντική «θεολογία» καί ἡ «θεολογία» τοῦ Μητρ. Περιστερίου Γρηγορίου γιά τόν Ἐσταυρωμένο, [PDF], δημοσιεύτηκε στόν Ὀρθόδοξο Τύπο, 20/12/2024, ἀρ. φύλλου 2523, σσ. 1, 5, μέ τίτλο: “Προτεσταντικὴ ἡ «θεολογία» τοῦ Μητρ. Περιστερίου”.
[ΠΠ18] Ἐπόμενοι τῶν Αἱρετικῶν, οἱ ἀφαιροῦντες τόν Ἐσταυρωμένον, [PDF], Ὀρθόδοξος Τύπος, 10/1/2025, ἀρ. φύλλου 2525, σσ. 1, 4. Ἀναλυτικός τίτλος ἄρθρου: «Ἐπόμενοι τῶν Λατίνων καί Προτεσταντῶν, οἱ ἀφαιροῦντες τόν Σταυρό καί τόν Ἐσταυρωμένο ἀπό τήν Ἁγία Τράπεζα».
[ΠΠ19] Οἱ διάφοροι νεωτερισμοί στήν ἀνάγνωση τοῦ Εὐαγγελίου Οὔσης ὀψίας, τῇ Κυριακῇ τοῦ Πάσχα ἑσπέρας (Ἀγάπη), [PDF], αʹ ἔκδοσις, 22/4/2025.
[ΠΠ20] Οἱ Λατινογενεῖς Νεωτερισμοί τῆς Λειτουργικῆς Ἀναγεννήσεως στήν Θεία Λατρεία καί Λειτουργία, [PDF], 31/3/2025. Δημοσιεύτηκε στὸν Ὀρθόδοξο Τύπο μὲ τίτλο: «Οἱ λατινογενεῖς νεωτερισμοί εἰς τήν Θείαν Λειτουργίαν καί Λατρείαν», ἀρ. φύλλων 2537 - 2541, 4/4/2025 - 9/5/2025.
Σχετικά Περιληπτικά μας ἄρθρα
(διαθέσιμα εἰς τό Ἀναλόγιον23):
1. Σταματεῖστε τούς Πειραματισμούς στήν Θεία Λατρεία, στήν Θεία Λειτουργία, στό Τυπικόν, αʹ ἔκδοσις, 29/5/2024.
2. Ἀπάντησις στὸν π. Δανιήλ Γ. Αεράκη, γιὰ τὸ «Οὔτε μυστικά, οὔτε ψιθυριστά, οὔτε... ἀνύπαρκτα», αʹ ἔκδοσις, 11/6/2024.
Αυθεντική Λειτουργική Παράδοση (Ασματικό Τυπικό, Αρχέγονες Διατάξεις) η Αντικουαριανισμός (Antiquarianism);
Τέλος, καὶ τῶ Θεῷ, δόξα πάντων ἕνεκεν
[1] «Εἰκονομαχία» κατ’ εὐφημισμόν καλεῖται, δὲν ἦταν μόνον Εἰκονομαχία, ἀλλά οὐσιαστικά ἦταν Προτεσταντισμός, Παναίρεσις. Οἱ Εἰκονομάχοι ἦταν οἱ «Προτεστάντες» πρὸ τῶν Προτεσταντῶν. «Μέ τό διάταγμα [τοῦ εἰκονομάχου Αὐτοκράτορος Λέοντος Γʹ τοῦ Ἰσαύρου (717-741)] καταργήθηκε καὶ ἡ τιμὴ στὰ ἅγια λείψανα, συντομεύτηκαν οἱ Ἐκκλησιαστικὲς Ἀκολουθίες, περιορίστηκαν οἱ Νηστείες, [...]. Ὁ ἀνώτερος κλῆρος στὸ σύνολό του τάχτηκε μὲ τὸ μέρος τοῦ [Εἰκονομάχου] Αὐτοκράτορα», Ἀθηνᾶ Ἰ. Τσιγκαροπούλου, Ἀναστήλωση τῶν Εἰκόνων, Ostracon Θεσσαλονίκη 2016, σ. 71.
[2] Ὅλα τα χειρόγραφα σήμερα, δυστυχῶς, θεωροῦνται λειτουργιολογικῶς ἰσότιμα ἀνεξαιρέτως, ἂν καὶ σίγουρα κάποια θὰ εἶχαν ὑποστεῖ ἀλλαγὲς ἀπὸ τὶς ἰδεοληψίες καὶ παράδοσιν τῶν αἱρετικῶν τῆς κάθε ἐποχῆς. Ἄραγε σήμερα, λειτουργιολογικῶς, τό Ἱερατικόν τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας, θεωρεῖται ἰσότιμο μὲ τὸ Ἱερατικόν τῶν Λατίνων, ἢ τῶν Οὐνιτῶν, ἢ τῶν Κοπτῶν, ἢ τῶν Μονοφυσιτῶν ἢ τῶν ...Προτεσταντῶν;
[3] Τὰ ἔντυπα σχεδὸν τὰ ἀπορρίπτουν λόγῳ ἐμμονῶν.
[4] Ὁ Ἅγιος Φιλόθεος Κόκκινος (1300-1379) Πατρ. Κων/πόλεως, ἦταν αὐτὸς ποὺ ἐξασφάλισε τὴν ὀρθὴ καὶ ὁμοιόμορφη τέλεση τῆς Θείας Λειτουργίας! Ἡ Διάταξη (Λειτουργίας) τοῦ Πατριάρχου Κων/πόλεως Ἁγίου Φιλοθέου Κοκκίνου [V.480 (ἔτους 1334)], [ΠΠ3-ΠΠ4], εἶναι ἡ πιὸ γνωστὴ καὶ ἡ πλέον ἀποδεκτὴ σὲ ὅλον τὸν ὀρθόδοξο κόσμο. [...] «Ἡ Διάταξη τοῦ Φιλοθέου κατὰ τὸν καθηγητὴ Ἰωάννη Φουντούλη ἀποτελεῖ «σταθμὸ στὴν ἐξέλιξη τῆς Θείας Λειτουργίας. Σταθεροποίησε καὶ βαθμηδὸν ἑνοποίησε τὶς λειτουργικὲς τυπικὲς διατάξεις καὶ ἐξασφάλισε τὴν ὀρθὴ καὶ ὁμοιόμορφη τέλεση τῆς Θείας Λειτουργίας», βλ. Διατάξεις τῆς Θείας Λειτουργίας, κατὰ τὰ Βατοπαιδινὰ Χειρόγραφα τοῦ ΙΔʹ αἰώνα, Ἱ.Μ.Μ. Βατοπαιδίου, 2019, σ. 13, Προλεγόμενα Π.Ἰ. Σκαλτσῆ.
[5] Οἰκονόμου Γεωργίου Ῥῆγα (1884-1961), Τυπικόν, Πατριαρχικόν Ἴδρυμα Πατερικῶν Μελετῶν, 1994 (1908).
[6] Μπορεῖ καὶ οἱ ἴδιοι νὰ ἀλλάξουν «γνώμη» ἀργότερα. Καὶ ὅταν ἀλλάξουν «γνώμη» ἢ τοὺς ἀποδειχθεῖ τὸ σφάλμα τοῦ μοντερνισμοῦ, τί γίνεται μὲ αὐτούς ποὺ συμπαρασύρανε; Καὶ ἂν συμπαρασύρανε ὅλη τὴν Ἐκκλησία; Καὶ μετὰ μὲ ἕνα συγγνώμη-λάθος ἔληξε τὸ θέμα;
[7] Ὁ Ἰωάννης Φουντούλης ἀναφερόμενος στὸν μοντερνισμὸ τοῦ προηγουμένου αἰῶνος, νὰ κλείνει τὸ Καταπέτασμα καὶ τὰ Βημόθυρα (ἡ Ὠραία Πύλη) τὴν ὥρα τοῦ Κοινωνικοῦ ἀντὶ τῆς ἀρχαίας Παραδόσεως νὰ κλείνει μετὰ τὴν Μεγάλην Εἴσοδον (ἡ ἀρχαία Παράδοση τηροῦνταν τότε ποὺ ἔγραφε τὶς «Ἀπορίες» καὶ στὶς Ἐνορίες), ἀλλάζει διατύπωση (γνώμη) τρεῖς φορὲς γιὰ τὴν δική του ἔρευνα: Στόν α' τόμο του [ ἔκδ. εʹ 1997 (ἔκδ. αʹ 1967), #52, σ. 106] ἀναφέρει (προκαλῶντας σύγχυση) ὅτι ὁ μοντερνισμὸς αὐτὸς «ἔχει τὸ ἔρεισμά του σὲ ἀρχαία λειτουργικὴ συνήθεια», ἐνῷ στόν β' τόμο του [ἔκδ. δʹ 1994 (ἔκδ. αʹ 1967), #267, σ. 284] τόν ἀναφέρει (σωστά) ὡς «νεωτέρα πράξις». Γράφει: «καίτοι ἄρχισε ἀπὸ πολλοὺς ἱερεῖς νὰ ἐπεκτείνεται καὶ σ’ αὐτὴν [ἐννοεῖ στὴν Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία] ἡ νεωτέρα πρᾶξις, νὰ μὴ κλείεται δηλαδὴ ἡ ὡραία πύλη παρὰ μόνον κατὰ [τὸ] κοινωνικό, ἐν τούτοις κατὰ τὸ πλεῖστον ἀκόμη ἐξακολουθεῖ νὰ ἰσχύῃ τὸ παλαιότερο ἔθος καὶ τὰ βημόθυρα καὶ τὸ καταπέτασμα κλείονται κατ’ αὐτὴν εὐθὺς μετὰ τὴν εἴσοδον τῶν δώρων, γιὰ νὰ ἀνοιχθοῦν στὸ Μετὰ φόβου Θεοῦ.... Στὴν πάλη [!] αὐτὴ τῆς νεωτέρας πρὸς τὴν παλαιοτέρα πρᾶξι, δὲν εἶναι εὔκολο νὰ προβλέψῃ κανεὶς ποιὰ τελικῶς θὰ ὑπερισχύσῃ» [!]. Δυστυχῶς ὁ Φουντούλης δὲν πῆρε τότε θέσιν ὑπὲρ τῆς ἀρχαίας παραδόσεως (παλαιοτέρας πράξεως). Ἀργότερα, τό 1993 [Λειτουργική Αʹ, 1993, σσ. 241-242], ἀναφέρει τὸν μοντερνισμὸ ὡς «ὑπόλειμμα τῆς παλαιᾶς πράξεως». Ἡ ζημιὰ στὴν Παράδοση πάντως ἔγινε (μέχρι καὶ σήμερα) καὶ ἐγγράφως τό 1977 μὲ τὸ Ἱερατικὸν τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας, ὅπου στὴν σ. 130, μετὰ τὸ Πάτερ ἡμῶν καὶ τὸ Τὰς κεφαλὰς ἡμῶν *, προστέθηκε γιὰ πρώτη φορὰ ἡ ἐπιεικῶς ἄκυρος σημείωσις: «* Κατὰ τὴν ἀρχαίαν παράδοσιν, κλείεται ἡ Ὡραία Πύλη καὶ ἀνοίγεται μὲ τὴν Κοινωνίαν τῶν Πιστῶν», τὸ ὁποῖον ὅμως δὲν ἀπαντᾶται στὴν ἀρχαῖα Παράδοση τῶν Ὀρθοδόξων, ἀλλὰ στὴν νεωτέρα τῶν Οὐνιτῶν καὶ τῶν Ἀρμενίων! Πάντως ὁ Φουντούλης (1927-2007), στὰ τελευταῖα χρόνια τῆς ζωῆς του (2002), παραδέχεται, γενικά, ὅτι «Καὶ πάλι ὅμως τὸ Καταπέτασμα ἀνελκυόταν [ἔκλεινε] μετὰ τὸν ἀσπασμὸ τῆς ἀγάπης καὶ τὴν ὁμολογία τῆς ὀρθῆς πίστεως μὲ τὴν ἀπαγγελία τοῦ ἱεροῦ Συμβόλου. Τὸ δὲ “θεᾶσθαι αὐτοψεὶ τὸ πρόσωπον τῆς ἁγίας ἀναφορᾶς” ἦταν καὶ εἶναι τὸ φοβερὸ καὶ ἱερὸ προνόμιο τοῦ λειτουργοῦ, τοῦ “ἐνδεδυμένου τὴν τῆς ἱερατείας χάριν”. Ἡ ἀγάπη μας πρὸς τὸν περιούσιο λαὸ τοῦ Θεοῦ ἂς μὴν ἐπιτρέψει νὰ τοῦ ἐπιβάλλουμε βρόγχους εἰς κρίμα καὶ εἰς κατάκριμα». Ὅμως ἡ ζημιὰ στὴν Ἱερὰ Παράδοση ἔγινε καὶ γίνεται συνεχῶς μεγαλύτερη. Γιὰ λεπτομέρειες, βλ. Τὸ ἀθέατον τῆς Ἁγίας Τράπεζας, κεφ. 18-19.
[8] Εἶναι Δυτικός ὁ ὅρος, καθότι οἱ Δυτικοί πρωτοήρθαν στὰ πρόσφατα χρόνια ἀντιμέτωποι μὲ αὐτὴν τὴν ἐξ ἀρχῆς Δυτική Λειτουργιολογική «μόδα» καλύτερα πλάνη (Liturgical Movement, Λειτουργική Κίνηση - Ἀναγέννηση), ποὺ οὐσιαστικά εἶναι Προτεσταντισμός ἐπανασυστημένος, Εἰκονομαχία ἐπανασυστημένη.
[9] Γκρεμίσανε τά Τέμπλα τους, ἀπογυμνώσανε τὶς Τράπεζές τους, ἔκαναν τὴν Λειτουργία τους θέατρο (versus populum), καὶ ἔγιναν προτεσταντικώτεροι τῶν Προτεσταντῶν γιὰ νὰ φέρουν πάλι πίσω τοὺς Προτεστάντες, καὶ ἐν τέλει τί κατάφεραν; Νὰ προτεσταντίζουν. Βλ. Τὸ ἀθέατον τῆς Ἁγίας Τράπεζας, ..., β' ἔκδ., 23/4/2024.
[10] Στὴν Δύση (ἀπὸ ὅπου καὶ προῆλθε ὁ Ἀντικουαριανισμός) τὸν ἔχει καταδικάσει ὁ Πάπας Πῖος ὁ 12ος (Pope Pius XII), Ἐγκύκλιος “Mediator Dei”, 1947. —Βλ. ἐπίσης, Peter Kwasniewski, The Continual Spectre of False Antiquarianism, 26/11/2018. (πρόσβαση, 27/6/2024): “there is a modern filter that determines what antiquity means and what makes an ancient element acceptable to moderns. In this way, all such “recoveries” are inherently and unavoidably modern rather than ancient. Thus, antiquarianism is doomed to collapse into the self-referential modernism that picks and chooses items still deemed “relevant” out of the indifferent mass of ateleological matter into which the Church’s past has been converted by modern philosophy. Nothing is valued simply on account of its being handed down; it is valued because it is wanted by a reformer according to his own lights and for his own purposes, be they good or ill,” δηλ. «ὑπάρχει ἕνα μοντερνιστικό «φίλτρο» ποὺ καθορίζει τί σημαίνει ἀρχαιότητα καὶ τί κάνει ἕνα ἀρχαῖο [λειτουργιολογικό / παραδοσιακό] στοιχεῖο ἀποδεκτὸ στοὺς σύγχρονους. Μὲ αὐτὸν τὸν τρόπο, ὅλες αὐτὲς οἱ [λειτουργιολογικές] «ἀνακαλύψεις» εἶναι ἐγγενῶς καὶ ἀναπόφευκτα σύγχρονες παρὰ ἀρχαῖες. Ἔτσι, ὁ Ἀντικουαριανισμός εἶναι καταδικασμένος νὰ καταρρεύσει στὸν αὐτοαναφερόμενο μοντερνισμὸ ποὺ διαλέγει καὶ ἐπιλέγει στοιχεῖα [σύμφωνα μὲ τὴν προσωπική (καὶ ἀρκετὲς φορές ἐσφαλμένη) ἐπεξήγηση, ἐρμηνεία τοῦ καθενός] ποὺ ἐξακολουθοῦν νὰ θεωροῦνται «σχετικὰ» μέσα ἀπὸ τὴν ἀδιάφορη μάζα ἀτελολογικῆς ὕλης στὴν ὁποία ἔχει μετατραπεῖ τὸ παρελθὸν τῆς Ἐκκλησίας ἀπὸ τὴ σύγχρονη φιλοσοφία. Τίποτα δὲν ἐκτιμᾶται ἁπλῶς καὶ μόνο λόγῳ τοῦ ὅτι ἔχει παραδοθεῖ. Ἀποτιμᾶται ἐπειδὴ τὸ θέλει ἕνας μεταρρυθμιστὴς σύμφωνα μὲ τὶς δικές του ἰδέες καὶ γιὰ τοὺς δικούς του σκοπούς, εἴτε εἶναι καλοί εἴτε ἄρρωστοι.»
—Σημειώνουμε ὅτι ὅταν διαβάζουμε γραφόμενα τῶν αἱρετικῶν Δυτικῶν, τά φιλτράρουμε, καὶ ἀπὸ αὐτὰ παίρνουμε -ἂν τὸ κρίνουμε-μόνον ὅτι εἶναι ὀρθόν, ὑγιὲς ποὺ δὲν ἀντιβαίνει στὴν Ὀρθόδοξον διδασκαλίαν καὶ τοὺς Ἱερούς Κανόνες. Ἂν κάποιος δὲν εἶναι εἰς θέσιν νὰ τὰ φιλτράρει, καλύτερα νὰ μὴν τὰ διαβάζει, γιὰ νὰ μὴν ζημιωθεῖ πνευματικά.
[11] Σταματεῖστε τούς Πειραματισμούς στήν Θεία Λατρεία, στήν Θεία Λειτουργία, στό Τυπικόν, αʹ ἔκδοσις, 29/5/2024.
[12] Οἱ Λατινογενεῖς Νεωτερισμοί τῆς Λειτουργικῆς Ἀναγεννήσεως στήν Θεία Λατρεία καί Λειτουργία, Ὀρθόδοξος Τύπος, 4/4/2025 - 9/5/2025, ἀρ. φύλλων 2537 - 2541.
[13] «Οἱ Προτεστάντες μεταρρυθμιστές ὄχι μόνο ἀπέρριψαν ὅτι θεώρησαν καταχρήσεις στὴν “Ἐκκλησία” τους, ἀλλὰ ἀπέρριψαν καὶ τὴν Λειτουργία [Τυπικόν] τῆς ἐποχῆς τους. Ἡ Προτεσταντική μεταρρύθμιση ἔχει περιγραφεῖ ὡς οὐσιαστικά μιά ἀντι-Λειτουργική ἐπανάσταση. Ἡ τυπική τους ἐπιθυμία ἦταν γιὰ μιά Λειτουργία [Τυπικόν] (“service”) ἐντελῶς νέα ποὺ θὰ βγεῖ ἀπὸ τὶς Γραφές καὶ ἄλλες αὐθεντικές πηγές. Ἔτσι οἱ Προτεσταντικές παραφυάδες ξέκοψαν ἐντελῶς ἀπὸ κάθε ἱστορική [ἐκκλησιαστική] ἐξέλιξη τῆς Λειτουργίας. Ἡ νομιμότητα τῆς φυσιολογικῆς ἐξέλιξης τῆς Λειτουργίας στὸν χρόνο ἀπορρίφθηκε, ἐλευθερώνοντας τούς μεταρρυθμιστές νά δημιουργήσουν Λειτουργίες σύμφωνα μέ τίς δικές τους ἰδεολογίες», Alcuin Reid, The Organic Development of the Liturgy, Ignatius Press, 2005, σσ. 39-40.
[14] Ἀκριβῶς ὅπως ἡ ἁμαρτία.
[15] Γιὰ παράδειγμα τὰ 3 Ἀμήν (Ἀμήν, ἀμήν, ἀμήν) τῆς Ἀναφορᾶς, ποὺ τὰ Ἱερατικὰ λένε ὅτι εἶναι τοῦ Διακόνου (ποὺ ἔχει Ἱερωσύνη, τόν αʹ βαθμό). Παλαιότερα ἦσαν μόνον τοῦ Ἱερέως. Καὶ πιὸ παλαιὰ δὲν ὑπῆρχαν ἐκεῖ Ἀμήν. Ἀφοῦ τὰ Ἱερατικὰ γράφουν ὅτι εἶναι τοῦ Διακόνου, πῶς λοιπὸν Κληρικοὶ στὶς ἡμέρες μας κάνουν τὰ ἀντίθετα, καὶ δασκαλεύουν τοὺς Ψάλτες νὰ ἀλλάξουν τὴν Παράδοσιν καὶ νὰ σωπαίνουν, γιὰ νὰ λέει ὀ Ψάλτης ἢ ὁ Λαὸς (σὰν νὰ εἶναι Προτεστάντες) τὰ Ἀμήν τοῦ Διακόνου, καὶ ἐξαπλώνεται ταχύτατα αὐτὸς ὁ νεωτερισμός; Φεῦ, πόσο εὔκολα μεταδίδεται καὶ ἐγκολπώνεται ὁ νεωτερισμός, καὶ πόσο δύσκολη εἶναι ἡ διατήρησις τῆς Παραδόσεως! Βλ. Οἱ Λατινογενεῖς Νεωτερισμοί..., ὅ.π. σ. 11, ὑποσ. 57.
[16] Βλ. τὴν Εἰκονομαχία, πόσα χρόνια (100+) πῆρε γιὰ νὰ στηριχθεῖ καὶ νὰ ἐπανέλθει ἡ Ἱερὰ Παράδοσις τῶν Εἰκόνων, καὶ ὄχι μόνο τῶν Εἰκόνων, βλ. ὑποσ. 1.
[17] Οἱ πρώτοι λειτουργικοὶ αἰώνες μέχρι τὴν εἰκονομαχία, σαφέστατα δὲν μπόρεσαν (λειτουργικῶς, κατηχητικῶς στὴν Ἐκκλησία) νὰ ἀναχαιτήσουν τὶς αἱρέσεις. Γιὰ αὐτὸ γράφηκαν τότε ἀπὸ τοὺς Μοναχούς, τόσα τροπάρια ἀντιαιρετικά, δογματικά, κυρίως, καὶ κατανυκτικά, τὰ ὁποῖα εἰσερχόμενα στὴν λατρεία μας, κατήχησαν καὶ τὸν κόσμο καλύτερα στὰ Δόγματα καὶ στὴν ἐν Χριστῷ ζωῇ, καὶ ἔτσι ἡ Ἐκκλησία (ἤδη ἀπὸ τὴν κατ’ εὐφημισμὸν Εἰκονομαχία) προχώρησε στὴν προσαρμογή τοῦ λειτουργικοῦ της τύπου σὲ αὐτὴν τοῦ μοναστικοῦ, κάτι τὸ ὁποῖο παραδέχεται καὶ ὁ Ἅγιος Συμεὼν Θεσσαλονίκης (ὁ ὁποῖος ἔζησε πρὸ τῶν τυπογραφείων τῆς Βενετίας, ὁ νοῶν νοείτω), λέγοντας ὅτι παντοῦ σὲ ὅλες τὶς ἐνορίες καὶ μονὲς ἡ τῆς Μονῆς τοῦ Ἁγίου Σάββα τηρεῖται τάξις [PG 155, 556]. Δὲν εἶναι ὀρθὸ νὰ παραβλέπουμε τοὺς ἀγῶνες τῆς Ἐκκλησίας, καὶ τὴν ἴδια τὴν Ἐκκλησία, ποὺ ὀδήγησαν στὴν τελικὴ μορφὴ τῆς Λειτουργίας καὶ τοῦ τυπικοῦ της.
[18] βλ. Σταματεῖστε τούς Πειραματισμούς στήν Θεία Λατρεία, στήν Θεία Λειτουργία, στό Τυπικόν, αʹ ἔκδοσις, 29/5/2024.
[19] Καὶ πολλάκις ἀποδεικνύεται ὅτι ἡ τάχα «ἐπιστροφή» εἶναι ἄκυρος, διότι ἦταν πλανεμένη ἡ ὑπόθεσις καὶ ἡ ἐρμηνεία ἐξ ἀρχῆς!
[20] Καὶ οἱ Λαϊκοὶ καὶ οἱ Μοναχοί, καὶ οἱ Κληρικοί, τὸ ἴδιο Εὐαγγέλιον ἔχουμε καὶ ἀκολουθοῦμε, καὶ ὁ νοῶν νοείτω.
[21] Δυστυχῶς καὶ αὐτοὶ ἐπηρρεαστήκανε ἀπὸ τὶς φωνὲς τῆς Δύσεως. Βλ. Μητρ. Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου Ἱεροθέου, Πατερική καὶ Σχολαστική Θεολογία καί τό περιβάλλον τους – μέ βάση τίς προφορικές παραδόσεις τοῦ π. Ἰωάννου Ρωμανίδη, Ἱ.Μ. Γενεθλίου τῆς Θεοτόκου (Πελαγίας), βʹ ἔκδ. 2024 (αʹ 2021), σσ. 401-456.
[22] Οἱ Σλαῦοι ἐκχριστιανίστηκαν σταδιακὰ ἀπὸ τὸν 7ο μέχρι τὸν 12ον αἰῶνα, κυρίως ὅμως ἀπὸ τὸ 864 (Βούλγαροι), 870 (Σέρβοι), 966 (Πολωνοί), 988 (Ρῶσσοι).
Ὀρθόδοξος Τύπος, 30/5/2025 – 6/6/2025, ἀρ. φύλλων 2544-2545.
Τίτλος δημοσίευσης Ὀ.Τ.: «Αὐθεντική Λειτουργική Παράδοση ἢ Ἀντικουαριανισμός (Antiquarianism);».