ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΜΟΥΣΙΚΗ Δύο Δυτικόφερτα σημάδια: τὸ ὑφέν καὶ ἡ κορώνα τοῦ Παναγιώτη Δ. Παπαδημητρίου
Εἶπε ὁ Κ. Α. Ψάχος, "Καινοτομίαν οὐδεμίαν
εἰσάγομεν (sic), πλὴν μόνον δύο σημείων,
ἢτοι τῆς κορώνης ( "ἐν τῇ Ἐκκλησιαστικῇ Μουσικῇ
τοιαῦται τοναὶ δὲν ὑπάρχουσιν, ἀπαντῶσιν ὅμως ἐν τῇ Εὐρωπαϊκῇ Μουσικῇ, καθόσον
ἐν αὐτῇ ὑπάρχει σημεῖον χρονοτριβῆς ( Τὸ ἀδιαμφισβήτητο πάντως εἶναι ὅτι τὰ δύο αὐτὰ κατορθώματα τοῦ Ψάχου (καὶ ἰδίως ἡ κορώνα) εἰσήγαγον νεωτερισμοὺς ἀνεπίτρεπτους εἰς τὰ μέλη τῆς Ἐκκλησίας μας, ὥστε νὰ παρακτρέπονται μερικοὶ τῶν Ψαλτῶν εἰς μέλη ἐξωτερικά. Ἄς δοῦμε ὅμως ἀναλυτικὰ αὐτὰ τὰ δύο κατορθώματα τοῦ Ψάχου στὴν Ἐκκλησιαστικὴ Μουσική μας.
A. Tὸ ὑφέν Λέει ὁ Ψάχος γιὰ νὰ στηρίξει τὴν καινοτομία του: ὅτι τὸ ὑφὲν χρειάζεται "διὰ τὴν ἄνευ διακοπῆς τῆς φωνῆς ἐπέκτασιν τοῦ αὐτοῦ φωνήεντος εἰς τὸν χρόνον τοῦ παρακάτω χαρακτῆρος μεθ' οὗ συνδέεται ὁ προηγούμενος". Γιὰ νὰ δοῦμε ὅμως πῶς χρησιμοποιεῖται ἀπὸ τοὺς νεώτερους τὸ ὑφέν, καὶ πῶς οἱ παλαιότεροι ἔγραφαν τὶς ἴδιες (ἢ παρόμοιες) γραμμὲς χωρὶς τὸ ὑφέν:
Βλέπουμε λοιπόν, κατ' ἀρχὴν ὅτι ἡ χρησιμοποίησις τοῦ ὑφὲν εἶναι καινοτομία (ὡς εἴπαμε εἰσαχθείσης παρὰ τοῦ Κ. Α. Ψάχου), καθότι τὶς ἴδιες γραμμὲς οἱ παλαιοὶ τὶς ἔγραφαν χωρὶς τὸ ὑφέν, τὸ ὁποῖο (ὑφέν) ὡς ἐκ τούτου εἶναι ἄχρηστο. Εἶναι παρήγορο πάντως τὸ γεγονός ὅτι δὲν χρησιμοποιεῖται τὸ ὑφὲν ἀπὸ ὅλους. Ἀφ' ἑτέρου νὰ σημειώσουμε πῶς ὅσοι χρησιμοποιοῦν τὸ ὑφὲν ὡς ἀνωτέρω, διαπράττουν καὶ ὀρθογραφικὸ λάθος, καθότι λέει ὁ Χρύσανθος [ΧΡΥΣ1, σ. 61]: «τὰ δὲ Κεντήματα θέλουσι νὰ συνέχηται ἡ φωνή, καὶ νὰ μὴ χωρίζηται ὁ φθόγγος αὐτῶν οὔτε ἀπὸ τοῦ ἠγουμένου, οὔτε ἀπὸ τοῦ ἑπομένου» (στὴν κατάβαση ἀντίστοιχα εἶναι ἡ ὐπορροή, σ. 62). Νὰ ποῦμε ἐπίσης καὶ τοῦτο· ὅτι ὁ Ψάχος μᾶς ἔφερε τὸ ὑφὲν «διὰ τὴν ἄνευ διακοπῆς τῆς φωνῆς ἐπέκτασιν τοῦ αὐτοῦ φωνήεντος...» (νομίζουμε ὅτι τὸ εἰσήγαγε ὁ Ψάχος προκειμένου νὰ διευκολυνθεῖ στὸ ...ἔργο του τῆς εἰσαγωγῆς στὴν ἐκκλησιαστικὴ μουσικὴ τοῦ ἐξωτερικοῦ ρυθμοῦ). Παρὰ ταῦτα ὀρισμένοι τὸ χρησιμοποιοῦν ἐπίσης καὶ γιὰ νὰ ἐνώσουν διαφορετικὲς συλλαβές! Εἶμαι τῆς γνώμης, ὅτι μιὰ χαρὰ ἔγραφαν ὅλοι οἱ κλασσικοὶ μελοποιοὶ πρὸ τοῦ Ψάχου χωρὶς τὸ ὑφέν. Ἂς μὴν ἐπιβαρύνουμε καὶ ἄλλο τὴν παρασημαντικὴ τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς (γιὰ τὴν Ἐξωτερικὴ δὲν μὲ ἐνδιαφέρει, ἂς κάνουν ὅτι θέλουν).
Β. Ἡ Κορώνα Καὶ ἐρχόμαστε στὴν κορώνα. Ὅλοι οἱ κλασσικοὶ μελοποιοὶ πρὸ τοῦ Ψάχου μελοποιούσαν χωρὶς τὴν κορώνα, πρὸς τὶ λοιπὸν ἡ εἰσαγωγὴ τῆς κορώνας παρὰ τοῦ Ψάχου καὶ μάλιστα στὴν ἐκκλησιαστικὴ μουσική; Καὶ πάλιν λέω, ὅτι γιὰ τὴν ἐξωτερικὴ ἂς κάνουν ὅτι θέλουν. Λέει ὁ Ψάχος γιὰ τὴν εἰσαγωγὴ τῆς κορώνας, ὅτι εἰσάγεται «διὰ τὴν κατὰ βούλησιν (sic) διάρκειαν τοῦ χρόνου τοῦ χαρακτῆρος ἐφ' οὗ τίθεται». Καὶ ἐπεξηγεῖ ὁ Ἀγαθάγγελος Κυριαζίδης: «ἐν τῇ Ἐκκλησιαστικῇ Μουσικῇ
τοιαῦται τοναὶ δὲν ὑπάρχουσιν, ἀπαντῶσιν ὅμως ἐν τῇ
Εὐρωπαϊκῇ Μουσικῇ, καθόσον
ἐν αὐτῇ ὑπάρχει σημεῖον χρονοτριβῆς ( Καὶ ἀναλύει ἔτι περαιτέρω ὁ Ἀθ. Καραμάνης [ΚΑΡ2]: ὅτι ἡ κορώνα «ἐπιτρέπει εἰς τὸν ψάλλοντα νὰ κρατήσῃ τὴν φωνήν του τόσον, ὅσον ἡ καλλιτεχνική του πυξὶς τῷ ὑπαγορεύει». Ἐμεῖς θεωροῦμε ἀπαράδεκτη τὴν χρήση τῆς κορώνας στὴν ἐκκλησιαστικὴ μουσικὴ καθότι εἰσαγάγει -ἀνεπιτρέπτως- ἐξωτερικὸ μέλος στὴν Θεία Λατρεία. Ἄς μὴ δίνουμε κιόλας μόνοι μας τροφὴ στοὺς ...ἐκσυγχρονιστὲς κληρικοὺς ποὺ θέλουν νὰ ἀποβάλλουν τὴν βυζαντινὴ μουσικὴ καὶ νὰ τὴν ἀντικαταστήσουν μὲ ἀρμόνια καὶ εὐρωπαΐζουσες γυναικείες χορωδίες...
* * * Ἀναφορές
* * *
Ἀρχικό: 11/10/2006 |
υφεν κορωνα ψάχος παρασημαντική ευρωπαϊκή μουσική. βυζαντινή μουσική μέτρα πόδες αρχαία ελληνική μουσική.