Τριαντάφυλλος Γεωργιάδης
Δημοσιεύτηκε: 16 Μάιος 2008, 10:26
Κατ' αρχήν, να πω ότι δεν υπάρχει κάποιο θέμα στο οποίο θα μπορούσαμε να αναφέρουμε βιογραφικά στοιχεία παλαιών ψαλτών εξ' ου και η εδώ αναφορά οπότε θα πρότεινα στον αγαπητό Παναγιώτη να επιληφθεί του θέματος.
Σε αυτή την συζήτηση (http://analogion.net/forum/viewtopic.ph ... p=581#p581) αναφέρθηκα στον Τριαντάφυλλο Γεωργιάδη και λόγω του ότι ίσως κάποιοι να μην γνωρίζουν για αυτόν, αναφέρω κάποια βιογραφικά του στοιχεία, παρμένα από το βιβλίο του μουσικολόγου Φίλιππου Οικονόμου "Βυζαντινή Εκκλησιαστική Μουσική και Ψαλμωδία" (τόμος Α΄. σελ.139)
"(1924-1926) Πρωτοψάλτης Τριαντάφυλλος Γεωργιάδης (τοποτηρητής). Γεννήθηκε το 1856 στο Ακ-σαζ της Κυζίκου όπου και διδάχθηκε τα πρώτα στοιχεία της Βυζαντινής Μουσικής από τον Ι. Ρουσόπουλο. Αργότερα μετέβη στην Κωνσταντινούπολη και μαθήτευσε συγχρόνως στους Γ. Ραιδεστηνό και Κυριάκο Ιωαννίδη (Καλόγηρο). Αναδείχθηκε άριστος μουσικός και σπουδαίος μελοποιός. Μελοποίησε: Μηνολόγιο, Τριώδιο, Πεντηκοστάριο, Αναστασιματάριο, Ειρμολόγιο Καταβασιών, Μουσικό Εγχειρίδιο, διάφορα άσματα και πολυχρονισμούς και τέλος το σημαντικό έργο "Κήπος Χαρίτων" με μαθήματα Εσπερινού, Όρθρου, Θ. Λειτουργίας, Δοξαστάριο κλπ. Πολλά μαθήματα του Τρ. Γεωργιάδη περιλαμβάνονται και στις σύγχρονες εκδόσεις και ψάλλονται συχνά από τους ψάλτες (π.χ. το "Άξιον εστί" σε ήχο πλ. του Β΄, το "Επι σοι χαίρει" σε πλ. του Δ΄κ.ά.)
Ο Τρ. Γεωργιάδης ασχολήθηκε επίσης πολύ με τη συλλογή των δημοτικών τραγουδιών του Πόντου, των Νήσων του Αιγαίου και άλλων περιοχών της Ελλάδας, τα οποία συγκέντρωσε στον τόμο "Εθνική Μούσα".
Δίδαξε Θεωρία, Μελοποιΐα και Ορθογραφία της Β.Μ. στις δύο ανώτερες τάξεις της Πατριαρχικής μουσικής Σχολής, η οποία εφιλοξενείτο στη Μεγάλη του Γένους Σχολή. Δημοσίευσε περίφημη μελέτη για τη Βυζ. Μουσική, σε αντιδιαστολή προς την Ευρωπαϊκή μουσική και αγωνίστηκε με πάθος εναντίον της εναρμόνισης της Βυζ. Μουσικής. Πέθανε το 1934."
Να αναφέρω εδώ, ότι ο μακαριστός Άρχων Πρωτοψάλτης της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κων/πόλεως Χρύσανθος Θεοδοσόπουλος, σε πολλά σημεία της συλλογής του αναφέρει συνθέσεις του Τριαντάφυλλου Γεωργιάδη τις οποίες επιμελήθηκε ορθογραφικώς απ' ότι φαίνεται με την πρώτη κιόλας συγκριτική ματιά, γι' αυτό και δεν ονοματίζονται . Ως ενδεικτικό παράδειγμα να αναφέρω το τρισάγιο του Αποστόλου σε Γ΄ Ήχο με Δύναμις που βρίσκεται στον τόμο της Θ. Λειτουργίας του ως άνω μεγάλου Θεσσαλονικέως Πρωτοψάλτου. Τυγχάνω κάτοχος του "Κύπου Χαρίτων", απ' όπου φαίνεται αυτή η ανάγκη για ορθογραφική προσαρμογή των κειμένων του στην σημερινή τουλάχιστον μορφή της μουσικής μας όπως δημοσιεύεται στα σύγχρονα βιβλία. Λόγω του ότι δεν έχω σαρωτή για να ανεβάσω κάτι, όταν στο μέλλον θα έχω τον χρόνο, θα μεταφέρω κάποια σύνθεσή του στην ομάδα. Αυτό που από την ελάχιστή μου πείρα μπορώ να πω, είναι ότι ως συνθέτης ήτο ευρηματικός και δεν "αναμασούσε" τις παλαιές θέσεις, αστόχως τουλάχιστον, όπως παρατηρείται εν πολλοίς σήμερα...
Σε αυτή την συζήτηση (http://analogion.net/forum/viewtopic.ph ... p=581#p581) αναφέρθηκα στον Τριαντάφυλλο Γεωργιάδη και λόγω του ότι ίσως κάποιοι να μην γνωρίζουν για αυτόν, αναφέρω κάποια βιογραφικά του στοιχεία, παρμένα από το βιβλίο του μουσικολόγου Φίλιππου Οικονόμου "Βυζαντινή Εκκλησιαστική Μουσική και Ψαλμωδία" (τόμος Α΄. σελ.139)
"(1924-1926) Πρωτοψάλτης Τριαντάφυλλος Γεωργιάδης (τοποτηρητής). Γεννήθηκε το 1856 στο Ακ-σαζ της Κυζίκου όπου και διδάχθηκε τα πρώτα στοιχεία της Βυζαντινής Μουσικής από τον Ι. Ρουσόπουλο. Αργότερα μετέβη στην Κωνσταντινούπολη και μαθήτευσε συγχρόνως στους Γ. Ραιδεστηνό και Κυριάκο Ιωαννίδη (Καλόγηρο). Αναδείχθηκε άριστος μουσικός και σπουδαίος μελοποιός. Μελοποίησε: Μηνολόγιο, Τριώδιο, Πεντηκοστάριο, Αναστασιματάριο, Ειρμολόγιο Καταβασιών, Μουσικό Εγχειρίδιο, διάφορα άσματα και πολυχρονισμούς και τέλος το σημαντικό έργο "Κήπος Χαρίτων" με μαθήματα Εσπερινού, Όρθρου, Θ. Λειτουργίας, Δοξαστάριο κλπ. Πολλά μαθήματα του Τρ. Γεωργιάδη περιλαμβάνονται και στις σύγχρονες εκδόσεις και ψάλλονται συχνά από τους ψάλτες (π.χ. το "Άξιον εστί" σε ήχο πλ. του Β΄, το "Επι σοι χαίρει" σε πλ. του Δ΄κ.ά.)
Ο Τρ. Γεωργιάδης ασχολήθηκε επίσης πολύ με τη συλλογή των δημοτικών τραγουδιών του Πόντου, των Νήσων του Αιγαίου και άλλων περιοχών της Ελλάδας, τα οποία συγκέντρωσε στον τόμο "Εθνική Μούσα".
Δίδαξε Θεωρία, Μελοποιΐα και Ορθογραφία της Β.Μ. στις δύο ανώτερες τάξεις της Πατριαρχικής μουσικής Σχολής, η οποία εφιλοξενείτο στη Μεγάλη του Γένους Σχολή. Δημοσίευσε περίφημη μελέτη για τη Βυζ. Μουσική, σε αντιδιαστολή προς την Ευρωπαϊκή μουσική και αγωνίστηκε με πάθος εναντίον της εναρμόνισης της Βυζ. Μουσικής. Πέθανε το 1934."
Να αναφέρω εδώ, ότι ο μακαριστός Άρχων Πρωτοψάλτης της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κων/πόλεως Χρύσανθος Θεοδοσόπουλος, σε πολλά σημεία της συλλογής του αναφέρει συνθέσεις του Τριαντάφυλλου Γεωργιάδη τις οποίες επιμελήθηκε ορθογραφικώς απ' ότι φαίνεται με την πρώτη κιόλας συγκριτική ματιά, γι' αυτό και δεν ονοματίζονται . Ως ενδεικτικό παράδειγμα να αναφέρω το τρισάγιο του Αποστόλου σε Γ΄ Ήχο με Δύναμις που βρίσκεται στον τόμο της Θ. Λειτουργίας του ως άνω μεγάλου Θεσσαλονικέως Πρωτοψάλτου. Τυγχάνω κάτοχος του "Κύπου Χαρίτων", απ' όπου φαίνεται αυτή η ανάγκη για ορθογραφική προσαρμογή των κειμένων του στην σημερινή τουλάχιστον μορφή της μουσικής μας όπως δημοσιεύεται στα σύγχρονα βιβλία. Λόγω του ότι δεν έχω σαρωτή για να ανεβάσω κάτι, όταν στο μέλλον θα έχω τον χρόνο, θα μεταφέρω κάποια σύνθεσή του στην ομάδα. Αυτό που από την ελάχιστή μου πείρα μπορώ να πω, είναι ότι ως συνθέτης ήτο ευρηματικός και δεν "αναμασούσε" τις παλαιές θέσεις, αστόχως τουλάχιστον, όπως παρατηρείται εν πολλοίς σήμερα...