Ποια η πιο πιστή εξήγηση του Δοξασταρίου του Πέτρου Πελοπ.;

Θεωρία της αρχαίας μουσικής γραφής της Ψαλτικής Τέχνης (προ του 1814) - Σημειογραφία, Παλαιογραφία, ...
Άβαταρ μέλους
Παναγιώτης
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 901
Εγγραφή: 07 Φεβ 2008, 05:43

Ποια η πιο πιστή εξήγηση του Δοξασταρίου του Πέτρου Πελοπ.;

Δημοσίευση από Παναγιώτης »

Θα ήθελα να ρωτήσω (ασφαλώς τον π. Νικόλαο, και όποιον άλλον μπορεί να απαντήσει φυσικά) ποια είναι η πιο πιστή εξήγηση του Δοξασταρίου του Πέτρου του Πελοποννησίου;

Οι εξηγήσεις του Βιολάκη ( http://analogion.gr/music/mb/63-doxapetrouv ) και του Παναγιώτου Κηλτζανίδου είναι πιστές;

ευχαριστώ πολύ!

Διαβάζοντας λίγο από τον πρόλογο του Βιολάκη στο Δοξαστάριο του Πέτρου εδώ: http://analogion.gr/music/mb/63-doxapetrouv :

Η προ πολλών χρόνων τελεία έλλειψις του αμέσως από της παλαιάς γραφής εις την ημετέραν εξηγηθέντος υπό των Διδασκάλων συντόμου "Δοξασταρίου Πέτρου του Πελοποννησίου" και υπό Πέτρου του Εφεσίου εκδοθέντος εν Βουκουρεστίω τω 1820 έτει παρώτρυνέ τινας των νεωτέρων διδασκάλων όπως εκδώσωσιν αυτό υπό το όνομα του αυτού συγγραφέως. Αλλ' ατυχώς ούτοι μη περιορισθέντες εις το γνήσιον αυτού αρχέτυπον μέλος, καλλωπισμού χάριν δήθεν, υπεισήγαγον εν τούτω καινοτρόπους γραμμάς, παραμορφωσάσας το αρχικόν απλούν και μεγαλοπρεπές του μέλους, ώστε επειδή προϊόντος του χρόνου, ένεκα της ελλείψεως της πρώτης εκείνης εκδόσεως και της προς το νεωτερίζειν ροπής της νέας γενεάς, οι μεταγενέστεροι μαθηταί εδιδάσκοντο επί των μεταγενεστέρων υπό το όνομα του Πέτρου διαφόρων εκδόσεων, απώλεσεν η Εκκλησία το ομοιόμορφον αυτής επί το ψάλλειν, και επειδή ενός ατόπου δοθέντος μυρία έπονται, τοιαύτην τύχην έλαβον και τα λοιπά της Εκκλησίας μέλη ένεκα του εγωϊσμού της νέας γενεάς των ψαλτών. Διό σήμερον ακούει τις μετά λύπης εν στιχηρόν λόγου χάριν, ή Δοξαστικόν ψαλλόμενον εις μίαν Εκκλησίαν ούτω, να ψάλληται διαφόρως εις την άλλην, και άλλως εις ετέραν· κατά την έκδοσιν, την οποίαν έκαστος ψάλτης έχει ανά χείρας ή και εδιδάχθη· ώστε απορεί τις, μη γινώσκων που κείται το πρωτότυπον του Πέτρου μέλος...
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Παναγιώτης την 23 Σεπ 2010, 08:16, έχει επεξεργασθεί 2 φορές συνολικά.
Μέγα μὲν τὸ ἀπερισπάστως προσεύχεσθαι· μεῖζον δὲ καὶ τὸ ψάλλειν ἀπερισπάστως
Άβαταρ μέλους
giorgis
Τακτικός
Δημοσιεύσεις: 21
Εγγραφή: 18 Αύγ 2010, 08:24

Απ: Ποια η πιο πιστή εξήγηση του Δοξασταρίου του Πέτρου Πελο

Δημοσίευση από giorgis »

Θά μιλήσω μόνο ὡς ψάλτης. Τό αἴσθημα καί ἡ "ἔκστασις" πού μοῦ δημιουργεῖται ψάλλοντας ἀπό τήν ἔκδοση τοῦ Ἐφεσίου εἶναι ἀνεπανάληπτα. Ἰδίως οἱ νεώτερες ἐξηγήσεις (Κηλτζανίδου, Βιολάκη) δέν τραβᾶνε βρέ παιδί μου!
Άβαταρ μέλους
nmnovice00
Παλαίμαχος
Δημοσιεύσεις: 181
Εγγραφή: 16 Δεκ 2009, 20:10

Απ: Ποια η πιο πιστή εξήγηση του Δοξασταρίου του Πέτρου Πελο

Δημοσίευση από nmnovice00 »

Να συμφωνήσω με τον προλαλήσαντα και να συμπληρώσω ότι οι Κηλτζανίδης και Βιολάκης δεν επανέκδοσαν απλά το Δοξαστάριο, αλλά, κατά την δική τους θεώρηση και ομολογία, το επανεξήγησαν, και μάλιστα με ακρίβεια. Επέλεξαν, όμως, διαφορετικές ορθογραφίες σε πολύ κλασσικές θέσεις, προσπαθώντας να πλησιάσουν την μετροφωνία και ορθογραφία της παλαιάς γραφής περισσότερο, κι όπως την καταλάβαιναν αυτοί όμως. Μπορούμε να θεωρήσουμε ότι την καταλάβαιναν καλύτερα από τους 3Δ; Όλα αυτά, δυστυχώς, απομάκρυναν τα Δοξαστάριά τους από την ορθογραφική φιλοσοφία των 3Δ και την παράδοση των αρχών του 18ου αι. Θέλοντας να πλησιάσουν στο θέμα της, κατά την δική τους εκτίμηση, ερμηνείας, απομάκρυναν στο θέμα της ορθογραφίας. Πόσο αξιόπιστες είναι, όμως, οι επιλογές τους;

Άρα, εκτός από θέμα προτιμήσεως, θεωρώ ότι η έκδοση του Εφεσίου με την εξήγηση των 3Δ, είναι η πιό αξιόπιστη, για να μη πώ ότι για την δική μου έρευνα είναι η μόνη αξιόπιστη. Δεν τίθεται θέμα πιστότητας της εξήγησης. Η εξήγηση, εξάλλου, δεν θα μπορούσε να έχει σε καμμία από αυτές τις εκδόσεις μεγάλες αποκλίσεις, διότι ομιλούμε για εξήγηση από αναλυτική γραφή ΠΛ. Είναι απλά διαφορετική η προσέγγιση-φιλοσοφία της κάθε μιάς έκδοσης για το πώς συνδέεται η ορθογραφία με την ερμηνεία. Και, κατά την άποψή μου, είναι πάντα πολύ σημαντικότερες οι επιλογές των 3Δ στα θέματα ορθογραφίας της νέας γραφής, διότι, απλά, αυτοί είναι οι δημιουργοί της και η κατ' εξοχήν πηγή της. Οτιδήποτε μεταγενέστερο των 3Δ είναι ετερόφωτη πηγή και απομακρύνεται, εκ των πραγμάτων, από την εποχή που παλαιά και νέα γραφή άλλαζαν μεταξύ τους την σκυτάλη και η δεύτερη πρωτοδιαμορφώθηκε με βάση την λογική της πρώτης.

Συνεπώς, για μένα δεν τίθεται θέμα πιστότητας, αλλά αξιοπιστίας.
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος nmnovice00 την 23 Σεπ 2010, 10:21, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
"ἐξομολογοῦμαί σοι, πάτερ, κύριε τοῦ οὐρανοῦ καὶ τῆς γῆς, ὅτι ἀπέκρυψας ταῦτα ἀπὸ σοφῶν καὶ συνετῶν, καὶ ἀπεκάλυψας αὐτὰ νηπίοις·... οὐδεὶς ἐπιγινώσκει τὸν υἱὸν εἰ μὴ ὁ πατήρ, οὐδὲ τὸν πατέρα τις ἐπιγινώσκει εἰ μὴ ὁ υἱὸς καὶ ᾧ ἐὰν βούληται ὁ υἱὸς ἀποκαλύψαι." (Ματθ. ιβ', 25-27)
Άβαταρ μέλους
Παναγιώτης
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 901
Εγγραφή: 07 Φεβ 2008, 05:43

Απ: Ποια η πιο πιστή εξήγηση του Δοξασταρίου του Πέτρου Πελο

Δημοσίευση από Παναγιώτης »

Πάτερ Νικόλαε, σας ευχαριστούμε πάρα πολύ, που τόσο πλούσια μοιράζεστε μαζί μας τις γνώσεις σας καίτοι σε διαδικτυακό φόρουμ. Ο Θεός να σας έχει πάντα καλά.

Έχετε μήπως υπ'όψιν σας ποιους "καυτηριάζει" ο Βιολάκης με τα λεγόμενά του; Μήπως τον Στέφανο;

εύχεσθε.
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Παναγιώτης την 25 Σεπ 2010, 01:39, έχει επεξεργασθεί 2 φορές συνολικά.
Μέγα μὲν τὸ ἀπερισπάστως προσεύχεσθαι· μεῖζον δὲ καὶ τὸ ψάλλειν ἀπερισπάστως
Απάντηση

Επιστροφή στο “Αρχαία (Βυζαντινή) Μουσική Γραφή και Θεωρία”