Εἰς τὸ ἄρθρο μας «Συστηματοποίηση καὶ Κατανόηση τοῦ Τυπικοῦ» τοῦ 2010 (δημοσιεύθηκε ἐδῶ καὶ στὸ Ψαλτολόγιον), τὸ ὁποῖον εἶναι μέρος τοῦ βιβλίου μας «Τυπικὸν Ὄρθρου Ἐνοριῶν», κάναμε προσπάθεια ὥστε νὰ συστηματοποιηθεῖ καὶ νὰ κατανοηθεῖ ἀκριβέστερα τὸ τυπικὸν τῆς Ἐκκλησίας μας, ὅπως ἰσχῦει, βάσει Συνοδικῆς ἀποφάσεως, σύμφωνα μὲ τὸ Τυπικὸν τῆς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας ὑπὸ τοῦ Γ. Βιολάκη (ΤΜΕ).

Εἰς τὸ πρόσφατο βιβλίον μας «Τυπικόν Ἐνοριῶν (Τόμος Β') - Ὄρθρος καθημερινῶν ἐὰν τύχει Ἅγιος ἑορταζόμενος» (2019), ἀναλύσαμε καὶ ἐμπλουτήσαμε ἔτι περαιτέρω τὴν προηγούμενη ἐργασία, καὶ ταπεινῶς φρονοῦμε ὅτι ταυτοχρόνως μὲ τὴν συστηματοποίηση, ἔγινε καὶ μία πρώτη προσέγγιση ἐνοποιήσεως τῶν Τυπικῶν, τῶν Ἐνοριῶν, τοῦ ΤΑΣ, καὶ τῶν Ἱερῶν Μονῶν τοῦ Ἁγίου Ὄρους.

Παρακάτω παρατίθεται ἡ νέα ἔκδοση τοῦ ἄρθρου «Συστηματοποίηση καὶ Κατανόηση τοῦ Τυπικοῦ», ποὺ εἶναι πλέον Κεφάλαιο τοῦ προαναφερθέντος νέου μας βιβλίου «Τυπικὸν Ἐνοριῶν (Τόμος Β')».

Στὴν ἀρχὴ παρατίθενται 3 πίνακες ἀπὸ τὸ ἄρθρο χάριν εὐκολίας σὲ μελλοντικὴ ἀναζήτηση, μετὰ παρατίθεται τὸ ἄρθρο σὲ μορφὴ ἀναγνώστη, καὶ στὸ τέλος σὲ μορφή pdf. 

Περισσότερα: Συστηματοποίηση καὶ Κατανόηση τοῦ Τυπικοῦ (2019)

 

Εἰς τὸν πρῶτον τόμον τῆς σειρᾶς «Τυπικὸν Ἐνοριῶν» [ΤΕ (τ.Αʹ)], ἀσχοληθήκαμε μὲ τὸν Ὄρθρον τῶν καθημερινῶν ἐὰν τύχει Ἅγιος μὴ ἑορταζόμενος, ὅπου παραθέσαμε (μαζὶ μὲ ἄλλα στοιχεῖα) τὶς σχετικὲς ἀκολουθίες:

 

- Καθημερινή (και Σάββατον με Θεός Κύριος)

- Σάββατον με Αλληλούια

- Καθημερινή Μ. Τεσσαρακοστής (εκτός Σαββάτου)

- Καθημερινή (και Σάββατον) με Προεόρτια ή Μεθέορτα

 

Εἰς τὸν παρόντα Βʹ τόμον τοῦ «Τυπικὸν Ἐνοριῶν», ἀσχολούμαστε μὲ τὸν καθημερινὸ Ὄρθρο ἐὰν τύχει Ἅγιος ἑορταζόμενος. Τὸ παρὸν βιβλίον περιέχει τὶς ἐξῆς Ἀκολουθίες καὶ στοιχεῖα: 

 

- Ἀκολουθία Ἁγίου ἑορταζομένου εἰς ϛʹ ἤτοι ἡμιεορταζομένου

- Ἀκολουθία Ἁγίου ἑορταζομένου εἰς ηʹ ἤτοι πλήρως εορταζομένου 

- Ἀκολουθία Προεορτίων/Μεθεόρτων

- Στοιχεῖα θείας Λειτουργίας (ἀπολυτίκια, κοντάκια, κοινωνικά, κτλ.) εἰς τὸ τέλος κάθε γενικῆς τυπικῆς διατάξεως.

- Συστηματοποίησις καὶ Κατανόησις τοῦ Τυπικοῦ, Διάκρισις τῶν Ἀκολουθιῶν τῶν Ἁγίων μὲ παράθεσιν ἐκτενῶν Πινάκων καὶ σχετικῆς ἔρευνας

- Ἐκφωνήσεις ἱερέων

- Τροπάρια σχετικά (Θεοτοκία, Κοινὰ ἀπολυτίκια)

- Πολυέλεος

- Μικρὰ Παράκλησις

- Καταβασίαι

- Θεοτοκία συνήθη, ψαλλόμενα εἰς τὸ Καὶ νῦν τῶν Δοξαστικῶν

- Διάταξις Ψαλτηρίου

- Στιχολογία τῶν Θʹ ᾨδῶν

Περισσότερα: Τυπικόν Ενοριών (τόμος Β') - Όρθρος καθημερινών εάν τύχει Άγιος εορταζόμενος (βιβλίο pdf)

Προς: Σεπτή Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος, και σχετικές Συνοδικές (Υπο)Επιτροπές
Κοινοποίηση: Εκδοτικούς Οίκους Μηναίων, κλπ.

 

Πρόταση γιὰ Σωστὴ Ἀναθεώρηση τῶν Μηναίων [1]

 

Π.Δ. Παπαδημητρίου

 

Οἱ Ἅγιοι Πατέρες μας, μᾶς παρέδωσαν τὰ Μηναῖα καὶ τὴν Παρακλητικήν (ὅπως καὶ τὸ Τριῴδιον καὶ τὸ Πεντηκοστάριον). Ἐθέσπισαν δέ τοὺς Ἁγίους εἰς τὰ Μηναῖα, ἄλλους νὰ εἶναι ἑορταζόμενοι εἰς η΄ (ἤτοι πλήρως ἑορταζόμενοι), ἄλλοι ἑορταζόμενοι εἰς ς΄ (ἤτοι ἡμιεορταζόμενοι), καὶ ἄλλοι μὴ ἑορταζόμενοι, καὶ αὐτὸ σοφὰ τὸ ἔπραξαν ὥστε τὶς καθημερινὲς νὰ ψάλλουμε καὶ ἐκ τῶν τροπαρίων / ἀκολουθιῶν τῆς Παρακλητικῆς τὰ ὁποῖα ἀναφέρονται εἰς τὸν Κύριον ἡμῶν Ἰησοῦν Χριστὸν καὶ Θεόν μας, τὴν Ἁγίαν Τριάδα, τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον, τοὺς Ἀγγέλους, τὸν Τίμιον Πρόδρομον, τοὺς Ἀποστόλους, τὸν Τίμιον Σταυρόν, ὅλους τοὺς Ἁγίους, ὅλους τοὺς Μάρτυρας, τοὺς Κεκοιμημένους πατέρες καὶ ἀδερφούς μας, κτλ., καὶ ἰδιαιτέρως εἰς τὴν δική μας πνευματική διόρθωση και κατάρτιση.

                Εἶναι ἐπίσης γνωστόν, ὅτι οἱ Ἅγιοι Πατέρες ἤθελαν τὴν εὐταξίαν σὲ ὅλες τὶς ἐνορίες ὡς «ὑπὲρ τοῦ πάντα ἐν πάσῃ παροικίᾳ φυλάττεσθαι» (Κ΄ Κανὼν τῆς Α’ Οἰκ. Συνόδου).

Περισσότερα: Σωστή αναθεώρηση των Μηναίων (Πρόταση)

 

Παρακάτω εἶναι ἐνσωματωμένος ὁ πίνακας μὲ τοὺς Ἤχους τῆς Ἑβδομάδος καὶ τὰ Ἑωθινὰ τῶν Κυριακῶν, ὁ ὁποῖος δέον ὅπως χρησιμοποιεῖται μαζὶ μὲ τὰ βιβλία Τυπικόν Ενοριών καὶ Τυπικόν Όρθρου Ενοριών, γιὰ τὴν γρήγορη εὕρεση τοῦ ἤχου τῆς Ἑβδομάδος.

 

 

Περισσότερα: Πίναξ τῶν Ἤχων καὶ τῶν Ἑωθινῶν (2018, 2019)

Τα περιεχόμενα του βιβλίου Τυπικόν Ενοριών (Όρθρος καθημερινών εάν τύχει Άγιος μη εορταζόμενος), δίνονται παρακάτω.

 

Περισσότερα: Περιεχόμενα βιβλίου Τυπικόν Ενοριών (ΤΕ)

«Οἱ Ἅγιοι Πατέρες μας, μᾶς παρέδωσαν τὰ Μηναῖα καὶ τὴν Παρακλητικήν. Ἐθέσπισαν δέ τοὺς Ἁγίους εἰς τὰ Μηναῖα, ἄλλους νὰ εἶναι ἑορταζόμενοι εἰς η΄ (ἤτοι πλήρως ἑορταζόμενοι), ἄλλοι ἑορταζόμενοι εἰς ς΄ (ἤτοι ἡμιεορταζόμενοι), καὶ ἄλλοι μὴ ἑορταζόμενοι, καὶ αὐτὸ σοφὰ τὸ ἔπραξαν ὥστε τὶς καθημερινὲς νὰ ψάλλουμε καὶ ἐκ τῶν τροπαρίων / ἀκολουθιῶν τῆς Παρακλητικῆς τὰ ὁποῖα ἀναφέρονται εἰς τὸν Κύριον ἡμῶν Ἰησοῦν Χριστὸν καὶ Θεόν μας, τὴν Ἁγίαν Τριάδα, τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον, τοὺς Ἀγγέλους, τὸν Τίμιον Πρόδρομον, τοὺς Ἀποστόλους, τὸν Τίμιον Σταυρόν, ὅλους τοὺς Ἁγίους, ὅλους τοὺς Μάρτυρας, τοὺς Κεκοιμημένους πατέρες καὶ ἀδερφούς μας, κτλ., καὶ εἰς τὴν δική μας πνευματική διόρθωση και κατάρτιση».

 

Περισσότερα: Τυπικόν Ενοριών - Όρθρος καθημερινών εάν τύχει Άγιος μη εορταζόμενος

Ἀπὸ τὸ Ἡμερολόγιον (Δίπτυχα) τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος τοῦ ἔτους 1983, ἀναρτῶ τὴν «Τάξιν τῆς ὀλονυκτίου ἀγρυπνίας (Διὰ τοὺς ἐκτὸς τῶν Μονῶν Ἐνοριακοὺς Ναούς)».

Σημειώστε τὴν εὐρισκόμενη εἰς τὴν ἴδια σελίδα Συνοδικὴ Ἐγκύκλιο διὰ τὴν μὴ εἰς ἐπήκοον τοῦ λαοῦ ἀνάγνωση τῶν Εὐχῶν τῆς Θείας Λειτουργίας.

Περισσότερα: Τάξις της ολονυκτίου αγρυπνίας (δια τους εκτός των Μονών Ενοριακούς Ναούς)

   Ο Εσπερινός όπως και η συνέχειά του ο Όρθρος δεν καταλιμπάνονται αλλά είναι υποχρέωση των ιερέων να τελούνται καθημερινώς, πρβλ. Ιω. Μ. Φουντούλη, «Απαντήσεις εις λειτουργικάς απορίας», τόμ. Α' σ. 87 (και ΤΟΕ, σ. 46).
   Ποτέ δεν πρέπει η τέλεση Παρακλήσεως το απόγευμα (οποιουδήποτε Αγίου), να γίνεται αιτία να μην γίνεται ο Εσπερινός! Προτιμητέον (σωστότερον) να γίνει ο Εσπερινός και να μην γίνει η Παράκληση, παρά να γίνει η (εσπερινή) Παράκληση χωρίς πρώτα τον Εσπερινό!

Περισσότερα: Καταλιμπάνεται ο Εσπερινός όταν γίνεται (οποιαδήποτε) Παράκληση το απόγευμα;

Στο βιβλίο μας Τυπικόν Όρθρου Ενοριών που εκδόθηκε το 2008, είχαμε προνοήσει Πίνακα με τα Εωθινά και τους Ήχους των Κυριακών μέχρι προ του Τριωδίου του 2015.

 

Περισσότερα: Πίνακας Εωθινών και Ήχων των Κυριακών (2015-2019)

Τυπικὰ παροράματα βιβλίου
«Τυπικὸν Ὄρθρου Ἐνοριῶν», ἐκδόσεις ΑΘΩΣ

 

σελίδα, παράγραφος

Λάθος

σωστό

σ. 38, παρ. γ)

δοξαστικὸν ἑσπερίων καὶ δοξαστικὸν ἀποστίχων…

δοξαστικὸν ἑσπερίων [καὶ δοξαστικὸν ἀποστίχων] τοῦ Ἑσπερινοῦ

σ. 93, παρ. 1, «Κατὰ τὴν ἀκρίβειαν τῆς Τάξεως»

ἄνευ τῶν εἱρμῶν εἰς γ', τὸν τῆς Θεοτόκου ἄνευ εἱρμῶν εἰς γ'

ἄνευ τῶν εἱρμῶν εἰς β', τὸν τῆς Θεοτόκου ἄνευ εἱρμῶν εἰς δ'

σ. 99, παρ. 5, «Κατὰ τὴν ἀκρίβειαν τῆς Τάξεως»

ἄνευ εἱρμῶν εἰς δ' καὶ τὸν τοῦ Ἁγίου τῆς ἡμέρας ἐπίσης ἄνευ εἱρμῶν εἰς ς'

ἄνευ εἱρμῶν εἰς β' καὶ τὸν τοῦ Ἁγίου τῆς ἡμέρας ἐπίσης ἄνευ εἱρμῶν εἰς η'

σ. 102, παρ. 1 «Κατὰ τὴν ἀκρίβειαν τῆς Τάξεως»

ἄνευ εἱρμῶν εἰς δ' καὶ τὸν τοῦ Ἁγίου ἐπίσης ἄνευ εἱρμῶν εἰς ς'

ἄνευ εἱρμῶν εἰς β' καὶ τὸν τοῦ Ἁγίου ἐπίσης ἄνευ εἱρμῶν εἰς η'

σ. 114 , παρ. 1

Κοντάκιον τοῦ Ἁγίου

Κοντάκιον (καὶ Οἶκος, εἰ ἔχῃ) τοῦ Ἁγίου

σ. 137, παρ. 1 «Κατὰ τὴν ἀκρίβειαν τῆς Τάξεως»

τῆς Θεοτόκου μετὰ τῶν εἱρμῶν εἰς δ' [εἰ ἐστὶν ἀγρυπνία, εἰς ς'] καὶ...

τῆς Θεοτόκου μετὰ τῶν εἱρμῶν εἰς ς' καὶ...

σ. 158, παρ. 5, «Κατὰ τὴν ἀκρίβειαν τῆς Τάξεως· Κανόνες»

[ὁ εἷς] τῆς Ἑορτῆς

ὁ προεόρτιος ἢ ὁ εἷς τῆς Ἑορτῆς

σ. 257, παρ. 1

 

Πρόσθεσε τὴν ἐξῆς παράγραφο στίς ιη’ Ὀκτωβρίου, σ. 257: Εἰ τύχει ἐν Σαββάτῳ, ὅρα τὴν τυπικὴν διάταξιν εἰς τὴν σ. 113, καὶ ἀκολούθει τὴν ὑποσ. 79.

σ. 278, παρ. 3, «Εἰ τύχει ἐν Κυριακῇ»

Τιμιωτέρα: στιχολογεῖται, καὶ ψάλλεται...

Τιμιωτέρα: δὲν στιχολογεῖται, ἀλλὰ ψάλλεται...

σ. 284, Η’ Φεβρουαρίου

η', μ

στ’, μ

σ. 312-313

 

Στὶς ἡμερομηνίες τῶν Κυριακῶν, τοποθετῆστε παῦλα (ἀντὶ τοῦ Ἐωθινοῦ καὶ τοῦ ἤχου) στὶς 14/9/08, 25/12/11, 6/1/13,14/9/14.