Απολυτίκια Δεσποτικών κ' Θεομητ. εορτών: μετά ή άνευ Δόξα;

Τυπικόν του Όρθρου
Άβαταρ μέλους
Παναγιώτης
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 901
Εγγραφή: 07 Φεβ 2008, 05:43

Απολυτίκια Δεσποτικών κ' Θεομητ. εορτών: μετά ή άνευ Δόξα;

Δημοσίευση από Παναγιώτης »

Τα απολυτίκια των Δεσποτικών και Θεομητορικών εορτών που λέγονται εκ τρίτου στον Εσπερινό και στον Όρθρο, λέγονται μετά ή άνευ Δόξα και νυν (στο δεύτερο και τρίτο);
Μέγα μὲν τὸ ἀπερισπάστως προσεύχεσθαι· μεῖζον δὲ καὶ τὸ ψάλλειν ἀπερισπάστως
Άβαταρ μέλους
Παναγιώτης
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 901
Εγγραφή: 07 Φεβ 2008, 05:43

Re: Απολυτίκια Δεσποτικών κ' Θεομητ. εορτών: μετά ή άνευ Δόξα;

Δημοσίευση από Παναγιώτης »

Τα τυπικά και τα μηναία λένε "εκ τρίτου" ή "τρίς", χωρίς να προσθέτουν π.χ. "Δόξα το αυτό, Και νυν το αυτό".

Η σημερινή πράξις στις ενορίες έχει τα απολυτίκια των Δεσποτικών και Θεομητορικών (αλλ΄εκτός Κυριακής) εορτών τρις, άνευ δόξα και νυν (το οποίο και εγώ ακολουθώ).

Έστω ως παράδειγμα ένα τυχαίο αρχείο που βρήκα στην συλλογή μου (Αρχιερατικός πανηγυρικός Εσπερινός στον Ι.Ν. Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού Κυψέλης (2004):
Apolutikion-0914_2004-INYpswsewsTouTimiouStaurouKupselhs-Panhguris.mp3
Δεν έχετε τα απαραίτητα δικαιώματα για να δείτε τα συνημμένα αρχεία σε αυτή τη δημοσίευση.
Μέγα μὲν τὸ ἀπερισπάστως προσεύχεσθαι· μεῖζον δὲ καὶ τὸ ψάλλειν ἀπερισπάστως
Άβαταρ μέλους
Βαγγελης Λιναρδακης
Παλαίμαχος
Δημοσιεύσεις: 205
Εγγραφή: 18 Φεβ 2008, 10:11

Re: Απολυτίκια Δεσποτικών κ' Θεομητ. εορτών: μετά ή άνευ Δόξα;

Δημοσίευση από Βαγγελης Λιναρδακης »

panayiotis έγραψε:Τα απολυτίκια των Δεσποτικών και Θεομητορικών εορτών που λέγονται εκ τρίτου στον Εσπερινό και στον Όρθρο, λέγονται μετά ή άνευ Δόξα και νυν (στο δεύτερο και τρίτο);
Ανευ .
dkalpakidis
Παλαίμαχος
Δημοσιεύσεις: 123
Εγγραφή: 21 Φεβ 2008, 15:42

Re: Απολυτίκια Δεσποτικών κ' Θεομητ. εορτών: μετά ή άνευ Δόξα;

Δημοσίευση από dkalpakidis »

Χριστός Ανέστη! Η πρώτη μου αντίδραση θα ήταν να απαντήσω και εγώ ότι δεν λέγεται το Δόξα, Και νυν στα απολυτίκια των Δεσποτικοθεομητορικών εορτών. Μια ματιά που έριξα όμως στο Τ.Ε. το οποίο έχει πολλά αρχαϊκά στοιχεία όπου συχνά βλέπουμε το απολυτίκιον εκ γ΄με το "Δόξα, Και νυν".
Με βάση το όσα είδα σε παλαιά τυπικά κατέληξα στο συμπέρασμα ότι πρόκειται μάλλον για παρερμηνεία των τυπικών διατάξεων. Δηλαδή.
Μια φράση Απολυτίκιον εκ γ΄ μπορεί να σημαίνει ότι λέμε μόνο αυτό (εννοείται με την Δοξολογία Δόξα, Και νυν) και όχι άλλα απολυτίκια.
Αναφέρω και ως παράδειγμα (παρότι δεν είναι ακριβώς απολυτίκιον) την ψαλμωδία του "Χριστός ανέστη" το Πάσχα δεκάκις το οποίο κατακλείεται με το "Δόξα, Και νυν" και έπειτα ψάλλεται η περισσή εκ του Ιερέως.
Όσοι χρειάζονται περισσότερα στοιχεία ας μου στείλουν προσωπικό μήνυμα.

Φιλικά
Δημήτριος Καλπακίδης
Πρωτοψάλτης Ιερού Ναού
Αγίου Γεωργίου Βερροίας
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος dkalpakidis την 03 Μάιος 2008, 17:03, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
Άβαταρ μέλους
Xristos Tsakirogloy
Παλαίμαχος
Δημοσιεύσεις: 53
Εγγραφή: 07 Φεβ 2008, 21:01

Απ: Απολυτίκια Δεσποτικών κ' Θεομητ. εορτών: μετά ή άνευ Δόξ

Δημοσίευση από Xristos Tsakirogloy »

Ίσως θα έπρεπε να δούμε το θέμα βάση μιας λογικής που ακολουθείται και όχι βάσει του τι έχει επικρατήσει (το τελευταίο πολλές φορές μας οδηγεί σε λάθος συμπεράσματα). Μέσα από την εμπειρία στις ακολουθίες, μπορούμε να παρατηρήσουμε ότι η φράση "Δόξα και νυν" διασπάτται για να χρησιμοποιηθεί ως δύο στίχοι, οι οποίοι φανερώνουν την ολοκλήρωση κάποιας ενότητας της ακολουθίας. Π.χ. Δόξα και νυν λέμε:

Στο τέλος εναρκτίριων ψαλμών ή ακολουθίας ψαλμών (Προοιμιακός, εξάψαλμος κ.λ.π.)
Στο τέλος των Στιχηρών, των Αποστίχων, των Αίνων.
Στο τέλος κάθε στιχολογίας που επισφραγίζεται με τα ανάλογα καθίσματα.
Στο τέλος των αναβαθμών, της κάθε Ωδής του κανόνα (ανεξάρτητα εάν το τελευταίο τροπάριο είναι Θεοτοκίο ή όχι, ή εάν όλος ο κανόνας παίρνει στίχο ή όχι).
Στο τέλος της Ακολουθίας του Εωθινού Ευαγγελίου.
Στο τέλος των μακαρισμών και σε πολλά άλλα σημεία.

Μήπως εάν το δούμε με αυτή τη λογική, δεν είναι άστοχη η αναφορά των στίχων αυτών σε επαναλαμβανόμενα απολυτίκια (είτε είναι δις ή τρις, δεν καταλαβαίνω, παίζει κάποιο ρόλο ο αριθμός; ), εφόσον ακόμη και τα αναστάσιμα που αναφέρονται στην εορτή των εορτών υπόκεινται σε αυτό τον κανόνα; Σκεφτήτε ότι ακόμη και το Χριστός Ανέστη μπαίνει σε αυτή τη λογική όπως πολύ σωστά αναφέρθηκε, γιατί π.χ. το "Εν τη γεννήση..." να εξαιρείται; Μήπως μπαίνει θέμα εξαιρέσεων που πλέον αλλάζουν την ιεραρχία των εορτών; Δεν υποστηρίζω κάτι συγκεκριμμένο, εικασίες κάνω, βάση της λογικής πορείας που φαίνεται μέσα από τις ακολουθίες. Εντύπωση όμως προκαλεί, η μη ξεκάθαρη αναφορά του θέματος στα παλαιά τυπικά.

Υ.Γ. Με την λογική που προανέφερα, υπάρχουν βέβαια κάποια κενά, όπως τα εξαποστειλάρια π.χ. Εκτός κι αν αυτά θεωρούνται "πακέτο" με τους Αίνους, οι οποίοι έχουν Δόξα και νυν...
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Xristos Tsakirogloy την 31 Αύγ 2008, 13:58, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
Τσακίρογλου Χρήστος
Άβαταρ μέλους
iolivits
Νέος
Δημοσιεύσεις: 1
Εγγραφή: 05 Δεκ 2008, 14:31

Απ: Απολυτίκια Δεσποτικών κ' Θεομητ. εορτών: μετά ή άνευ Δόξ

Δημοσίευση από iolivits »

Εχω την άποψη ότι τα απολυτίκια Δεσποτικών και Θεομητορικών εορτών λέγονται άνευ Δόξα και νύν.Και αυτό φαίνεται στις εορτές αγίων όπου τονίζεται το Δόξα..το αυτό Και νυν Θεοτοκίον.
Γιάννης Λιβιτσάνος
Άβαταρ μέλους
giannis
Νέος
Δημοσιεύσεις: 4
Εγγραφή: 05 Δεκ 2008, 20:23

Απ: Απολυτίκια Δεσποτικών κ' Θεομητ. εορτών: μετά ή άνευ Δόξ

Δημοσίευση από giannis »

οταν το απολυτικιο ψαλλεται τρεις φορές δεν λέγεται δοξα και νυν, γιατι αυτο δεν αναφερετε στο μηναιο.
Απάντηση

Επιστροφή στο “Τυπικόν Όρθρου”