α. ποιες είναι οι απαραίτητες προϋποθέσεις για να μπορέσει κάποιος να ασχοληθεί με την εισαγωγή στην Παλαιογραφία,
β. ποια είναι η μεθοδολογία που θα πρέπει να ακολουθήσει σε αυτήν την εισαγωγή του,
γ. από ποια χειρόγραφα/εξηγήσεις πρέπει να αρχίσει, και
δ. τι γενικότερο πρόγραμμα σπουδών θα πρέπει να ακολουθήσει.
Ερευνώντας την σελίδα του Σχολείου Ψαλτικής βρήκα το εξής στο Τμήμα Παλαιογραφίας της σχολής (η εντονοποίηση των προτάσεων έγινε από μένα), το οποίο εν μέρει απαντά στα ανωτέρω μου ερωτήματα:
Θα ήθελα να παρακαλέσω τον π. Νικόλαο αν έχει χρόνο (και όποιον άλλον τυχόν εξηγητή έχουμε σε αυτό το φόρουμ) να μας αναλύσει λίγο παραπάνω το θέμα του προγράμματος σπουδών στην Παλαιογραφία.«Όταν τινάς θέλει να καταλάβη τα μέλη, τα οποία, εγράφοντο δια των ειρημένων δεκαπέντε χαρακτήρων και δια των κατηριθμημένων υποστάσεων, δύναται να επιτύχει τούτο δια του παραλληλισμού». Αυτή η φράση του Χρυσάνθου Αρχιεπισκόπου Διρραχίου είναι ο οδηγός στην προσπάθεια της ερευνητικής ομάδας παλαιογραφίας της σχολής μας.
Έχοντας σαν βάση α) τις εξηγήσεις κυρίως των Γρηγορίου Πρωτοψάλτου, Χουρμουζίου του Χαρτοφύλακος αλλά και των μαθητών τους και β) τα παλαιά και τα νεώτερα θεωρητικά συγγράμματα και χρησιμοποιώντας σαν κλειδί την έννοια της θέσεως προχωράμε σταδιακά την έρευνά μας από τα νεώτερα συστήματα γραφής στα παλαιότερα. Απαράβατες αρχές μας είναι η σαφής διάκριση των παλαιών συστημάτων από το ισχύον σύστημα, ο σεβασμός στην φιλοσοφία του κάθε συστήματος ξεχωριστά αλλά και η επισήμανση των συνδετικών τους κρίκων. Από την άλλη διαχωρίζουμε την ερμηνεία της παλαιάς γραφής βάσει των χειρογράφων της και των εξηγήσεών της στη νέα μέθοδο, από την καθαρά ψαλτική ερμηνεία που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ακουστική παράδοση.
[...]
Έπειτα από πολλή εργασία και με τη βοήθεια του Θεού, η ερευνητική μας ομάδα που έχει ως βασικά της μέλη τους Κωνσταντίνο Μπουσδέκη, Κωνσταντίνο Φωτόπουλο και τον ειδικό συνεργάτη της σχολής μας και καθηγητή βυζαντινής μουσικής πατέρα Νικόλαο Μέζη, άρχισε να κατανοεί αρκετά από τα σκοτεινά σημεία των παλαιών θεωρητικών συγγραμμάτων, ενώ παράλληλα εξήγησε και μέλη σύντομα ή αργά από διάφορες περιόδους της μουσικής σημειογραφίας μας, δείγμα των οποίων παρουσιάζουμε στην ιστοσελίδα μας.
ευχαριστώ εκ των προτέρων,
Παναγιώτης