Σελίδα 1 από 1

Η Παρθένος σήμερον - Επεφάνης σήμερον: ομοιότητα ή όχι;

Δημοσιεύτηκε: 03 Νοέμ 2010, 02:32
από ΔΚΚ
Αν δούμε το η Παρθένος σήμερον και το Επεφάνης σήμερον, στην Μουσική Κυψέλη (τόμος Α') του Στεφάνου Λαμπαδαρίου, βλέπουμε ότι και τα δύο αρχίζουν από Πα και καταλήγουν σε Νη, παρότι είναι ήχοι γ' και δ' αντίστοιχα.

Υπάρχει ομοιότητα ή όχι (όχι μόνο ως προς τις μαρτυρίες, αλλά και ως προς το μέλος), και αν ναι πως εξηγείται;

Ευχαριστώ.

Υ.Γ. Έχει συζητηθεί εδώ η κατάληξη του γ' ήχου στον Νη, αλλά εδώ ζητώ πιο συγκεκριμένη απάντηση.

Απ: Η Παρθένος σήμερον - Επεφάνης σήμερον: ομοιότητα ή όχι;

Δημοσιεύτηκε: 07 Ιαν 2013, 11:26
από nmnovice00
Αντιγράφω από το προσωπικό μου blog:

Συνεισφέροντας λίγο στην συζήτηση περί του ήχου του κοντακίου "Επεφάνης σήμερον", το οποίο επιγράφεται ως ήχος δ' και παραδίδεται στο Ειρμολόγιο Πέτρου σε ήχο δ' μέσο με κατάληξη στον πλ δ', αναφέρω πληροφοριακά ότι το έχω εντοπίσει σε Ειρμολόγιο του 16ου αι. (τύπου Καρύκη) να επιγράφεται ως ήχος μέσος του γ' (όπως ακριβώς και το "Ή Παρθένος σήμερον") με κατάληξη πάλι στον πλ δ'.

Μια θεωρητική λύση για το θέμα του ήχου θα μπορούσε να είναι η θεώρηση του νανά (τριφωνία του πλ δ') ως ήχου μέσου τετάρτου κατά τον Αγιοπολίτη. Μπορεί δηλαδή η λογική της απόδοσης του μέλους αυτού με μέλος γ' ήχου να έχει θεωρητικές ρίζες πολύ παλαιότερες από ότι γενικώς θεωρείται.

Απ: Η Παρθένος σήμερον - Επεφάνης σήμερον: ομοιότητα ή όχι;

Δημοσιεύτηκε: 07 Ιαν 2013, 21:22
από Παναγιώτης
Χρόνια πολλά π. Νικόλαε, σᾶς εὐχαριστοῦμε πολύ γιὰ τοὺς κόπους σας (καὶ στὰ ὑπόλοιπα θέματα).