Αγαπητοί φίλοι, την Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2012, ώρα 18.00, στον λόφο του Στρέφη, ξεκινά το δεύτερο σεμινάριο της σειράς σεμιναρίων με εισηγητή τον καθηγητή βυζαντινής μουσικής και διδάκτωρα μουσικολογίας του Ιονίου Πανεπιστημίου, Ιωάννη Αρβανίτη.
Το σεμινάριο περιλαμβάνει 8 δίωρες συναντήσεις, από την Τετάρτη 1-2-2012 και για κάθε Τετάρτη, στις 18.00.
| Σκοπός σεμιναρίου |
Το σεμινάριο στοχεύει στο να δώσει μια πρώτη, αλλά πλήρη εικόνα της παλαιάς σημειογραφίας από την εποχή της εμφάνισής της (10ος αι.) μέχρι την εμφάνιση της Νέας Μεθόδου και να περιγράψει τις ερμηνείες (εξηγήσεις) που έχουν παραδοθεί μέσω των Τριών Διδασκάλων, αλλά και αυτές που έχουν προταθεί από ερευνητές (και από τον διδάσκοντα) για τις παλαιότερες φάσεις της. Επίσης, στο να δοθούν τα βασικά χαρακτηριστικά κάθε φάσης της (παλαιοβυζαντινής, μεσοβυζαντινής, εξηγητικής κ.λπ.), καθώς και βασικοί κανόνες ανάγνωσής της σε διάφορα γένη και είδη μελοποιΐας, με μια προσπάθεια να δοθεί όχι μόνο μια απλή περιγραφή, αλλά και μια βαθύτερη δικαιολόγηση του «γιατί» των διαφόρων μορφών εξήγησης. Το σεμινάριο φιλοδοξεί να δώσει μια κατά το δυνατόν σφαιρική, πλήρη και όχι αποσπασματική εικόνα της σημειογραφίας, για να αναδείξει και τα μουσικολογικά ζητήματα περί την ερμηνεία της, εισάγοντας έτσι και στη σχετική έρευνα. Μπορεί να αποτελέσει μια σύντομη, αλλά περιεκτική γνωριμία με τη παλαιά σημειογραφία και την ιστορία της, αλλά και μια απαραίτητη εισαγωγή σε μια εκτενέστερη, λεπτομερέστερη και βαθύτερη μελέτη της.
| Αντικείμενο διδασκαλίας – Ενδεικτικές ενότητες|
- Οι απαρχές και οι ρίζες της σημειογραφίας.
- Η Εκφωνητική σημειογραφία.
- Τα Παλαιοβυζαντινά (ΠΒ, 10ος - αρχές 12ου αι.) συστήματα σημειογραφίας Coislin και Chartres στα στιχηρά και ειρμούς. Η Coislin σημειογραφία του Ψαλτικού. Η σημειογραφία του Ασματικού της Καστοριάς. Ο προκύπτων γενικός χαρακτήρας της σημειογραφίας.
- Η Μεσοβυζαντινή σημειογραφία (ΜΒ, μέσα 12ου αι) και η σχέση της με την ΠΒ.
- Αναλυτικότερη παρουσίαση της ΜΒ σημειογραφίας. Ερμηνείες της που έχουν προταθεί από διαφόρους μελετητές. Η σύντομη ερμηνεία των σημαδιών που προκύπτει μέσα από την την έρευνα του διδάσκοντος στα στιχηρά και ειρμούς. Η σημασία της για την μετέπειτα εξέλιξη των μελών και της γραφής τους. Εξάσκηση των μαθητών σε ανάγνωση και ψαλμωδία κατΆ αυτήν την ερμηνεία.
- Η Υστεροβυζαντινή σημειογραφία. Το ζήτημα της παρουσίας των κόκκινων σημαδιών. Το ζήτημα της σύντομης και αργής μελισματικής εξήγησης.
- Εξέλιξη των μελών και της γραφής τους στη Μεταβυζαντινή εποχή.
- Τα μέλη του 17ου αι (Χρυσάφης, Γερμανός, Μπαλάσιος) και η γραφή τους κατά γένη και είδη μελοποιΐας.
- Οι πρώτες προσπάθειες καταγραφής της εξήγησης (Ακάκιος Χαλκεόπουλος, Μπαλάσιος, Ιω. Τραπεζούντιος). Η εξηγητική σημειογραφία και τα χαρακτηριστικά της.
- Η σημειογραφία των Διδασκάλων του 18ου αι. Ειδικότερα αυτής του Πέτρου Λαμπαδαρίου (συνοπτικότερης και εξηγητικής). Αναλυτικότερη, κατά γένη και είδη μελοποιΐας, περιγραφή των κανόνων της ερμηνείας της, όπως αυτή παραδόθηκε από τους Τρείς Διδασκάλους. Εξάσκηση των μαθητών στην ανάγνωση συντόμων μελών (στιχηρών, ειρμών κλπ) σε αυτή την γραφή.
- Εισαγωγή στο πώς προκύπτουν οι διάφορες μορφές εξήγησης.
- Η σημασία της γνώσης και έρευνας της παλαιάς σημειογραφίας για την σημερινή πράξη.
Μετά την ολοκλήρωση του εν λόγω σεμιναρίου, θα ακολουθήσει και το τρίτο σεμινάριο της σειράς από τον ίδιο εισηγητή, με θέμα "Θεωρία και ιστορία των ήχων (http://simonkaras.com/ekpaideutikes-dra ... -ixon.html)". To πρώτο σεμινάριο ("Η θεωρία και η πράξη του ρυθμού των εκκλησιαστικών μελών μέσα από την γλωσσολογική, την ψυχοακουστική και την παλαιογραφική έρευνα" (http://simonkaras.com/ekpaideutikes-dra ... thmoy.html)) ολοκληρώθηκε με επιτυχία. Δείτε περισσότερες πληροφορίες εδώ http://simonkaras.com/anakoinoseis/anak ... aniti.html.
Συμμετοχές για τα σεμινάρια μπορούν οι ενδιαφερόμενοι να δηλώνουν στα παρακάτω στοιχεία επικοινωνίας του Κέντρου:
210 8237447, 5-8μ.μ., Δευτέρα-Πέμπτη
6970 948771, υπόλοιπες ώρες και ημέρες
karaskepem@gmail.com
Σεμινάριο:Εισαγωγή στην παλαιογραφία της βυζαντινής μουσικής
Σεμινάρια-Μαθήματα Μουσικής και Τυπικού
Επιστροφή στο “Σεμινάρια-Μαθήματα”
Μετάβαση σε
- Όροι
- ↳ Όροι Χρήσης, Κανόνες και Συμπεριφορά, Περί του Αναλογίου
- ↳ Οδηγίες χρήσης-Ερωτήσεις-Υποδείξεις
- ↳ Κυτίον παραπόνων
- ↳ Ανακοινώσεις Διαχειριστών
- Θέματα
- ↳ Ψαλμωδία και Ιεροί Κανόνες
- ↳ Λειτουργικά και Κανονολογικά θέματα
- ↳ Τα Ιερά Μυστήρια
- ↳ Θεία Λειτουργία
- ↳ Λειτουργική αναγέννηση
- ↳ «Μυστικές» Ευχές της Θ. Λειτουργίας
- ↳ Λειτουργική γλώσσα και μεταφράσεις
- ↳ Ιεροί Κανόνες
- ↳ Υμνολογία
- ↳ Λειτουργικά Βιβλία
- ↳ Φυλλάδες (Ακολουθίες Αγίων)
- ↳ Ιανουάριος
- ↳ Φεβρουάριος
- ↳ Μάρτιος
- ↳ Απρίλιος
- ↳ Μάϊος
- ↳ Ιούνιος
- ↳ Ιούλιος
- ↳ Αύγουστος
- ↳ Σεπτέμβριος
- ↳ Οκτώβριος
- ↳ Νοέμβριος
- ↳ Δεκέμβριος
- ↳ Παρακλητικοί Κανόνες
- ↳ Χαιρετισμοί-Εγκώμια
- ↳ Διορθωτέα και μη
- ↳ Τυπικόν
- ↳ Βιβλία Τυπικού
- ↳ Ετήσια Τυπικά
- ↳ Τυπικόν Εσπερινού
- ↳ Τυπικόν Όρθρου
- ↳ Τυπικόν θείας Λειτουργίας
- ↳ Τριώδιον
- ↳ Πεντηκοστάριον
- ↳ Άγραφο Τυπικόν
- ↳ Τυπικόν Πατριαρχείου Ιεροσολύμων
- ↳ Νηστεία και Κατάλυσις
- ↳ Χειρόγραφα
- ↳ Θεωρία και Πράξη της Ψαλτικής Τέχνης
- ↳ Θεωρητικά Βιβλία
- ↳ Χρόνος και Ρυθμός
- ↳ Γένη των Ήχων
- ↳ Ήχος α'
- ↳ Ήχος β'
- ↳ Ήχος γ'
- ↳ Ήχος δ'
- ↳ Ήχος πλ. α'
- ↳ Ήχος πλ. β'
- ↳ Ήχος βαρύς
- ↳ Ήχος πλ. δ'
- ↳ Ορθογραφία
- ↳ Αρχαία (Βυζαντινή) Μουσική Γραφή και Θεωρία
- ↳ Αρχαία Ελληνική Μουσική Θεωρία
- ↳ Ευρωπαϊκή Μουσική
- ↳ Μαθηματικά, Μουσική, Ακουστική και Κλίμακες
- ↳ Αρχεία Ήχου και Βίντεο
- ↳ Πατριαρχικοί
- ↳ Αστέρης Λεωνίδας
- ↳ Παππάς Μιλτιάδης
- ↳ Παϊκόπουλος Δημοσθένης
- ↳ Πρίγγος Κωνσταντίνος (1892-1964)
- ↳ Στανίτσας Θρασύβουλος (1910-1987)
- ↳ Ιεροψάλτες
- ↳ Αθανασίου Ιωάννης
- ↳ Βουγιουκλής Αθανάσιος
- ↳ Βουρλής Αθανάσιος
- ↳ Γκίνης Θεόφιλος
- ↳ Δαρλάσης Γεώργιος
- ↳ Δασκαλούδης Κυριαζής
- ↳ Καλπακίδης Δημήτριος
- ↳ Καραμπάσης Δανιήλ
- ↳ Καστρινάκης Ιωάννης
- ↳ Κετσετζής Φώτιος
- ↳ Κομπίτσης Απόστολος
- ↳ Κορδάκης Νικόλαος
- ↳ Λιναρδάκης Ευάγγελος
- ↳ Μανουσέλης Κωνσταντίνος
- ↳ π. Μέζης Νικόλαος
- ↳ Μιχαλάκης Γεώργιος
- ↳ Μπιλάλης Κωνσταντίνος
- ↳ Μπουσδέκης Κωνσταντίνος
- ↳ Νεραντζής Δημήτριος
- ↳ Νταραβάνογλου Γρηγόρης
- ↳ Ξουπάς Πασχάλης
- ↳ Παϊβανάς Αθανάσιος
- ↳ Πήλιουρας Σταύρος
- ↳ Πλαΐτης Αντώνιος
- ↳ π. Πυτιρίνης Χρήστος
- ↳ Ταλιαδώρος Χαρίλαος
- ↳ Τσακίρογλου Χρήστος
- ↳ Αγιορείτες
- ↳ Χορωδίες
- ↳ Βυζαντινή Χορωδία Δήμου Ηρακλείου
- ↳ Βυζαντινός Χορός Χανίων (Ιω. Καστρινάκης)
- ↳ Εργαστήρι Ψαλτικής (Αθ. Παϊβανάς)
- ↳ Χορωδία Αθανασίου Πέττα
- ↳ Χορωδία Θεοδώρου Βασιλικού
- ↳ Ακολουθίες
- ↳ Εσπερινός
- ↳ Όρθρος
- ↳ Θεία Λειτουργία
- ↳ Ήχος α'
- ↳ Ήχος β'
- ↳ Ήχος γ'
- ↳ Ήχος δ'
- ↳ Ήχος πλ. α'
- ↳ Ήχος πλ. β'
- ↳ Ήχος βαρύς
- ↳ Ήχος πλ. δ'
- ↳ Μηναία
- ↳ Μηναίον Ιανουαρίου
- ↳ Μηναίον Φεβρουαρίου
- ↳ Μηναίον Δεκεμβρίου
- ↳ Μηναίον Αυγούστου
- ↳ Τριώδιον
- ↳ Μεγ. Εβδομάς
- ↳ Παρακλήσεις
- ↳ Πεντηκοστάριον
- ↳ Ραδιοφωνικές Εκπομπές
- ↳ Πεντηκοστάριον
- ↳ Μαθήματα Βυζαντινής Μουσικής
- ↳ Μουσικά Κείμενα
- ↳ Μουσικά Βιβλία
- ↳ Εσπερινός
- ↳ Όρθρος
- ↳ Θεία Λειτουργία
- ↳ Μηναία
- ↳ Τριώδιον
- ↳ Μεγ. Εβδομάς
- ↳ Πεντηκοστάριον
- ↳ Εξηγήσεις αρχαίας μουσικής γραφής
- ↳ Τεχνολογία
- ↳ Ιστορικά θέματα
- ↳ Εξωτερική Μουσική
- Γενικά
- ↳ Συζήτηση
- ↳ Καλωσόρισμα νέων μελών
- ↳ Ευχές και Κοινωνικά
- ↳ Συνδικαλιστικά θέματα
- ↳ Ανακοινώσεις
- ↳ Σχολές/Διδάσκαλοι Βυζαντινής Μουσικής (Ψαλτικής)
- ↳ Σεμινάρια-Μαθήματα
- ↳ Μουσικολογικά-Ψαλτικά Συνέδρια
- ↳ Ζητείται Ιεροψάλτης ή Αναλόγιο
- ↳ Αγρυπνίες - Ι.Πανηγύρεις
- ↳ Συναυλίες
- ↳ Ραδιοφωνικές Εκπομπές
- ↳ Κυκλοφορίες Βιβλίων, Περιοδικών και Ψ. Δίσκων
- ↳ Ιστοσελίδες
- ↳ Διαφημίσεις (σχετικές)