
ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΜΟΥΣΙΚΗ
Θεωρητικές Σημειώσεις
Θεωρητικὰ
Σταχυολογήματα
Χαράλαμπος
Καρακατσάνης:
[Βυζαντινὴ Ποταμηΐς, Τόμος Ζ',
Κρατηματάριον (Ἀθῆναι 2000), σελ. xxxiv]
Ὡς εἶναι γνωστόν, ὁ
τρόπος δι' οὗ ἐψάλλοντο τὰ μαθήματα πρὸ τῆς χρήσεως τῶν
ρυθμῶν, (ὅστις ρυθμὸς ὑπεστηρίχθη ὑπὸ τῶν Νηλέως Καμαράδου καὶ
Κωνσταντίνου Ψάχου), ἦτο ὁ τοῦ ἁπλοῦ χρόνου,
καθ' ὃν ἕκαστος χρόνος ἦν αὐτοτελῆς ἔχων θέσιν καὶ ἄρσιν. Εἷς χρόνος =
θέσις ¯
καὶ ἄρσις .
Ἐν τῇ περιπτώσει τοῦ γοργοῦ ὁ πρῶτος φθόγγος ἐλαμβάνετο εἰς τὴν θέσιν ὁ δὲ
ἕτερος, ὁ φέρων ἐπ' αὐτοῦ τὸ γοργόν, εἰς τὴν ἄρσιν.
Θρασύβουλος Στανίτσας (ἀπὸ συνέντευξη):
«ποὺ τὸν βρήκανε τὸν συνεπτυγμένο;
σὲ ποιὸ θεωρητικὸ γράφει περὶ συνεπτυγμένου; σὲ κανένα.
αὐτὸ εἶναι εὐρωπαϊκῆς φύσεως... κατασκεύασμα. τὶ μᾶς ἐνδιαφέρει ἐμᾶς;».
«κάθε χαρακτῆρας μὲ ἁπλὸ χρόνο βέβαια ἔχει
μιὰ θέση καὶ μιὰ ἄρση».
Μανόλης Κ.
Χατζηγιακουμῆς:
[Μνημεῖα Ἐκκλησιαστικῆς
Μουσικῆς, Ἀνθολογία Ὀγδόη, Ἀθήνα 1999, σελ. 27]
Ἕνα δεύτερο στοιχείο, ἐξίσου σημαντικὸ εἶναι τὸ
παλαιότροπο ὕφος, συγκεκριμένα ἡ κατὰ τρόπον ἰσοσθενῆ καὶ πεποικιλμένον ἐκφορὰ
καὶ ἀπαγγελία τῶν μελῶν.
Ἀρχικό: 29/10/2006
Τρέχουσα ἔκδοση
14/02/2010
panayiotis@analogion.net |