Τα δεύτερα πληρωτικά της Θείας Λειτουργίας του Χρυσοστόμου

Λειτουργικά και Κανονολογικά θέματα της Θείας Λειτουργίας
Απάντηση
Άβαταρ μέλους
nmnovice00
Παλαίμαχος
Δημοσιεύσεις: 181
Εγγραφή: 16 Δεκ 2009, 20:10

Τα δεύτερα πληρωτικά της Θείας Λειτουργίας του Χρυσοστόμου

Δημοσίευση από nmnovice00 » 15 Φεβ 2010, 19:26

Το τελευταίο άρθρο μου για τα δεύτερα πληρωτικά της συνήθους Λειτουργίας βρίσκεται εδώ:

http://nmnovice.blogspot.com/2010/01/blog-post.html
"ἐξομολογοῦμαί σοι, πάτερ, κύριε τοῦ οὐρανοῦ καὶ τῆς γῆς, ὅτι ἀπέκρυψας ταῦτα ἀπὸ σοφῶν καὶ συνετῶν, καὶ ἀπεκάλυψας αὐτὰ νηπίοις·... οὐδεὶς ἐπιγινώσκει τὸν υἱὸν εἰ μὴ ὁ πατήρ, οὐδὲ τὸν πατέρα τις ἐπιγινώσκει εἰ μὴ ὁ υἱὸς καὶ ᾧ ἐὰν βούληται ὁ υἱὸς ἀποκαλύψαι." (Ματθ. ιβ', 25-27)
Άβαταρ μέλους
Παναγιώτης
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 902
Εγγραφή: 07 Φεβ 2008, 05:43

Απ: Τα δεύτερα πληρωτικά της Θείας Λειτουργίας του Χρυσοστόμ

Δημοσίευση από Παναγιώτης » 16 Φεβ 2010, 02:54

π. Νικόλαε,

σας ευχαριστούμε για το άρθρο σας και την τεκμηριωμένη ανάλυσή σας.
Στις τελευταίες εκδόσεις "Ιερατικών" (βοηθημάτων των ιερέων για την τέλεση των ακολουθιών της Εκκλησίας), που πραγματοποιούνται συνήθως υπό την εποπτεία και καθοδήγηση διακεκριμένων λειτουργιολόγων της ημερών μας, τα δεύτερα πληρωτικά της Θείας Λειτουργίας του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου τίθενται πλέον εντός αγκυλών ή αναφέρονται με μικρά πλάγια γράμματα, δίνοντας την δυνατότητα στους λειτουργούς ιερείς και διακόνους να τα παραλείψουν.
Δυστυχώς δεν είναι μόνο στο Ιερατικόν, αλλά και στο Εγκόλπιον του Ψάλτου, υποσ. 40, σ. 192 (2005).

Στο εν λόγω βιβλίο, επίσης υπάρχουν και άλλες υποσημειώσεις, όπως η υποσ. 19, σελ. 101, για τους κανόνες του Όρθρου... (φυσικά, χωρίς παραπομπή σε αρχαίο χειρόγραφο)...

Παραπέμπω επίσης στον Άγιο Ναυπάκτου και το άρθρο του: «Η Θεολογία της Λειτουργικής Αναγεννήσεως»

viewtopic.php?f=74&t=139
Έτσι, μιά διαμόρφωση του τυπικού και επαναφορά σέ αρχαίες λειτουργικές πράξεις, χωρίς επαναφορά τής ποιμαντικής όπως τις διαγράφουν οι αρχαίες πατερικές πράξεις, δεν είναι αναγέννηση λειτουργική, άλλα εκκοσμίκευση, αφού επηρεάζεται από τόν ορθολογισμό του πνεύματος του Διαφωτισμού.
Όλα όσα αναφέρθηκαν είχαν σκοπό νά υπογραμμίσουν ότι η λειτουργική αναγέννηση είναι σημαντική και απαραίτητη, όταν όμως εντάσσεται μέσα στό πνεύμα τής Ορθοδόξου θεολογίας και εμπνέεται από τήν ευαγγελική και ησυχαστική παράδοση τής Εκκλησίας και όταν προέρχεται από αναγεννημένους ανθρώπους ή αποβλέπει στην αναγέννηση των ανθρώπων. Διαφορετικά, μπορεί νά υπενθυμίζη τις βατικάνειες λειτουργικές αναγεννήσεις ή τις προτεσταντικές αλλαγές και απορρίψεις, χάριν τής απλότητος. Και είναι κρίμα νά βιώνουμε ένα βατικάνειο και προτεσταντικό Χριστιανισμό μέσα στην πλούσια παράδοση τής Ορθοδόξου Εκκλησίας.
Μακάριοι οι έχοντες τις παλαιές εκδόσεις των λειτουργικών βιβλίων...
Μέγα μὲν τὸ ἀπερισπάστως προσεύχεσθαι· μεῖζον δὲ καὶ τὸ ψάλλειν ἀπερισπάστως
μαθητής

Απ: Τα δεύτερα πληρωτικά της Θείας Λειτουργίας του Χρυσοστόμ

Δημοσίευση από μαθητής » 17 Φεβ 2010, 11:34

panayiotis έγραψε:Μακάριοι οι έχοντες τις παλαιές εκδόσεις των λειτουργικών βιβλίων...
Ναι!
Μακάριοι οι έχοντες τις παλαιές εκδόσεις του εγκολπιου του αναγνωστου με τα μισα Αντίφωνα! και τα πολλά Μεγαλυνάρια!

Μακάριοι οι έχοντες τις παλαιές εκδόσεις του εγκολπίου του αναγνω΄στου χωρίς το "Αναστάς εκ του μνήματος" και χωρις το "Πληρωθήτω".

Μακάριοι οι έχοντες τις παλαιές εκδόσεις του ιερατικου της Απ Διακονιας, που λεει για την απολυση για ολη την περίοδο του Πασχα "Ο αναστάς εκ νεκρων θανατω θανατον πατησας και τοις εν τοις μνημασι ζωην χαρισαμενος Χριστος ο αληθινος..."!

Μακάριοι οι έχοντες κατι παλαιές εκδόσεις που ανατυπωνονται εδω κι εναν αιωνα, με ξεβαμμενα γράμματα και πολλες παραλειψεις στις ευχες, που ειναι αμφιβολο οσοι τις χρησιμοποιουν στα χωρια, στην Αμερικη και στην Αυστραλια αν τελικα κανουν κανονικη Θεια Λειτουργια!

Μακάριοι οι έχοντες κατι παλαιές εκδόσεις Μηνιαιων και αλλων βιβλιων, σκωροφαγωμένες, με ενα σωρο λαθη, που βγαινουν οι υμνοι να λενε τα αντιθετα απο τα κανονικα!

Μερικες φορες μου φαινεται μας πιανει ενας στειρος αρνητισμος, και δεν ξερουμε τι λεμε.
Άβαταρ μέλους
nmnovice00
Παλαίμαχος
Δημοσιεύσεις: 181
Εγγραφή: 16 Δεκ 2009, 20:10

Απ: Τα δεύτερα πληρωτικά της Θείας Λειτουργίας του Χρυσοστόμ

Δημοσίευση από nmnovice00 » 17 Φεβ 2010, 18:56

Συγγνώμη, αλλά δεν αντέχω να μη ρωτήσω κάποια πράγματα:
μαθητής έγραψε:
Ναι!
Μακάριοι οι έχοντες τις παλαιές εκδόσεις του εγκολπιου του αναγνωστου με τα μισα Αντίφωνα! και τα πολλά Μεγαλυνάρια!

Μακάριοι οι έχοντες τις παλαιές εκδόσεις του εγκολπίου του αναγνω΄στου χωρίς το "Αναστάς εκ του μνήματος" και χωρις το "Πληρωθήτω".
Υπάρχουν και παλαιότερες εκδόσεις από αυτές που αναφέρετε εδώ. Δεν το γνωρίζετε;
Μακάριοι οι έχοντες τις παλαιές εκδόσεις του ιερατικου της Απ Διακονιας, που λεει για την απολυση για ολη την περίοδο του Πασχα "Ο αναστάς εκ νεκρων θανατω θανατον πατησας και τοις εν τοις μνημασι ζωην χαρισαμενος Χριστος ο αληθινος..."!
Πού τα λέει αυτά αδερφέ;!!! Παπάς είμαι. Δώστε μου μια παραπομπή, με ενδιαφέρει πολύ!!!
Μακάριοι οι έχοντες κατι παλαιές εκδόσεις που ανατυπωνονται εδω κι εναν αιωνα, με ξεβαμμενα γράμματα και πολλες παραλειψεις στις ευχες, που ειναι αμφιβολο οσοι τις χρησιμοποιουν στα χωρια, στην Αμερικη και στην Αυστραλια αν τελικα κανουν κανονικη Θεια Λειτουργια!
Πάλι, σας παρακαλώ για παραπομπές, κι αν δεν είναι πολύς ο κόπος, ανεβάστε κάποιο σημείο που έχουν τα παλαιά ιερατικά παραλήψεις στις ευχές!. Όσο για τα ξεβαμμένα γράμματα, σε 100-200 χρόνια και οι καινούργιες εκδόσεις κάπως έτσι θα είναι...
Μακάριοι οι έχοντες κατι παλαιές εκδόσεις Μηνιαιων και αλλων βιβλιων, σκωροφαγωμένες, με ενα σωρο λαθη, που βγαινουν οι υμνοι να λενε τα αντιθετα απο τα κανονικα!
Μήπως και οι νεώτερες εκδόσεις είναι εντελώς απαλλαγμένες από λάθη; Αφήστε τον σκώρο και τα τοιαύτα.
Μερικες φορες μου φαινεται μας πιανει ενας στειρος αρνητισμος, και δεν ξερουμε τι λεμε.
Προς τί τέτοιο ύφος αγαπητέ "μαθητά";
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος nmnovice00 την 17 Φεβ 2010, 19:27, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
"ἐξομολογοῦμαί σοι, πάτερ, κύριε τοῦ οὐρανοῦ καὶ τῆς γῆς, ὅτι ἀπέκρυψας ταῦτα ἀπὸ σοφῶν καὶ συνετῶν, καὶ ἀπεκάλυψας αὐτὰ νηπίοις·... οὐδεὶς ἐπιγινώσκει τὸν υἱὸν εἰ μὴ ὁ πατήρ, οὐδὲ τὸν πατέρα τις ἐπιγινώσκει εἰ μὴ ὁ υἱὸς καὶ ᾧ ἐὰν βούληται ὁ υἱὸς ἀποκαλύψαι." (Ματθ. ιβ', 25-27)
Άβαταρ μέλους
Παναγιώτης
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 902
Εγγραφή: 07 Φεβ 2008, 05:43

Απ: Τα δεύτερα πληρωτικά της Θείας Λειτουργίας του Χρυσοστόμ

Δημοσίευση από Παναγιώτης » 17 Φεβ 2010, 19:24

Αγαπητέ φίλε μαθητή,

θα σε παρακαλέσω μια φορά, το ύφος σου να είναι πιο ήπιο. Σ'ευχαριστώ.

Αγαπητέ μου δεν ανατυπώνονται εδώ κι έναν αιώνα, η πρώτη έκδοση του Ιερατικού της Αποστ. Διακονίας έγινε το 1962 (βάσει του Ιερατικού του Οικουμενικού Πατριαρχείου) με ωραία και ευανάγνωστα γράμματα, και η τελευταία της "ίδιας σειράς" νομίζω (τουλάχιστον αυτή που έχω εγώ) το 2000.

φιλικά,
Παναγιώτης.

Υ.Γ. Σε παρακαλώ να μιλάς με αναφορές, ώστε να μπορούμε να επαληθεύσουμε τα λεγόμενά σου. Όσο για το Πληρωθήτω, ναι υπήρχε έλλειψη στο προηγούμενο.
Μέγα μὲν τὸ ἀπερισπάστως προσεύχεσθαι· μεῖζον δὲ καὶ τὸ ψάλλειν ἀπερισπάστως
Άβαταρ μέλους
Παναγιώτης
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 902
Εγγραφή: 07 Φεβ 2008, 05:43

Απ: Τα δεύτερα πληρωτικά της Θείας Λειτουργίας του Χρυσοστόμ

Δημοσίευση από Παναγιώτης » 17 Φεβ 2010, 19:53

Όσο για το Αναστάς εκ του μνήματος (τώρα βγαίνω εκτός θέματος), από την μικρή έρευνα που έκανα και έχει αποτυπωθεί στο βιβλίο μου σ. 78 (του 2008), το Ιερατικόν του Οικουμενικού Πατριαρχείου (του 1895) αναγράφει στην σ. 35: Είτα ο β' χορός το Τροπάριον Σήμερον σωτηρία τω κόσμω γέγονεν· ή το, Αναστάς εκ του μνήματος!

Πάλι από την μικρή μου έρευνα, νομίζω ότι απαλείφθηκε από τα Ιερατικά αργότερα εξαιτίας του Τυπικού της Μ.τ.Χ.Ε. (Βιολάκη), σ. 58 που έχει μόνο το Σήμερον σωτηρία.

Μη κατακρεουργούμε τις παλαιές σκωροφαγωμένες εκδόσεις...

φιλικά,
Παναγιώτης
Μέγα μὲν τὸ ἀπερισπάστως προσεύχεσθαι· μεῖζον δὲ καὶ τὸ ψάλλειν ἀπερισπάστως
Απάντηση

Επιστροφή στο “Θεία Λειτουργία”