Οι Καταβασίες κατά το ΤΜΕ (Βιολάκη) ψάλλονται όλες μαζί (εκτός της θ' ωδής) μετά τους Κανόνες [ΤΜΕ, σ. 55].
Παλαιά, και έτσι ακόμη σε πολλές ιερές μονές σήμερα, ψάλλονται οι Καταβασίαι μετά από κάθε ωδή.
Πρόσφατα σε μια ιερά μονή που παρεβρέθηκα δεν είπαν τις ζ', η' ωδές των Κανόνων και εφάρμοσαν ένα τυπικό που έχει ως εξής:
- Στις α'-ς' ωδές οι Καταβασίες στο τέλος εκάστης ωδής
- Μετά το Συναξάριον, Καταβασίες της ζ' και η' ωδής
- Τιμιωτέρα
- Στο τέλος της θ' ωδής, Καταβασία θ' ωδής
κ.ο.κ.
Ή επειδή σε πολλούς ιερούς ναούς ψάλλονται μόνο η α' και η γ' (και τις άλλες κακώς καταλιμπάνουν) μπορούσε να γίνει ως
- Στην α', γ' ωδή οι Καταβασίες στο τέλος εκάστης ωδής
- [Κοντάκιον-Οίκος], Μεσώδια Καθίσματα, ...
- Καταβασίες δ'-ς' ωδής
- Κοντάκιον-Οίκος, Μετά το Συναξάριον, Καταβασίες της ζ' και η' ωδής
- Τιμιωτέρα
- Καταβασία θ' ωδής
κ.ο.κ.
Απλά ως σκέψεις.
Θέση των Καταβασιών
- Παναγιώτης
- Διαχειριστής
- Δημοσιεύσεις: 901
- Εγγραφή: 07 Φεβ 2008, 05:43
Θέση των Καταβασιών
Μέγα μὲν τὸ ἀπερισπάστως προσεύχεσθαι· μεῖζον δὲ καὶ τὸ ψάλλειν ἀπερισπάστως
-
- Παλαίμαχος
- Δημοσιεύσεις: 123
- Εγγραφή: 21 Φεβ 2008, 15:42
Re: Θέση των Καταβασιών
Εάν εφαρμόζαμε κάτι αντίστοιχο θεωρώ ότι και πιό κοντά στην παράδοση θα είμασταν και - ανάλογα τον διαθέσιμο χρόνο- θα λέγαμε τις ωδές.
Κάτι αντίστοιχο πιστεύω πως έγινε και στο μοναστήρι.
Ο σκοπός ήταν να ψάλλουν όλο τον κανόνα.
Όταν είδαν ότι δεν ήταν αυτό χρονικά επιτρεπτό κάναν το λιγότερο λάθος...
Αναφέρω ότι στην ακολουθία της Αναλήψεως ψάλλαμε όλους τους κανόνες (κι όλες τις ωδές) με τις καταβασίες στην παλαιά και ορθή θέση τους.
Έτσι δεν θεωρούνται οι καταβασίες και κάτι ξένο προς την εορτή (Καταβασίες Πεντηκοστής και Εορτή Αναλήψεως) αλλά αφού εξυμνηθεί η εορτή με τα τροπάρια των δύο κανόνων (τους ψάλλαμε εις 10 [6+4] ) η καταβασία επισφραγίζει την ωδή και συνδέει -σαν συνδετικός κρίκος - την εορτή της Αναλήψεως με την Πεντηκοστή.
Κάτι αντίστοιχο πιστεύω πως έγινε και στο μοναστήρι.
Ο σκοπός ήταν να ψάλλουν όλο τον κανόνα.
Όταν είδαν ότι δεν ήταν αυτό χρονικά επιτρεπτό κάναν το λιγότερο λάθος...
Αναφέρω ότι στην ακολουθία της Αναλήψεως ψάλλαμε όλους τους κανόνες (κι όλες τις ωδές) με τις καταβασίες στην παλαιά και ορθή θέση τους.
Έτσι δεν θεωρούνται οι καταβασίες και κάτι ξένο προς την εορτή (Καταβασίες Πεντηκοστής και Εορτή Αναλήψεως) αλλά αφού εξυμνηθεί η εορτή με τα τροπάρια των δύο κανόνων (τους ψάλλαμε εις 10 [6+4] ) η καταβασία επισφραγίζει την ωδή και συνδέει -σαν συνδετικός κρίκος - την εορτή της Αναλήψεως με την Πεντηκοστή.