Προοδεύει σήμερα η τέχνη της ψαλτικής; Γενική Βιβλιοκριτική.

Ανοιχτή συζήτηση για θέματα εκτός των Θεματικών Ενοτήτων.
Άβαταρ μέλους
Xristos Tsakirogloy
Παλαίμαχος
Δημοσιεύσεις: 53
Εγγραφή: 07 Φεβ 2008, 21:01

Απ: Προοδεύει σήμερα η τέχνη της ψαλτικής; Γενική Βιβλιοκριτ

Δημοσίευση από Xristos Tsakirogloy » 06 Ιούλ 2008, 16:23

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ έγραψε:Γεια σου κ. ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ,
Ζητώ συγγνώμη για την παραποίηση του ονόματός σου, αλλά τούτο ας το εκλάβωμε ως σύμπτωμα της προκεχωρημένης ηλικίας μου.
Κανένα απολύτως πρόβλημα κ. Μπακαλούδη προς Θεού.
Δεν είμαι πράγματι σε θέση να αντικρούσω τα επιχειρήματά σου με επιστημονικά κριτήρια
Ίσως διότι και τα ίδια τα επιχειρήματά μου δεν είναι επιστημονικά, κατά βάση και γω από την σίγουρα μικρότερη από εσάς εμπειρία και από ελάχιστο διάβασμα ότι ξέρω.. :oops:
Μπορεί να είναι έτσι. . . Εγώ κρίνω μόνο από διαίσθηση και εμπειρία. Εξ άλλου έγινα σαφής λέγοντας ότι παίρνω μέρος στη συζήτηση όχι τόσο για τις γνώσεις μου αλλά προ παντός γιατί το θέμα είναι μεγάλο και πολύ ενδιαφέρον και περίμενα μεγαλύτερη συμμετοχή.
Εννοείται, κουβέντα κάνουμε και ότι προκύψει.
Στο σημείο της διφωνίας (από το σχετικό περιστατικό που ανέφερες), μόνο θα σταθώ λίγο. Όταν λέμε τετράφωνη εναρμονισμένη μουσική, την οποία κάθε γνήσιος ψάλτης κατακρίνει την εισαγωγή της, και ο καιρός απέδειξε ότι είναι αποβλητέα από τους ορθόδοξους ναούς μας, πρέπει να γίνει σαφές τι σημαίνει τετράφωνη μουσική. Εσείς τι λέτε για την διπλή συνηχητική γραμμή του Ψάχου;
Για να είμαι ειλικρινής μαζί σας, δεν μπορώ να πω τίποτε προς το παρόν, διότι δεν έχω ψάξει καθόλου το θέμα του Ψάχου και αυτής της εισαγωγής του. Όμως με αφορμή την πρότασή σας θα το ψάξω πάραυτα.
Τι λέτε για την τριφωνία του Ι.Σακελλαρίδη;
Η τριφωνία του Σακελλαρίδη και μόνο από το άκουσμά της, δείχνει τις καταβολές της. Εάν θέλετε, το παρών ας το κουβεντιάσουμε στο ανάλογο θέμα που έχει ανοίξει ο Παναγιώτης εδώ (http://www.analogion.net/forum/viewtopi ... &sk=t&sd=a), για να διατηρήσουμε και την εν τω Forum ευταξία. Πάντως όσον αφορά την θέση της στα ψαλτικά εγχειρίδια (για να παραμείνουμε στον τίτλο του θέματός μας) εννοείται ότι είναι εντελώς αφοριστέα και ουδέ μία σχέση έχει με την ψαλτική παράδοση της Εκκλησίας μας.
Τι λέτε για το ισοκράτημα;
Το ισοκράτημα είναι μία πράγματι μεγάλη και πονεμένη ιστορία και σε αυτήν έχει συμβάλλει η περίοδος μετά το 1950 που αναφέρω στο προηγούμενο μήνυμά μου. Θεωρητικές αναφορές ξεκάθαρες υπάρχουν ελάχιστες και το όλο θέμα έχει "ελληνοποιηθεί" εντελώς. Δηλαδή, κάνει ο κάθε ένας ότι θέλει. Στα δύο επισυναπτόμενα κείμενα, υπάρχουν επιτέλους κάποιες ξεκάθαρες απόψεις για τον ρόλο, την ιστορία και τον λόγο που τέλοσπάντων δημιουργήθηκε το ισοκράτημα. Παρακαλώ διαβάστε τις προσωπικά, εγώ ωφελήθηκα τα μάλα από αυτά. Για την αναφορά τους στα ψαλτικά βιβλία, πρεσβεύω ότι όποιος γνωρίζει τον ρόλο του ισοκρατήματος και την θεωρητική του συνύπαρξη μέσα στο μέλος, δεν έχει καμμία ανάγκη αναγραφής του, λόγω του ότι είναι πιο απλά τα πράγματα απ' ότι νομίζουμε ή έχουμε οι περισσότεροι ακούσει.
Τι λέτε για την συμψαλμωδία λαού και ιεροψαλτών;
Τυπικά, μετά τον διαχωρισμό και την δημιουργία της τάξεώς μας, δεν υπάρχει λόγος να ψάλλει ο λαός, όμως... Με κάποιο τρόπο η Εκκλησία πιστεύω θα έπρεπε να θεσπίσει μία πιο ενεργό στάση των πιστών απένεντι στα μυστήρια, παρά τον ρόλο του απλού θεατού. Βλέπουμε την Μεγάλη Εβδομάδα την αγάπη του κόσμου για τα ψαλλούμενα, αλλά αυτός ο κόσμος δεν γνωρίζει ότι από τέτοια ποιητικά θαύματα είναι γεμάτο όλο το έτος, εξ ού και η λιγοστή του συμμετοχή σε αυτά σε σχέση με αυτά του Θείου Πάθους. Δεν ξέρω με πιο τρόπο πρέπει να γίνει αυτό, αλλά θεωρώ την παρούσα κατάσταση ελλειπή από την πλευρά του εκκλησιαζόμενου...
Σχετικά με τον Ι.Σακελλαρίδη διαβάζω από το «εγχειρίδιο του ιεροψάλτου» του μακαριστού αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου «. . .Το επικρατήσαν παρ’ ημίν σύστημα του Ι.Σακελλαρίδη, αποτελούν διασκευήν επί το απλούστερον των βυζαντινών μελών, δεν πρέπει να θεωρείται απόβλητον από πλευράς ύφους, δεδομένου ότι κατά βάσιν είναι σύστημα μονόφωνον, ενώ η αρμονία του (τρίφωνος συμφωνία) όπου εφηρμόσθή δεν προσέκρουσεν εις τας γενικάς του εκκλησιαστικού μέλους απαιτήσεις. »
Εάν ο δημιουργός του συστήματος δίνει το "καλό παράδειγμα" του πως γίνεται πράξη το δημιούργημά του, τότε ότι κι αν θέλουμε να πιστέψουμε αναιρείται. Πως εψάλλονταν αυτές οι συνθέσεις από τον συνθέτη; Μονόφωνες; Όσον αφορά για τις παρεμβάσεις και την κριτική των κατά καιρούς εκκλησιαστικών αρχόντων ουδέν σχόλιον, διότι μπορεί και να γίνουμε άθελά μας τουλάχιστον ασεβείς...
Θα ήμουν ευτυχής εάν οι ερωτήσεις μου αυτές συμβάλλουν έστω κατ’ ελάχιστον για να συμμετάσχουν περισσότεροι ειδήμονες συνάδελφοι στη συζήτηση.
Πιστεύω ότι συμβάλλουν πάρα πολύ αν και θα πρέπει σίγουρα να ανοιχτούν νέα θέματα στο Forum για το καθ' ένα από αυτά, ελπίζω δε, στην συμμετοχή και άλλων, σίγουρα όλοι κάτι θα μάθουμε από αυτούς τους προβληματισμούς και τις προτάσεις όλων μας.
Δεν έχετε τα απαραίτητα δικαιώματα για να δείτε τα συνημμένα αρχεία σε αυτή τη δημοσίευση.
Τσακίρογλου Χρήστος
Άβαταρ μέλους
Παναγιώτης
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 887
Εγγραφή: 07 Φεβ 2008, 05:43

Απ: Προοδεύει σήμερα η τέχνη της ψαλτικής; Γενική Βιβλιοκριτ

Δημοσίευση από Παναγιώτης » 07 Ιούλ 2008, 01:54

Άνοιξα δύο νέα θέματα, α. για την συμψαλμώδηση του λαού http://analogion.net/forum/viewtopic.php?f=74&t=388 και β. για το ισοκράτημα http://analogion.net/forum/viewtopic.php?f=15&t=387
Μέγα μὲν τὸ ἀπερισπάστως προσεύχεσθαι· μεῖζον δὲ καὶ τὸ ψάλλειν ἀπερισπάστως
Απάντηση

Επιστροφή στο “Συζήτηση”