Η καταμέτρηση του Χρόνου σύμφωνα με τον Χρύσανθο (αυτόγραφο)

Περί Χρόνου, Χρονικής αγωγής, και Ρυθμού.
Άβαταρ μέλους
Παναγιώτης
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 901
Εγγραφή: 07 Φεβ 2008, 05:43

Η καταμέτρηση του Χρόνου σύμφωνα με τον Χρύσανθο (αυτόγραφο)

Δημοσίευση από Παναγιώτης »

Από δημοσίευσή μου στον παλαιό τόπο του φόρουμ στις 19/1/2008 (http://groups.yahoo.com/group/analogion/)

Η καταμέτρηση του Χρόνου σύμφωνα με τον Χρύσανθο (αυτόγραφο)
Παναγιώτης Δ. Παπαδημητρίου, 19/1/08.

Το αυτόγραφο θεωρητικό του Χρυσάνθου
Θεωρητικόν Μέγα της Μουσικής Χρυσάνθου του εκ Μαδύτων - το ανέκδοτο αυτόγραφο του 1816 - το έντυπο του 1832, κριτική έκδοση υπό Γεωργίου Ν. Κωνσταντίνου, Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου, α' εκδ. 2007
δεν περιέχει τα περί ρυθμικής κεφάλαια του εντύπου θεωρητικού.

Δεν περιέχει δηλ. τα

- Περί Ρυθμού
- Περί Χρόνων
- Περί Ποδών
- Περί Μέτρων
- Περί Ρυθμών
- Παρακαταλογή των Οθωμανικών Ρυθμών
- Περί εμφάσεως ρυθμικής
- Περί τρόπων των ρυθμών
- Περί Μεταβολής εν ρυθμοίς
- Περί Ρυθμοποιΐας

Επίσης, το αυτόγραφο σ. 272, έχει τα εξής σημαντικά που δεν υπάρχουν στο έντυπο:

"ούτω (δηλ. ως εδώ, δηλ. ένας χαρακτήρας μουσικός καταλαμβάνει διάρκεια ενός χρόνου και μετρείται με δύο κινήσεις θέση και άρση) δέ μετρείται ο χρόνος του μέλους, οπού δεν χωρίζεται εις μέτρα"

και παρακάτω λέει:

"Όταν δε το μέλος χωρίζηται με μέτρα δια των κατά κάθετον γραμμών, ίσοις και ομοίως χρόνοις πληρούμενα, τότε ένα χρόνον εξοδεύει η θέσις, και ένα χρόνο η άρσις".

Συνεπώς κατά το αυτόγραφο του Χρυσάνθου:

1.- Οσα Μέλη δεν έχουν Κάθετες Γραμμές
μετρώνται ως εξής: 1 χρόνος = 2 κινήσεις = θέσις + άρσις
(στην περίπτωση αυτή εμπίπτουν όλα τα κλασσικά βιβλία και όλοι οι κλασσικοί μελοποιοί που έγραψαν άνευ καθέτων γραμμών, και ρυθμών), βλ. http://music.analogion.net/Theory/ru0mosxronos.html.

2.- Όσα μέλη έχουν κάθετες γραμμές μετρώνται ως εξής: 1 χρόνος = 1 κίνηση = θέση ή άρση (ανάλογα του μέτρου).

Ως είδαμε στο άρθρο μου, την καινοτομία της (2) περιπτώσεως του Χρυσάνθου, ουδείς των παλαιών εξέλαβε σοβαρά (βλ. http://music.analogion.net/Theory/ru0mosxronos.html ), για αυτό οι κάθετες γραμμές δεν εισήχθησαν στα βιβλία.


Αυτό πρώτη φορά, για το θέμα του χρόνου, αναφέρθηκε κατά τις γνώσεις μου στο φόρουμ ΑΝΑΛΟΓΙΟΝ σε δημοσίευσή μας στις 19/1/08 (http://groups.yahoo.com/group/analogion/).

Παναγιώτης Παπαδημητρίου, 16/2/2008, ΑΝΑΛΟΓΙΟΝ.

--------------------------
(και για αυτό θερμώς παρακαλώ όσους εκδίδουν βιβλία, να μην βάζουν κάθετες γραμμές, γιατί μεγάλο κακό προξενείται στην Ψαλτική. Αυτά δεν τα λέω βέβαια εγώ, αλλά ο Κυριαζίδης http://music.analogion.net/Theory/ru0mosxronos.html και http://music.analogion.net/0ewrhtika_pa ... 9-p015.jpg)
--------------------------
Μέγα μὲν τὸ ἀπερισπάστως προσεύχεσθαι· μεῖζον δὲ καὶ τὸ ψάλλειν ἀπερισπάστως

Επιστροφή στο “Χρόνος και Ρυθμός”