Ο Κύριος να ευλογεί εσάς κι όλους τους εκλεκτούς αναγνώστες!
Οι κανόνες ορθογραφίας είναι ένα πολυσύνθετο θέμα. Υπάρχει η λογική της ορθογραφίας, αλλά υπάρχει και η ιστορικότητα της ορθογραφίας. Πρέπει κανείς πολλές φορές να γνωρίζει αρκετά πράγματα για την ιστορία και την εξέλιξη της σημειογραφίας ώστε να καταλάβει για πιό λόγο οι δάσκαλοι επιλέγουν την μία ή την άλλη ορθογραφία θέσεως.
Κάποιοι εντελώς βασικοί κανόνες έχουν καταγραφεί σε παλαιότερα και νεώτερα θεωρητικά. Τα περισσότερα τα μαθαίνει κανείς, όμως, από παρατήρηση και κυρίως αντιγραφή κλασσικών κειμένων.
Θα σας πώ ένα απλό πραγματάκι που μπορείτε να κάνετε οσάκις θέλετε να καταγράψετε κάτι (αυτό έκανα κι εγώ εχθές πριν σας γράψω κάποια από τα παραπάνω). Πάρτε παλαιά κλασσικά βιβλία, έντυπα κατά προτίμηση (στα πρώιμα χφφ της νέας μεθόδου πολλά πράγματα στην ορθογραφία είναι ασταθή), και ψάξτε να βρείτε αντίστοιχες θέσεις. Προτιμήστε βιβλία που σχετίζονται κάπως με τους 3 Διδασκάλους, ήτοι:
1. Αναστασιματάριο-Δοξαστάριο Πέτρου (εκδ. Κουλτούρα) για τις σύντομες στιχηραρικές θέσεις,
2. Αναστασιματάριο Χουρμουζίου ή Φωκαέως και Ειρμολόγιο Πέτρου Βυζαντίου για την ορθογραφία των συντόμων ειρμολογικών θέσεων,
3. Ειρμολόγιο Πέτρου Λαμπαδαρίου (εκδ. Κουλτούρα) για τις αργές Ειρμολογικές,
4. Ταμεία Ανθολογίας Γρηγορίου, Χουρμουζίου, Κωνσταντίνου και Πανδέκτη για τις αργές παπαδικές θέσεις,
5. Δοξαστάριο Ιακώβου (εκδ. Τέρτιος) για τις αργές στιχηραρικές κ.ο.κ.
Συγκρίνοντας σιγά-σιγά τα ευρήματά σας θα αρχίσετε να αποκτάτε κάποιο κριτήριο για το τί είναι πιό συνηθισμένο ή πιό θεμιτό στην ορθογραφία. Απόλυτους κανόνες μη περιμένετε να βρείτε και μην εμπιστεύεστε εύκολα αυτούς που ευαγγελίζονται ότι υπάρχουν τέτοιοι.
Εγώ είμαι πάντα στην διάθεσή σας για το οτιδήποτε μπορώ να συνεισφέρω, από τα όσα τυχαίνει να γνωρίζω μέχρι στιγμής.
Σας ευχαριστώ για την ανοχή σας στο μήνυμά μου και την απλότητα με την οποία δεχθήκατε τα όσα σας είπα (σπάνιο πράγμα για ψάλτη ομολογώ...

)
Ευχάς
π. Νικόλαος