Η θέσις της τάξεως του Εωθινού (Ορθρινού) Ευαγγελίου

Τυπικόν του Όρθρου
Απάντηση
Άβαταρ μέλους
Παναγιώτης
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 902
Εγγραφή: 07 Φεβ 2008, 05:43

Η θέσις της τάξεως του Εωθινού (Ορθρινού) Ευαγγελίου

Δημοσίευση από Παναγιώτης » 12 Απρ 2008, 21:24

Η θέσις της τάξεως του Εωθινού (Ορθρινού) Ευαγγελίου. Ποια η σωστή του θέσις; Προ των Κανόνων ή μετά την Καταβασία της η' ωδής; Γιατί το ΤΜΕ (Τυπικόν της Μ.Χ.Ε., Βιολάκη) έχει το Εωθινόν Ευαγγέλιον (Κυριακές) μετά την Καταβασία της η' ωδής, ενώ σε μνήμες Αγίων το Ορθρινό Ευαγγέλιον το έχει προ των Κανόνων; Ποιος ο λόγος αυτής της διακρίσεως;

Συμφώνως μὲ ἀπόφασιν τῆς Διαρκοῦς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ληφθεῖσαν τῇ 11ῃ Δεκεμβρίου 2003, τὸ ἑωθινὸν Εὐαγγέλιον τοῦ ὄρθρου τῶν Κυριακῶν μεταφέρεται (μετὰ πάσης τῆς τάξεως αὐτοῦ) εἰς τὴν ἀρχαίαν καὶ κανονικὴν θέσιν αὐτοῦ μετὰ τὸ προκείμενον τοῦ ἤχου καὶ πρὸ τῶν κανόνων. Εἰς τὴν θέσιν αὐτὴν ὁρίζεται τὸ ἑωθινὸν Εὐαγγέλιον εἰς τὸ τυπικὸν τῆς Λαύρας τοῦ ἁγίου Σάββα καὶ εἰς ὅλα τὰ ἀρχαῖα τυπικά, καθὼς καὶ εἰς ὅλας τὰς ἐκδόσεις τῆς Παρακλητικῆς, ἀλλὰ τὰ νεώτερα πατριαρχικὰ τυπικὰ εἶχον μεταφέρει αὐτὸ μετὰ τὴν η' ᾠδὴν τῶν καταβασιῶν. Διὰ τοῦτο ἀπὸ ἐφέτος εἰς τὰς τυπικὰς ὁδηγίας σημειοῦται ἡ θέσις τοῦ ἑωθινοῦ Εὐαγγελίου συμφώνως μὲ τὴν ἀνωτέρω συνοδικὴν ἀπόφασιν καὶ ὄχι ὅπως τὰ προηγούμενα ἔτη.
Μέγα μὲν τὸ ἀπερισπάστως προσεύχεσθαι· μεῖζον δὲ καὶ τὸ ψάλλειν ἀπερισπάστως
dkalpakidis
Παλαίμαχος
Δημοσιεύσεις: 124
Εγγραφή: 21 Φεβ 2008, 15:42

Re: Η θέσις της τάξεως του Εωθινού (Ορθρινού) Ευαγγελίου

Δημοσίευση από dkalpakidis » 12 Απρ 2008, 22:15

Το Τ.Μ.Ε. μάλλον υιοθετεί μια τάξη (όπως και το προηγούμενον Τ.Κ.) που είναι καταγραφεί της τάξεως του Πατριαρχικού Ναού. Ο λόγος της μεταθέσεως είναι προφανής. Οι κανόνες έδιναν αρκετό καιρό επιπλέον στην ακολουθία ώστε η Τάξις του Εωθινού Ευαγγελίου να γίνει αργότερα. Όμως η εξέλιξης και η φθορά των ακολουθιών συνεχίστηκε. Οι κανόνες, συνήθως, δεν ψάλλονται, παρά μόνον η α΄ και η γ΄ ωδή και αυτές πολλές φορές ελλειπώς. Το αποτέλεσμα ήταν ο χρόνος που "δαπανούσαμε" για την μετάθεση σε τίποτα δεν ωφελούσε αλλά μάλλον παραπάνω αταξία και πρόβλημα δημιουργούσε. Υπάρχουν πάντως πολλοί ναοί που δεν τηρούν ατην απόφαση της Συνόδου με το πρόσχημα ότι περιμένουν να έρθει κόσμος...
Σας σημειώνω, λοιπόν το εξής:
Στον Άγιο Γεώργιο Βερροίας όπου ψάλλω ακολουθούμε την ορθή θέση του Εωθινού Ευαγγελίου σύμφωνα με το ΤΑΣ. "Η εκκλησία γεμίζει τώρα νωρίτερα" ήταν το σχόλιο ενός καλού καθηγητού - θεολόγου που συζητήσαμε μαζί μια Κυριακή περί του θέματος. Έγινε δηλαδή συννείδηση και στον κόσμο ότι το Ευαγγέλιον της Αναστάσεως λέγεται Όρθρου Βαθέος.
Φιλικά
Δημήτριος Καλπακίδης
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος dkalpakidis την 12 Απρ 2008, 22:16, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
Άβαταρ μέλους
Παναγιώτης
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 902
Εγγραφή: 07 Φεβ 2008, 05:43

Re: Η θέσις της τάξεως του Εωθινού (Ορθρινού) Ευαγγελίου

Δημοσίευση από Παναγιώτης » 12 Απρ 2008, 22:34

dkalpakidis έγραψε:Ο λόγος της μεταθέσεως είναι προφανής. Οι κανόνες έδιναν αρκετό καιρό επιπλέον στην ακολουθία ώστε η Τάξις του Εωθινού Ευαγγελίου να γίνει αργότερα.
Γιατί όμως τις καθημερινές, σε μνήμες αγίων, έχει το Ευαγγέλιον του Όρθρου προ των Κανόνων;
dkalpakidis έγραψε:Υπάρχουν πάντως πολλοί ναοί που δεν τηρούν ατην απόφαση της Συνόδου με το πρόσχημα ότι περιμένουν να έρθει κόσμος...
...για να πουν όμως στον κόσμο ότι πρέπει να έρχονται στην εκκλησία όρθρου βαθέος δεν το λένε! Τόσο πολύ τον αγαπάμε τον Θεό, που και τις Κυριακές, πάμε στην Εκκλησία μισή ώρα πριν το Δι' ευχών, ενώ στους ...ψυχωφέλιμους σινεμάδες και στα γήπεδα μισή ώρα προτού αρχίσουν!
dkalpakidis έγραψε:Στον Άγιο Γεώργιο Βερροίας όπου ψάλλω ακολουθούμε την ορθή θέση του Εωθινού Ευαγγελίου σύμφωνα με το ΤΑΣ. "Η εκκλησία γεμίζει τώρα νωρίτερα" ήταν το σχόλιο ενός καλού καθηγητού - θεολόγου που συζητήσαμε μαζί μια Κυριακή περί του θέματος. Έγινε δηλαδή συννείδηση και στον κόσμο ότι το Ευαγγέλιον της Αναστάσεως λέγεται Όρθρου Βαθέος.
Δόξα τω Θεώ.
Μέγα μὲν τὸ ἀπερισπάστως προσεύχεσθαι· μεῖζον δὲ καὶ τὸ ψάλλειν ἀπερισπάστως
Απάντηση

Επιστροφή στο “Τυπικόν Όρθρου”