Η Στιχολογία του Ψαλτηρίου (Ανάγνωση των Καθισμάτων Όρθρου)

Τυπικόν του Όρθρου
Απάντηση
Άβαταρ μέλους
Παναγιώτης
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 902
Εγγραφή: 07 Φεβ 2008, 05:43

Η Στιχολογία του Ψαλτηρίου (Ανάγνωση των Καθισμάτων Όρθρου)

Δημοσίευση από Παναγιώτης » 30 Ιουν 2010, 05:25

συνέχεια από εδώ: viewtopic.php?p=1845#p1845
nmnovice00 έγραψε:Η ανάγνωση των καθισμάτων του όρθρου είναι δύσκολο να αναβιώσει εντός του κυρίου σώματος του όρθρου σήμερα. Αυτό που πολλοί παλαιοί και φιλακόλουθοι ιερείς κάνανε (για τα Μεσόγεια όπου υπηρετώ το έχω ακούσει σίγουρα) είναι ότι τα διαβάζανε μετά από το Μεσονυκτικό και πρίν την έναρξη του όρθρου. Πήγαιναν, δηλαδή, στην Εκκλησία από νωρίς (6:00-6:30 η ώρα) και μέχρι τις 7 είχαν διαβάσει τα σχετικά. Σε μέρη όπου περάσανε οι Κολλυβάδες, όπως π.χ. η Ύδρα από την οποία έχω πολλές λατρευτικές εμπειρίες, ακόμα και σήμερα διαβάζονται σε κάποιους Ναούς τα Ψαλτήρια του Όρθρου, ιδίως τις καθημερινές. Ξέρω ότι αυτό γίνεται στην Παναγία την Φανερωμένη σίγουρα (Καθεδρικός Ναός). Πάντως, και η παράλειψή τους φαίνεται ότι είναι πολύ παλαιά "οικονομία". Αυτό αναφέρει εξάλλου και ο Άγιος Συμεών Θεσσαλονίκης πριν 600 περίπου χρόνια, ότι στις περιόχες που από τότε ακολουθούσαν το ΤΑΣ, στους Ναούς των πόλεων παρέλειπαν τα καθίσματα του Όρθρου.
π. Νικόλαε, συμφωνώ και εγώ ότι είναι δύσκολο να αναβιώσει η ανάγνωση των καθισμάτων του Όρθρου. Σας ευχαριστούμε επίσης για την κατάθεση της εμπειρίας σας, και για την υπόδειξη ενός πολύ ωραίου θέματος!

Με την ευκαιρία να καταθέσω μέρος μιας μικρής έρευνας που είχα κάνει για το ΤΟΕ, σ. 53, στο θέμα:
  • Από τον εχθρό της εκκλησίας, Αδαμάντιο Κοραή, έχουμε μαρτυρία (προ δηλαδή διακοσίων περίπου ετών) ότι υπήρχε σε νήσο ιερέας που καυχότανε ότι «εις όλην την νήσον δεν ευρίσκεται Παπάς να αναγινώσκη παρ' αυτόν εγρηγορώτερα τα καθίσματα του Ψαλτηρίου» (Αρχιμ. Δοσιθέου, Α' Συνέδριο Ψαλτικής Τέχνης, 2000).
  • Το Ιερατικόν του Οικουμενικού Πατριαρχείου, 1895, αναφέρει «Μετά το Θεός Κύριος, και τα Τροπάρια του Αγίου και το Θεοτοκίον, αναγινώσκεται υπό του Διακόνου ισταμένου εν τω Χορώ, το τεταγμένον Ψαλτήριον της ημέρας, εάν μη ανεγνώσθη προ του Μεσονυκτικού.»
  • Το ΤΜΕ, σ. 19 λέει «το Ψαλτήριον κατά την αρχαίαν τυπικήν διάταξιν στιχολογείται προ των Καθισμάτων εκάστης Στιχολογίας...», μετά λέει «αλλά νυν ενιαχού προς οικονομίαν καιρού... αναγινώσκονται προ του Όρθρου τα ωρισμένα της ημέρας Καθίσματα του Ψαλτηρίου ως και ο Πολυέλεος ή ο Άμωμος», αλλά στις ειδικές τυπικές διατάξεις έχει το Ψαλτήριον εντός του Όρθρου (!) και συγκεκριμένα μετά τα απολυτίκια ως και το ΤΚΠ.
Επίσης στο Μενίδι σε ένα μετόχι (του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας;) όπου λειτουργεί ένας ευλαβέστατος έγγαμος ιερέας, αναγινώσκουν τα καθίσματα του Ψαλτηρίου προ των ψαλλομένων Καθισμάτων.

Παναγιώτης

----------------------------------------------

Για όλους τους φίλους αναγνώστες του θέματος, είχαμε μιλήσει και εδώ σχετικά με την τάξη των Καθισμάτων εν Κυριακή, αλλά όχι ειδικά για την ανάγνωση των Καθισμάτων: viewtopic.php?f=57&t=73

Χονδρική τάξις μετά των εκφωνήσεων:
  • Θεός Κύριος, Απολυτίκια.
  • [α' στιχολογία Ψαλτηρίου], Μικρά Συναπτή (Ότι Σον το κράτος...)
  • Αναστάσιμα Καθίσματα της α' στιχολογίας
  • [β' στιχολογία Ψαλτηρίου, Μικρά Συναπτή (Ότι αγαθός και φιλάνθρωπος...)]
  • Αναστάσιμα Καθίσματα της β' στιχολογίας
  • [Πολυέλεος]
  • (Καθίσματα τα μετά τον Πολυέλεον)
  • Αναστάσιμα Ευλογητάρια, Μικρά Συναπτή (Ότι ηυλόγηταί Σου το όνομα...), Υπακοή του Ήχου.
  • Αναβαθμοί και το Προκείμενον του Ήχου.
  • ...

Χονδρική τάξις μετά των εκφωνήσεων και χωρίς τις αγκύλες (ως συνηθίζεται στις Ενορίες):
  • Θεός Κύριος, Απολυτίκια.
  • Μικρά Συναπτή (Ότι Σον το κράτος...)
  • Αναστάσιμα Καθίσματα της α' στιχολογίας
  • Αναστάσιμα Καθίσματα της β' στιχολογίας
  • (Καθίσματα τα μετά τον Πολυέλεον)
  • Αναστάσιμα Ευλογητάρια, Μικρά Συναπτή (Ότι ηυλόγηταί Σου το όνομα...), Υπακοή του Ήχου.
  • Αναβαθμοί και το Προκείμενον του Ήχου.
  • ...
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Παναγιώτης την 30 Ιουν 2010, 05:30, έχει επεξεργασθεί 2 φορές συνολικά.
Μέγα μὲν τὸ ἀπερισπάστως προσεύχεσθαι· μεῖζον δὲ καὶ τὸ ψάλλειν ἀπερισπάστως
Απάντηση

Επιστροφή στο “Τυπικόν Όρθρου”