Μοναχικό ή κοσμικό Τυπικό;

Περί του Τυπικού της Ορθόδοξης Εκκλησίας
Άβαταρ μέλους
nmnovice00
Παλαίμαχος
Δημοσιεύσεις: 181
Εγγραφή: 16 Δεκ 2009, 20:10

Απ: Μοναχικό ή κοσμικό Τυπικό;

Δημοσίευση από nmnovice00 » 16 Φεβ 2011, 00:46

dkalpakidis έγραψε:
nmnovice00 έγραψε:Αυτά είχα να πώ για το θέμα και τελειώνω εδώ.
Ως δικό μου επίλογο στην κουβέντα περί της τελέσεως Ασματικών Ακολουθιών παραπέμπω στο παρακάτω link όπου ο αγαπητός μου και ευρυμαθής τυπικάρης Διονύσιος Μπιλάλης Ανατολικιώτης γράφει περί των ασματικών ακολουθιών:
http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.p ... t=228#p565
Αφού δεν λέει να τελειώσει το θέμα, και επειδή τώρα μόλις είδα το μήνυμά σας απαντώ σχετικώς τα εξής:

1. Το (1) και (2) είναι ακριβώς ο ακαδημαϊσμός που σας έλεγα.

2. Σχετικά με το (3), δεν μπορώ να καταλάβω πώς η έκτακτη τέλεση ασματικών ακολουθιών, για τις οποίες λίγα γνωρίζουμε σήμερα "θὰ βοηθήσῃ τὴν ἐκκλησίαν στὸ νὰ προσαρμόσῃ τὸν σύγχρονον τύπον λατρείας της μὲ τρόπον παραδοσιακὸν καὶ πατερικόν". Το σημερινό τυπικό δεν είναι παραδοσιακό και πατερικό; Υπήρχε τέτοια ανάγκη προσαρμογής του ισχύοντος τυπικού υπέρ της ασματικής τάξεως στην Εκκλησία εδώ και 8 περίπου αιώνες, και η Εκκλησία δεν το είχε αντιληφθεί; Μήπως η εκκλησιαστική πράξη των τελευταίων αιώνων δείχνει ακριβώς το αντίθετο, με τρανότερο παράδειγμα τον Άγιο Συμεών, που προσάρμοσε ακραία το Ασματικό Τυπικό της εποχής του υπέρ του Ίεροσολυμητικού, με προσθήκη κανόνων, προσομοίων κ.λπ.;

3. Και τέλος, το (4) είναι αυτό ακριβώς που σας έλεγα. "Έκτακτα" στην αρχή, αλλά δεν είμαστε και εντελώς αρνητικοί στο "τακτικά" αργότερα, όταν το πράγμα ωριμάσει...

Αυτά. Over and out!

πΝ
"ἐξομολογοῦμαί σοι, πάτερ, κύριε τοῦ οὐρανοῦ καὶ τῆς γῆς, ὅτι ἀπέκρυψας ταῦτα ἀπὸ σοφῶν καὶ συνετῶν, καὶ ἀπεκάλυψας αὐτὰ νηπίοις·... οὐδεὶς ἐπιγινώσκει τὸν υἱὸν εἰ μὴ ὁ πατήρ, οὐδὲ τὸν πατέρα τις ἐπιγινώσκει εἰ μὴ ὁ υἱὸς καὶ ᾧ ἐὰν βούληται ὁ υἱὸς ἀποκαλύψαι." (Ματθ. ιβ', 25-27)
dkalpakidis
Παλαίμαχος
Δημοσιεύσεις: 124
Εγγραφή: 21 Φεβ 2008, 15:42

Απ: Μοναχικό ή κοσμικό Τυπικό;

Δημοσίευση από dkalpakidis » 18 Φεβ 2011, 10:26

Παναγιώτης έγραψε: Για αυτά και τις κατηγορίες που υποβάλλετε εις βάρος μου, οποιοσδήποτε αναγνώστης με αναφορά στα προηγούμενα μηνύματα θα δει ότι αυτά που λέτε στο πρόσωπό μου δεν στέκουν. Εύχομαι να μην συνεχίσετε αυτήν την τακτική σας.
...Και το ποιος κατηγορεί ποιον έχει πολλές αναγνώσεις. Ίσως θα ήταν καλύτερα κατά τη γνώμη μου να αφήνατε τους αναγνώστες να κρίνουν, προτού γίνουν συντονιστικές διορθώσεις σε μηνύματα που δε μας αρέσουν. Εγώ λογοκρισία δεν κάνω ούτε έχω δικαιώματα συντονισμού. Και το παρακάτω:
Παναγιώτης έγραψε: Να διορθώσετε όλες τις κατηγορίες σας. Αν θέλετε δε να συνεχίσετε τις κατηγορίες σας (προς οποιονδήποτε), να ανοίξετε θέμα στο "Γενική Συζήτηση".
Αυτό θεωρώ πως είναι εντελώς μεροληπτική αντιμετώπιση εναντίον μου αφού δεν συγκινηθήκατε όταν θίχτηκαν άλλα πρόσωπα. π.χ.
nmnovice00 έγραψε: Αυτά είναι γνωστά. Αλλού λέει κι άλλα ο Άγιος Συμεών. Φυσικά, δεν είστε ο πρώτος που τα έχει μελετήσει.
Τέλος πάντων. Δεν περιμένω να πεισθείτε για το θέμα, ειδικά από τα δικά μου κείμενα.
Έχετε δώσει δείγματα γραφής.
nmnovice00 έγραψε:
Κοιτάξτε, αντίλογος υπάρχει και εδώ. Απλά, με κάποιους ανθρώπους είναι η αλήθεια ότι δεν μπορώ να συζητήσω, αφενός διότι δεν υπάρχει λόγος και υποχρέωση να συζητάμε με όλους, αφετέρου δε, δεν υποφέρονται κάποιοι άνθρωποι. Κυκλοφορεί πολλή "πώρωση" και το διαδίκτυο γέμισε ανθρώπους εθισμένους στην εικονική πραγματικότητά του. Δόξα τω Θεώ, έχω και σημαντικότερα πράγματα να κάνω στην ζωή μου, από το να ασχολούμαι με το "μακρύ και το κοντό" του καθενός στο διαδίκτυο. Ευτυχώς, εθισμένος δεν είμαι ακόμα. Αν κάτι βρώ ενδιαφέρον και βρώ και αξιόλογους ανθρώπους να συζητήσω, τότε μπαίνω και γράφω. Ειδάλλως...
Τώρα, για την ιστορία, μιας και το προκαλέσατε (και μάλιστα με λόγια άλλων), πιστεύω ότι γνωρίζετε πολύ καλά ότι από το Ψαλτολόγιον έφυγα όταν κάποιος [τον γνωρίζετε] απεκάλυψε τεχνηέντως προσωπικά μου στοιχεία προκειμένου να ταυτοποιηθώ σιγά σιγά, αφού ως τότε συμμετείχα ανωνύμως. Για μένα ήταν θέμα αρχής, διότι εθίγοντο εμμέσως και άλλα άτομα. Τα υπόλοιπα δεν είναι του παρόντος και δεν αφορούν τους αναγνώστες. Πολλά είναι αυτά που δεν γνωρίζετε αγαπητέ, γι' αυτό μη σπεύδετε [...]
Αυτά είναι τα εκτός τόπου και χρόνου του θέματος. Και στο μεν πρώτο η απάντηση είναι προσωπικά σε μένα και το προσπερνάω. Στο δεύτερο σημείο όμως γίνεται αναφορά σε ανθρώπους που δε συμμετέχουν στο παρόν βήμα διαλόγου. Υπάρχει μια κατηγορία και επίθεση εναντίον τους, ενώ δεν μπορούν να απαντήσουν και δεν μπορούν να υπερασπιστούν τον εαυτό τους ή τουλάχιστον να εκφράσουν τη δική τους άποψη. Αυτό είναι σωστό και τίμιο; Δείχνει υπευθυνότητα και γενναιότητα; Εγώ σέβομαι τους αναγνώστες και απαντάω σχετικά με το θέμα. Απευθύνομαι στον π. Νικόλαο για πράγματα που αφορούν εμάς τους δύο, την κουβέντα που κάνουμε εδώ. Για αυτό άλλωστε δεν ήμουν αυτός που αναφέρθηκε για πρώτη φορά στο Ψαλτολόγιο, και δεν προκάλεσα εγώ την αναφορά στα όσα έγιναν εκεί, και μάλιστα "με λόγια άλλων"! Υπενθυμίζω την πρώτη αναφορά:
nmnovice00 έγραψε:Το ίδιο κάνατε, όμως, και στο Ψαλτολόγιον, και μάλιστα με πιό καυστικό τρόπο, γνωρίζοντας ότι εκεί μάλλον δεν θα απαντήσω...
Και όταν απάντησα και σ’ αυτό, τότε μετατράπηκαν τα μηνύματα σε προσωπικές κατηγορίες εναντίον τρίτων, σε ιστορίες άσχετες με τη συζήτηση που είχαμε. Εγώ απάντησα μόνο σε όσα με κατηγόρησαν και σε οσα με αφορούσαν. Αυτά για την μεροληπτική στάση και του συντονιστή. Όσο για το κατακρεουργηθέν μήνυμα του erodios, ο οποίος μετά την συντονιστική παρέμβαση φαίνεται μόνο να συμφωνεί με τον π. Νικόλαο, πληροφορήθηκα από γνωστό μου για το αρχικό και πλήρες περιεχόμενό του. Μήπως εδώ είναι που ισχύει τό διαλέγουμε και πέρνουμε τί μας αρέσει και τα υπόλοιπα τα σβήνουμε;
nmnovice00 έγραψε: Διάβασα με προσοχή το μήνυμά σας και ευχαριστώ για τον κόπο. Ουσιαστικά, δεν έχω κάτι καινούργιο να προσθέσω στα όσα είπαμε. Νομίζω ότι στα περισσότερα που θίξατε υπήρξα εξαντλητικός σε προηγούμενα μηνύματα. Να σημειώσω, όμως, ως ανακεφαλαίωση μερικές τελευταίες σκέψεις παίρνοντας αφορμή από κάποια σημεία του τελευταίου μηνύματός σας...
Τα θέματα της λατρείας είναι κατ' εξοχήν θέματα συνολικά της Εκκλησίας. Δεν μπορεί ο καθένας να αυτονομείται στο θέμα αυτό. Υπάρχουν και σχετικοί ιερείς κανόνες. Συνεπώς, δεν θα το λύσουμε εμείς ατομικά ή με πρωτοβουλίες. Και σχετικά με "το μάτι του Ψάλτου ή του Κληρικού" που είπατε, σας πληροφορώ ότι κανένας λαϊκός εκκλησιαζόμενος στην Εκκλησία σήμερα δεν προβληματίζεται για το Ασματικό Τυπικό.
nmnovice00 έγραψε: ... Τα περί αυτονομήσεως και κανονικότητας δεν αφορούν ασφαλώς εσάς, και απορώ πώς το παρερμηνεύσατε... ... Ούτε ο βασικός κορμός των δικών μου μηνυμάτων απευθύνεται τελικώς σε εσάς, αλλά σε γενικότερες καταστάσεις που διαμορφώνονται: ... Απλώς, πήρα αφορμές από τα μηνύματά σας. Ήλπιζα ότι καταλαβαινόμασταν.
... Και δεν χρειάζεται εσείς να απολογείσθε σε μένα για κάτι, ιδίως όταν αυτά που λέω αφορούν κυρίως άλλους...
Λέτε “Απλώς, πήρα αφορμές από τα μηνύματά σας” για να μιλήσετε γενικώς δήθεν, αλλά κατ΄ ουσίαν απαντάτε προσωπικά. Είναι γνωστή η τακτική. Αναφέρεστε άμεσα σε εμένα στα περισσότερα μηνύματά σας και είναι εμφανές αυτό. Από τη στιγμή που κάνετε παράθεση στα δικά μου μηνύματα και μου απαντάτε, έπρεπε νομίζω και να διευκρινίζετε σε ποια σημεία απαντάτε σε μένα και πότε μιλάτε γενικώς και απαντάτε σε άλλους που δεν κάνουν εδώ διάλογο μαζί σας! Εκτός αν στην σκέψη σας και στο υποσυνείδητό σας, όταν γράφετε τις απαντήσεις σας, με ταυτίζετε με κάποιους τρίτους που μου είναι άγνωστοι. Και γιατί αυτή η γενικότητα και ασάφεια; Ποιοι είναι αυτοί, τους οποίους δήθεν γνωρίζω; Γνωρίζω πολλούς ανθρώπους βέβαια, αλλά εδώ δεν καταλαβαίνω ποιους υπονοείται. Γιατί αυτές οι υπεκφυγές; Μέχρι να υπάρξει εκ μέρους σας μία σαφής απάντηση για το ποιους εννοείτε και σε ποια σημεία των μηνυμάτων σας αναφέρεστε σ’ αυτούς επιτρέψτε μου κι εμένα να θεωρώ ότι αυτό είναι μία στάση υπεκφυγής, και ότι πράγματι σε μένα απαντάται. Και ή δεν έχετε το θάρρος να παραδεχθείτε ότι όλα όσα γράφεται απευθύνονται σε μένα ή δεν έχετε το θάρρος να ονομάσετε αυτούς στους οποίους απαντάται χρησιμοποιώντας με σε ένα δήθεν διάλογο μαζί μου, γιατί ίσως δεν έχετε το θάρρος να τους αντιμετωπίσετε κατά πρόσωπο. 'Οποιο απ΄ τα δύο κι αν συμβαίνει εκφράζω την απογοήτευσή μου.
Ακόμη και αν πράγματι έχετε προσωπικά με κάποιους ανθρώπους, και στον μεταξύ μας διάλογο εκφράζατε και τις προσωπικές σας αντιπάθειες προς αυτούς, πάλι και οι αντιπάθειες στρέφονταν και προς το πρόσωπό μου, ακόμη και αν δεν είχατε σκοπό κάτι τέτοιο. Αν το είχα καταλάβει νωρίτερα δε θα συνέχιζα αυτή τη συζήτηση. Αλλά συνέχισα και έκανα και παραπομπή, που νόμιζα ότι θα ήταν ένας καλός επίλογος από τη μεριά μου και ότι θα ενίσχυε τα σημεία στα οποία νόμιζα ότι συμφωνούμε. Και με έκπληξη διαπιστώνω ότι τελικά “συμφωνούμε διαφωνώντας και διαφωνούμε συμφωνώντας“! Τι να πω!
dkalpakidis
Παλαίμαχος
Δημοσιεύσεις: 124
Εγγραφή: 21 Φεβ 2008, 15:42

Απ: Μοναχικό ή κοσμικό Τυπικό;

Δημοσίευση από dkalpakidis » 18 Φεβ 2011, 10:28

Επειδή χωρίς να το θέλω έγινα αιτία να παρερμηνευθεί τελικά το κείμενο του Δ. Ανατολικιώτη στο οποίο έκανα παραπομπή (http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.p ... t=228#p565) αναγκάζομαι να δώσω κάποιες εξηγήσεις.

Στο κείμενό του ο Δ. Ανατολικιώτης σαφώς παίρνει αρνητική στάση στην αναβίωση των ακολουθιών του ασματικού τυπικού. “ἡ καθιέρωσις τέτοιων ἀναβιώσεων (ὅπως τῶν ἀκολουθιῶν τοῦ ᾀσματικοῦ τύπου) διὰ λόγους «φολκλορικοὺς» ἢ δὲν ξέρω τί ἄλλο ἀσφαλῶς καὶ συνιστᾷ ἔκπτωσιν τοῦ σκοποῦ καὶ τοῦ περιεχομένου τῆς λατρείας. “ Στη συνέχεια ομιλεί πλέον γενικώς περί έκτακτης τέλεσης παλαιοτέρων και ίσως λησμονημένων ακολουθιών και με αυστηρές προϋποθέσεις, και όχι ειδικά για τις ασματικές ακολουθίες. Το γράφει: "δὲν περιορίζω τὸν λόγον μόνον εἰς τὰς ἀκολουθίας τοῦ ᾀσματικοῦ τύπου." "καὶ δὲν πρόκειται μόνον διὰ τὰς ἀκολουθίας τοῦ ᾀσματικοῦ τύπου, ἀλλὰ καὶ διὰ πολλὰ θέματα τῶν συνήθων ἀκολουθιῶν, τὰς ὁποίας νομίζομεν ὅτι κατέχομεν ἐπαρκῶς, ἀλλὰ ἴσως νὰ μὴ εἶναι ἀπολύτως ὀρθὴ αὐτὴ ἡ ἀντίληψίς μας". Και κατόπιν παραθέτει κάποια επιχειρήματα, τα οποία εσείς π. Νικόλαε τα σχολιάζετε αρνητικά.
nmnovice00 έγραψε:Το (1) και (2) είναι ακριβώς ο ακαδημαϊσμός που σας έλεγα.
Που βλέπεται τον ακαδημαϊσμό; Στο “ ἂν δὲν ἐτελοῦσα τὴν βάπτισιν τοῦ παιδιοῦ μου ἐντὸς τῆς λειτουργίας, δὲν θὰ μποροῦσα νὰ κατανοήσω ὡρισμένας λεπτομερείας καὶ δὲν θὰ μποροῦσα νὰ διαπιστώσω ὡρισμένα σημεῖα, στὰ ὁποῖα αἱ ὁδηγίαι ποὺ ἔδιδεν ὁ ἀείμνηστος καθηγητὴς ᾿Ιωάννης Φουντούλης δὲν πρέπει νὰ ἐφαρμόζωνται πάντοτε κατὰ γράμμα κ.λπ .κ.λπ. καὶ ἄλλα θέματα πρακτικῆς κυρίως φύσεως, τὰ ὁποῖα εἶχα εὐτυχῶς τὴν εὐκαιρίαν νὰ τὰ συζητήσω μὲ τὸν ἴδιον καὶ νὰ ἀσχοληθῶμεν μὲ τὴν πιθανὴν βελτίωσίν των. ”; ή στην τέλεση της βαπτίσεως του παιδιού είναι ο ακαδημαϊσμός ή στην διαπίστωση ότι κάποιες οδηγίες του μακαριστού καθηγητού δεν έπρεπε να εφαρμόζονται κατά γράμμα; Ακριβώς το αντίθετο.

Ή μήπως είναι ακαδημαϊσμός το “οἱ ἐρευνηταὶ αἰσθάνονται πολλάκις ἔντονον τὴν ἀνάγκην νὰ ἴδουν ἐν τῇ πράξει ἐφαρμοζόμενα αὐτὰ ποὺ διασῴζονται εἰς τὰς λειτουργικὰς πηγάς, διὰ νὰ τὰ κατανοήσουν καλλίτερον.“ ; Και όμως π. Νικολαε έχετε συμφωνήσει και εσείς με αυτό!
erodios έγραψε:Σε αυτήν την ενότητα γράφτηκαν αξιόλογα πράματα από αμφότερες τις πλευρές με εμπεριστατωμένα επειχηρήματα και εύστοχες παραπομπές σε εδάφια από τυπικά και μελέτες κορυφαίων λειτουργιολόγων .
Είναι γεγονός πως η έννοια" λειτουργική " ως επιστήμη πριν τον μακαριστό Φουντούλη τουλάχιστον για τα Ελληνικά δρώμενα δεν υφίστατο ...

[Αφαιρέθηκαν από τον διαχειριστή]

Επί του θέματος , τέλος , θα συμφωνήσω με τον Πάτερ , πως καλές είναι οι ασματικές ακολουθίες, για έρευνα , για τέλεση ίσως στα πανεπιστιμιακά ναίδρια , για μελέτη και όχι για αναβίωση
nmnovice00 έγραψε:Με το δεύτερο σκέλος, όπως λέτε κι εσείς, συμφωνούμε.
Όταν το ίδιο πράγμα το γράφει κάποιος άλλος συμφωνείτε, όταν το γράφω εγώ ή ο Δ. Ανατολικιώτης ειναι "ακαδημαϊσμος" και διαφωνείτε; Μήπως εγώ και ο Δ. Ανατολικιώτης ανήκουμε στην κοινότητα των ακαδημαϊκών; Μήπως είμαστε καθηγητές πανεπιστημίου και δεν το γνωρίζουμε ή το κρύβουμε;
nmnovice00 έγραψε: 2. Σχετικά με το (3), δεν μπορώ να καταλάβω πώς η έκτακτη τέλεση ασματικών ακολουθιών, για τις οποίες λίγα γνωρίζουμε σήμερα "θὰ βοηθήσῃ τὴν ἐκκλησίαν στὸ νὰ προσαρμόσῃ τὸν σύγχρονον τύπον λατρείας της μὲ τρόπον παραδοσιακὸν καὶ πατερικόν". Το σημερινό τυπικό δεν είναι παραδοσιακό και πατερικό; Υπήρχε τέτοια ανάγκη προσαρμογής του ισχύοντος τυπικού υπέρ της ασματικής τάξεως στην Εκκλησία εδώ και 8 περίπου αιώνες, και η Εκκλησία δεν το είχε αντιληφθεί; Μήπως η εκκλησιαστική πράξη των τελευταίων αιώνων δείχνει ακριβώς το αντίθετο, με τρανότερο παράδειγμα τον Άγιο Συμεών, που προσάρμοσε ακραία το Ασματικό Τυπικό της εποχής του υπέρ του Ίεροσολυμητικού, με προσθήκη κανόνων, προσομοίων κ.λπ.;
Μήπως πρέπει να διαβάσετε πάλι πιο προσεχτικά; Ομιλεί περί ξεχασμένων ακολουθιών γενικά (όπως το καταλαβαίνω εγώ τουλάχιστον) και εσείς το περιορίζεται πάλι στο Ασματικό Τυπικό. Σας τονίζω ότι για το ασματικό τυπικό γράφει ακριβώς το αντίθετο από αυτό που καταλαβαίνετε ή αυτό που θέλετε εσείς να “περάσετε”: “ἡ ἔκτακτος τέλεσις ἐκείνων τῶν ἀκολουθιῶν δὲν θὰ ὁδηγήσῃ μὲν εἰς τὴν ἀναβίωσίν των... “ Πόσο σαφέστερα πρέπει να το γράψει;

Και πουθενά δεν γράφει ο Δ. Ανατολικιώτης ότι “Το σημερινό τυπικό δεν είναι παραδοσιακό και πατερικό“ αλλά το ακριβώς αντίθετο. Ούτε εγώ έχω πει πουθενά κάτι τέτοιο. Αντιθέτως όλα όσα λέω και κάνω για την τήρηση του τυπικού με ακρίβεια ξεκινάνε πάντοτε από τον σεβασμό μου στην Παράδοση των Αγίων Πατέρων της Εκκλησίας. Λυπάμαι πολύ, γιατί τόσο εύκολα διαστρεβλώνονται και οι προθέσεις μου και τα κείμενα που παραπέμπω.
nmnovice00 έγραψε:3. Και τέλος, το (4) είναι αυτό ακριβώς που σας έλεγα. "Έκτακτα" στην αρχή, αλλά δεν είμαστε και εντελώς αρνητικοί στο "τακτικά" αργότερα, όταν το πράγμα ωριμάσει...
Ομιλεί για την έκτακτη τέλεση κάποιας παλαιάς ακολουθίας του σημερινού τυπικού που ισχύει πάνω από 1000 χρόνια στην Εκκλησία κι όχι κατ΄ ανάγκην της Ασματικής. Και συγκεκριμένα αναφέρεται στην Θεία Λειτουργία του Ιακώβου του Αδελφοθέου. Εσάς, με την ευκαιρία ποια η άποψή σας για την τέλεση του Αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου; Διαφωνείτε με την "αναβίωσή" της;

Διαπιστώνω τελικά ότι δεν υπάρχουν προϋποθέσεις αντικειμενικού και καλοπροαίρετου διαλόγου. Την ίδια ακριβώς άποψη αν τη λέει ο Α που συμπαθούμε ή απλώς δεν τον γνωρίζουμε τη δεχόμαστε, αν την πει ο Β που δε συμπαθούμε την απορρίπτουμε. Όταν εγώ λέω κάτι αυτό ειναι σωστό και σύμφωνο με τη διδασκαλία της Ορθόδοξης Εκκλησίας, αν το ίδιο ακριβώς συμπέρασμα το πει κάποιος που δεν χωνεύω, τότε αυτό είναι ακαδημαϊσμός, είναι αντίθετο με αυτά που πιστεύω εγώ, και γενικά το άσπρο γίνεται μαύρο και το μαύρο άσπρο. Δεν έχω διάθεση να συνεχίσω να συμμετέχω σ΄ αυτό το θέμα πλέον.
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος dkalpakidis την 18 Φεβ 2011, 13:06, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
Άβαταρ μέλους
Παναγιώτης
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 902
Εγγραφή: 07 Φεβ 2008, 05:43

Απ: Μοναχικό ή κοσμικό Τυπικό;

Δημοσίευση από Παναγιώτης » 18 Φεβ 2011, 11:17

dkalpakidis έγραψε:Διαπιστώνω τελικά ότι δεν υπάρχουν προϋποθέσεις αντικειμενικού και καλοπροαίρετου διαλόγου.
Εσείς το λέτε αυτό;

Ειλικρινά, έχετε περάσει πολύ τα όρια. Επειδή καταφέρεστε εναντίον μου, για αυτό μέχρι τώρα δεν έχω επεξεργαστεί μήνυμά σας!

Το ξεκαθαρίζω τελευταία φορά.

Προσωπικές επιθέσεις, άμεσες ή έμμεσες κατά μελών του Φόρουμ θα διαγραφούν αμέσως!

Αν θέλετε τον καλοπροαίρετο διάλογο, θα μείνετε μόνο στην ουσία του θέματος.

Υπάρχουν άλλα φόρουμ να προκαλείτε έριδες και να τα κάνετε άνω-κάτω αν θέλετε!

Εδώ στο Αναλόγιον οι συζητήσεις θα είναι μόνο επί της ουσίας.

Λίγος σεβασμός!
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Παναγιώτης την 18 Φεβ 2011, 11:25, έχει επεξεργασθεί 2 φορές συνολικά.
Μέγα μὲν τὸ ἀπερισπάστως προσεύχεσθαι· μεῖζον δὲ καὶ τὸ ψάλλειν ἀπερισπάστως
Άβαταρ μέλους
nmnovice00
Παλαίμαχος
Δημοσιεύσεις: 181
Εγγραφή: 16 Δεκ 2009, 20:10

Απ: Μοναχικό ή κοσμικό Τυπικό;

Δημοσίευση από nmnovice00 » 18 Φεβ 2011, 15:00

Δεν πρόκειται να ασχοληθώ με τις προσωπικές επιθέσεις σας κ. Καλπακίδη. Γράφετε πλέον με πρωτοφανή ένταση (και ομολογώ, ότι δεν μας έχετε συνηθίσει σε τέτοιες συμπεριφορές). Για το ότι θίγεστε τόσο πολύ από τα γραφόμενά μου δεν μπορώ να κάνω κάτι, αφού απλά εκφράζω τις απόψεις μου όπως κι εσείς. Ο καθένας μπορεί να ξαναδιαβάσει το θέμα από την αρχή και να βγάλει συμπεράσματα για όλα αυτά. Εμένα μου περισσεύει να ασχοληθώ άλλο με ανούσιες αντιπαραθέσεις.

Για τον συντονισμό, ο Παναγιώτης είναι ελεύθερος ούτως ή άλλως να διαγράψει από τα δικά μου μηνύματα ό,τι θεωρεί ότι περιττεύει. Κάποια στιγμή έκανε συστάσεις, εξάλλου, και για κάποια γραφόμενά μου που προκάλεσαν, και ζήτησα συγγνώμη και τα διέγραψα. Δεν έχω πρόβλημα να συμμορφωθώ σε αυτό.

Ακόμα και το λάθος που μου υποδείξατε, το διόρθωσα αμέσως, αν και η παρέμβασή σας ήταν τουλάχιστον άκομψη.

Τώρα, επειδή θίξατε και άλλα, ενδιαφέροντα, θέματα, όπως π.χ. το θέμα της λειτουργίας του Αγίου Ιακώβου θα μπορούσα να σας απαντήσω τί πιστεύω. Αλλά ειλικρινά, δεν ξέρω αν έχει νόημα να συνεχίζει μια συζήτηση με διάθεση, απλά, στείρας αντιπαράθεσης και όχι νηφάλιας έστω διαφωνίας.

Αν θέλετε συνεχίζουμε αλλού, σε νέο θέμα. Κανένα πρόβλημα. Αρκεί να υπάρχει ηρεμία.

Εγώ από την μεριά μου, ζητώ συγγνώμη αν έχω σκανδαλίσει ανθρώπους με τα γραφόμενά μου εδώ. Δεν είχα τέτοια πρόθεση, ειλικρινά.

Θα τα είπωμεν.

πΝ
"ἐξομολογοῦμαί σοι, πάτερ, κύριε τοῦ οὐρανοῦ καὶ τῆς γῆς, ὅτι ἀπέκρυψας ταῦτα ἀπὸ σοφῶν καὶ συνετῶν, καὶ ἀπεκάλυψας αὐτὰ νηπίοις·... οὐδεὶς ἐπιγινώσκει τὸν υἱὸν εἰ μὴ ὁ πατήρ, οὐδὲ τὸν πατέρα τις ἐπιγινώσκει εἰ μὴ ὁ υἱὸς καὶ ᾧ ἐὰν βούληται ὁ υἱὸς ἀποκαλύψαι." (Ματθ. ιβ', 25-27)
Άβαταρ μέλους
erodios
Νέος
Δημοσιεύσεις: 2
Εγγραφή: 29 Ιαν 2011, 12:52

Απ: Μοναχικό ή κοσμικό Τυπικό;

Δημοσίευση από erodios » 18 Φεβ 2011, 15:03

το πρώτο μου μήνυμα διασκευάστηκε . το δεύτερο μάλλον θα ναι και το μοιραίο ..
της διαγραφής ,αλλά δεν με πειράζει , επειδή δεν θέλω να συμμετέχω σε ένα φόρουμ που από ότι φαίνεται είναι για μια κλειστή κάστα ανθρώπων .
δυστυχώς δεν μπορεί να προκαλείται ο συνομιλητής χωρίς να απαντήσει ,σας είχα γράψει στο πρώτο μήνυμα που επιμελώς μερολειπτικά διαγράψατε .
είναι φασιστικό να θέλεις να επιβάλεις τη γνώμη σου καλά και σώνει στον άλλο και άμα διαφωνεί να τον προσβάλεις και να τον προκαλείς έστω και με το γάντι .
λυπάμαι που εξελήχτηκαν έτσι τα πράγματα γιατί ειπώθηκαν πολλά και χρήσιμα στο θέμα , τα περισσότερα καινούρια και άγνωστα για μένα που πολύ οφελήθηκα . θα ήταν ευχής έργο αλλά και ουτωπία να μείνει η κουβέντα σε κόσμια επίπεδα.
ευχαριστώ και τις δύο πλευρές για την προσφορά τους και το φόρουμ για την σύντομη φιλοξενία .
καλή συνέχεια ...
Άβαταρ μέλους
nmnovice00
Παλαίμαχος
Δημοσιεύσεις: 181
Εγγραφή: 16 Δεκ 2009, 20:10

Απ: Μοναχικό ή κοσμικό Τυπικό;

Δημοσίευση από nmnovice00 » 18 Φεβ 2011, 16:09

erodios έγραψε:το πρώτο μου μήνυμα διασκευάστηκε . το δεύτερο μάλλον θα ναι και το μοιραίο ..
της διαγραφής ,αλλά δεν με πειράζει , επειδή δεν θέλω να συμμετέχω σε ένα φόρουμ που από ότι φαίνεται είναι για μια κλειστή κάστα ανθρώπων .
δυστυχώς δεν μπορεί να προκαλείται ο συνομιλητής χωρίς να απαντήσει ,σας είχα γράψει στο πρώτο μήνυμα που επιμελώς μερολειπτικά διαγράψατε .
είναι φασιστικό να θέλεις να επιβάλεις τη γνώμη σου καλά και σώνει στον άλλο και άμα διαφωνεί να τον προσβάλεις και να τον προκαλείς έστω και με το γάντι .
λυπάμαι που εξελήχτηκαν έτσι τα πράγματα γιατί ειπώθηκαν πολλά και χρήσιμα στο θέμα , τα περισσότερα καινούρια και άγνωστα για μένα που πολύ οφελήθηκα . θα ήταν ευχής έργο αλλά και ουτωπία να μείνει η κουβέντα σε κόσμια επίπεδα.
ευχαριστώ και τις δύο πλευρές για την προσφορά τους και το φόρουμ για την σύντομη φιλοξενία .
καλή συνέχεια ...
Δεν γνωρίζω προσωπικά τί ακριβώς διεγράφη στο πρώτο μήνυμά σας και δεν ξέρω αν είναι κάτι που με αφορά. Αν εγώ σας σκανδάλισα, ζητώ συγγνώμη. Δεν είμαι αλάθητος, αλλά τρεπτός στα πάθη άνθρωπος.

Ό τρόπος, όμως, που παρεμβαίνετε εδώ, επιτρέψτε μου να πώ, είναι εντελώς άγαρμπος. Έρχεστε και επιτίθεστε σε ανθρώπους που δεν γνωρίζετε καθόλου με απαράδεκτες εκφράσεις κάνοντας ένα κήρυγμα εκ του μακρόθεν. Είναι τουλάχιστον άδικο αυτό, ειδικά για τον Παναγιώτη, που διαχειρίζεται το forum και κοπιάζει πολύ για αυτό.

Αν έχετε κάτι να συνεισφέρετε στην συζήτηση κάντε το σας παρακαλώ. Εγώ σας απάντησα στο πρώτο μήνυμά σας, νομίζω ευπρεπώς και εκτενώς και δεν διέκρινα αν είστε μέρος μιας υποτιθέμενης "κάστας". Εσείς, όμως, γράφοντας όλα αυτά, προσβάλετε όλους τους συνομιλητές αδιακρίτως.

Το αν θα μείνετε ή θα φύγετε είναι προσωπική σας υπόθεση, καθ' όλα σεβαστή. Θα σας πρότεινα να μείνετε και να συνεισφέρετε πιό παραγωγικά στις συζητήσεις. Εγώ προσωπικά, θα συνεχίσω να γράφω στα διάφορα θέματα, όσο ο χρόνος μου επιτρέπει, και αν υπάρχει κάτι που με αφορά και μπορώ να πώ 2-3 πράγματα.

Καλή συνέχεια και σε σας!

πΝ
"ἐξομολογοῦμαί σοι, πάτερ, κύριε τοῦ οὐρανοῦ καὶ τῆς γῆς, ὅτι ἀπέκρυψας ταῦτα ἀπὸ σοφῶν καὶ συνετῶν, καὶ ἀπεκάλυψας αὐτὰ νηπίοις·... οὐδεὶς ἐπιγινώσκει τὸν υἱὸν εἰ μὴ ὁ πατήρ, οὐδὲ τὸν πατέρα τις ἐπιγινώσκει εἰ μὴ ὁ υἱὸς καὶ ᾧ ἐὰν βούληται ὁ υἱὸς ἀποκαλύψαι." (Ματθ. ιβ', 25-27)
Άβαταρ μέλους
Παναγιώτης
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 902
Εγγραφή: 07 Φεβ 2008, 05:43

Απ: Μοναχικό ή κοσμικό Τυπικό;

Δημοσίευση από Παναγιώτης » 18 Φεβ 2011, 17:29

erodios έγραψε:το πρώτο μου μήνυμα διασκευάστηκε . το δεύτερο μάλλον θα ναι και το μοιραίο ..
της διαγραφής ,αλλά δεν με πειράζει , επειδή δεν θέλω να συμμετέχω σε ένα φόρουμ που από ότι φαίνεται είναι για μια κλειστή κάστα ανθρώπων .
Ιδού το τμήμα του μηνύματός σας που αφαίρεσα (που νομίζω είναι και το μοναδικό που επεξεργάστηκα σε όλη αυτήν την συζήτηση):

«Τα τελευταία μηνύματα παρεκτράπησαν από το κόσμιο ύφος του συγκεκριμένου φόρουμ , με προσωπικούς χαρακτηρισμούς " μπηκτές " και υπονοούμενα,προερχόμενα από κόντρα που είχαν τα μέλη σε άλλο φόρουμ ; - από ότι άφησε να εννοηθεί ... και προς τιμήν του διαχειριστή με την έγκαιρη παρέμβασή του , η διένεξη έλαβε τέλος .
ωστόσο , θα μου επιτρέψεται αν και θα γίνω δυσάρεστος στο πρώτο μήνυμά μου , να σας εξομολογηθώ ότι μου προκάλεσαν αλγινή εντύπωση τα γραφόμενα και ο τρόπος αντίδρασης ενός ιερωμένου ( τα διάβασα δυστυχώς τα μην πριν "στρογγυλέψουν" ) που όταν στερήθηκε επιχειρηματολογίας, θεώρησε καλό , να περάσει στην αντεπίθεση προκαλώντας κατ ουσίαν την απάντηση και την διένεξη .
Συμπεριφορά που δεν συνάδει με το σχήμα της ιεροσύνης , δεν τιμά τον ίδιο , αυτά που ορθώς πιστεύει και υπερασπίζεται αλλά και όλους εμάς που περιμένουμε από τους ιερείς μας το κάτι παραπάνω .
Ο Χριστός της αγάπης , αγάπη δίδασκε . όταν σε χτυπούν το μάγουλο , γύρνα το άλλο .
Δεν είναι θεός της εκδίκησης και των αντεγκλίσεων .»

και ότι κατηγορείτε σε αυτό το τμήμα, την παρεκτροπή από το κόσμιο ύφος, το κάνετε εσείς ο ίδιος!
erodios έγραψε:δεν θέλω να συμμετέχω σε ένα φόρουμ
Συγγνώμη; Συμμετείχατε καθόλου; Ή συμμετοχή είναι να κρίνουμε τους άλλους, και μάλιστα να τους κρίνουμε όχι επί τη βάσει των διορθωμένων μηνυμάτων τους (τα οποία έχουμε υπ'όψιν όταν γράφουμε την απάντησή μας) αλλά επί τη βάσει των πρώτων μηνυμάτων που τα διόρθωσαν;

Δεν σας διαγράφω, για να μη δώσω δικαίωμα να με κατηγορούν.

Παρακαλώ πριν γράψετε πάλι να διαβάσετε τους όρους του φόρουμ γιατί τους έχετε παραβεί, και να διαβάσετε καλά και αυτό το μήνυμα: http://analogion.gr/f/topic/?p=2244#p2244

Αφήνω τον ελεύθερο χρόνο μου για να διατηρώ την σελίδα (έχοντας κοιμηθεί σήμερα λιγότερο των 4 ωρών), αλλά αυτό δεν εκτιμάται καθόλου, ίσα ίσα μάλιστα. Να'στε καλά για την εκτίμηση.

Δεν έχω κακία για κανέναν, και αν σφάλλατε εναντίον μου -ο Θεός ξέρει- σας συγχωρώ.

----------

Θέλω το επόμενο να γίνει ξεκάθαρο:

Το Αναλόγιον έχει διαφορετική πολιτική από άλλα φόρουμ, και αυτό πρέπει να γίνει σεβαστό. Η γνώμη μας είναι ότι ο αναγνώστης του φόρουμ του Αναλογίου πρέπει να επωφελείται, και όχι να σκανδαλίζεται γίνοντας μάρτυς ανουσίων αντιπαραθέσεων ασχέτων με το θέμα το οποίο αποφάσισε να διαβάσει.

Ως διαχειριστής όμως, έχω το δικαίωμα και κάνω χρήση αυτού του δικαιώματος, να επεμβαίνω ώστε η ωφέλεια των αναγνωστών από το Αναλόγιον να είναι δεδομένη. Η κόσμια συμπεριφορά είναι απαραίτητη σε αυτό το φόρουμ, αλλιώς η επέμβαση είναι δεδομένη. Στην επόμενη απρεπή συμπεριφορά και όχι άποψη (όσο και διαφορετική είναι από αυτήν που υποστηρίζω) θα γίνει το μέλος ανενεργό για λίγο καιρό, ή και θα διαγραφεί (σημειωτέον μόνο ένα μέλος έχει διαγραφεί, ο "μαθητής" αν θυμάμαι καλά το ψευδώνυμο λόγω απρεπεστάτης συμπεριφοράς).

Αυτή είναι η πολιτική του φόρουμ αυτού. Μπορείτε να εκφέρετε την άποψή σας, χωρίς προσβλητικές φράσεις και υπονοούμενα. Όποιος δε συμφωνεί εξ' άλλου το δηλώνει εξ' αρχής (στους κανόνες λειτουργίας) και είτε δεν γίνεται καν μέλος, είτε αποχωρεί.

Αν καμιά φορά τύχει -ως άνθρωποι- να βγούμε λίγο εκτός εαυτού, και διορθώσουμε μετά την συμπεριφορά μας, τότε είναι -για μένα- σαν να μην έγινε τίποτα, αλλά αν η ίδια εριστική συμπεριφορά συνεχίζεται με εμφανή διάθεση υποβάθμισης του φόρουμ Αναλογίου, τότε η επέμβαση θα είναι ακαριαία.

Η επιλογή είναι ελεύθερη και ανήκει στον καθένα ξεχωριστά με την αντίστοιχη ευθύνη που του αναλογεί.

Άνθρωποι είναι βέβαια και οι διαχειριστές, και αν κάπου σφάλλουν -κατά την γνώμη σας- η καλόβουλη συμπεριφορά υποβάλλει ότι πρώτα θα πρέπει να τους στείλετε ΠΜ με το θέμα που σας απασχολεί ως προς την διαχείρηση. Εξ άλλου και από τους κανόνες του φόρουμ «Απαγορεύονται αυστηρώς παρατηρήσεις/παράπονα μέσα στις 'Θεματικές Ενότητες' προς τους Διαχειριστές και Συντονιστές (αν δεν μετακινούνται, θα διαγράφονται). Για αυτό υπάρχει το Κυτίον Παραπόνων.»

Σε αυτό το θέμα κάνω οικονομία, και θα'ναι η τελευταία φορά.

Ο νοών νοείτω, ο μη νοών αποχωρείτω!!
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Παναγιώτης την 19 Φεβ 2011, 03:39, έχει επεξεργασθεί 7 φορές συνολικά.
Λόγος: διόρθωση λάθους
Μέγα μὲν τὸ ἀπερισπάστως προσεύχεσθαι· μεῖζον δὲ καὶ τὸ ψάλλειν ἀπερισπάστως
Άβαταρ μέλους
nikosthe
Παλαίμαχος
Δημοσιεύσεις: 46
Εγγραφή: 10 Απρ 2008, 23:04

Απ: Μοναχικό ή κοσμικό Τυπικό;

Δημοσίευση από nikosthe » 19 Φεβ 2011, 11:49

Ομολογώ αφενός ότι δεν μου προξενεί και την καλύτερη εντύπωση η τροπή που πήρε η συζήτηση, τη στιγμή που θεωρώ τον π. Νικόλαο και τον Δημήτρη Καλπακίδη από τα πλέον ώριμα μέλη που μπορούν να συζητήσουν. Ωστόσο, παρά τις μεγάλες αντεγκλίσεις, βλέπω ότι δεν έχουν παρεκτραπεί τα πράγματα σε σημείο που παρεκτρέπονται συνήθως σε άλλα forums, ακόμα και με πολύ μικρότερες αντεγκλίσεις. Αυτό τιμά αμφοτέρους και θέλω προσωπικά να τους συγχαρώ, καθώς εγώ δεν ξέρω αν θα είχα την ψυχραιμία να μην παρεκτραπώ σε ανάλογες συζητήσεις. Ωστόσο πιστεύω ότι θα μπορούσαν τα πράγματα να είχαν πάει πολύ καλύτερα. Ένας λόγος βέβαια είναι και η φθορά που επέρχεται από τα συνεχή και μακροσκελή μηνύματα. Ένας άλλος ίσως λόγος είναι η αναδρομή στο παρελθόν, κάτι που δεν νομίζω ότι έκανε καλό. Θα επιθυμούσα λοιπόν κάπως πιο φιλικό κλίμα, αλλά είμαι ο τελευταίος ο οποίος θα μπορούσε να δώσεις "συνταγές" για κάτι τέτοιο... Άρα δεν έχω να πω κάτι στα δύο λίαν αξιόλογα μέλη του forum αυτού, των οποίων οι γνώσεις και οι απόψεις ωφελούν τα μέγιστα (ζητώ συγγνώμη από τον Δημήτρη Καλπακίδη που δεν αναφέρθηκα και σ' αυτόν προηγουμένως, καθώς τον εκτιμώ πολύ, απλώς παρασύρθηκα από τη συμφωνία μου με τη γνώμη του π. Νικολάου). Είναι η πρώτη φορά που διαβάζω μηνύματα από... 2 μόνο άτομα και αισθάνομαι ότι το θέμα έχει υπερ-εξαντληθεί! Να είστε καλά!

Θα ήθελα επίσης να σημειώσω, με την ευκαιρία των γραφομένων του erodios, ότι θα ήταν καλό να μην παρεξηγούμε τις παρεμβάσεις του διαχειριστή. Δεν ξέρω συνάδελφε erodios αν έχετε εμπειρία από άλλα forums, που οι παρεμβάσεις του διαχειριστή είναι λιγότερες, με συνέπεια να κατεβαίνει κατακόρυφα το επίπεδο της συζήτησης. Δεν θα πω ότι το ένα είναι καλό και το άλλο όχι, αφού και η αθρόα συμμετοχή και τα ξεκάρφωτα μηνύματα ως ένα σημείο έχουν τη χάρη τους! Απλώς είναι θέμα επιλογής ταυτότητας του forum. Από τη στιγμή που η ταυτότητα του forum αυτού βασίζεται στη σοβαρή ανταλλαγή απόψεων και ακολουθεί πολιτική περιορισμού των προσωπικών αντιπαραθέσεων, θα πρέπει, αν όχι να συμφωνήσουμε, τουλάχιστον να το σεβαστούμε, πολύ περισσότερο όταν υπάρχει και ενότητα Γενικής Συζήτησης (πολύ ορθώς κατ' εμέ), όπου μπορούμε να γράφουμε ό,τι θέλουμε, είτε απευθυνόμενοι σε κάποιο πρόσωπο είτε άσχετο με άλλες συζητήσεις!
dkalpakidis
Παλαίμαχος
Δημοσιεύσεις: 124
Εγγραφή: 21 Φεβ 2008, 15:42

Απ: Μοναχικό ή κοσμικό Τυπικό;

Δημοσίευση από dkalpakidis » 08 Μαρ 2013, 13:27

Η λατρεία διαμορφώθηκε και το Μοναχικό Τυπικό επηρέαζε το Ασματικό και το αντίθετο.
Κέρδιζε συνεχώς έδαφος το Μοναχικό Τυπικό για πολλούς και διάφορους λόγους.
Περί του 12ου και 13 αιώνα αναφέρω:
α') ο Δημήτριος Χωματηνός, αρχιεπίσκοπος Αχρίδος στο έργο του "Ερωτήσεις του αγιωτάτου μητροπολίτου Δυρραχίου κυρού Κωνσταντίνου του Καβάσιλα [1217-1231] (σε Pitra Analecta VI, Juris Ecclesiastici Graecorum, Rome 1891, σελ. 619-622) "Δύο καταστάσεις την εκκλησιαστικήν ακολουθίαν εν προσευχαίς και ύμνοις και πνευματικές ωδαίς περιέχουσι και ρυθμίζουσι. μία μεν η και τελεωτέρα, η κατ' εξοχήν λεγομένη ασματική. ήτις ουδέ εφηπλωμένη, αλλ' εν τόποις περιγεγραμμένη τυγχάνει ευαριθμήτοις, ους και ημείς οίδαμεν, ήγουν τη μεγάλη εκκλησία της ευδαίμονος Κωνσταντινουπόλεως, τη περικλύτω Μητροπόλη Θεσσαλονίκης και τη περιωνύμω μητροπόλη των Αθηνών. Ει δ' ίσως εισί και άλλαι ταύταις κατά τούτο ισοστατούσαι οπουδήποτε των χριστιανικών χωρών, πλήν ουκ έσονται, οίμαι, των απαριθμουμένων επέκεινα."(Γρηγορίου Στάθη, Παννυχίς, ΑΘΗΝΑ, 1999)
β') ...οι ιερές Ακολουθίες της Εκκλησίας τελούνταν μέχρι και τον 12o με 13o αιώνα κατά δύο παράλληλα Τυπικά. Το Κοσμικό, για τις εκκλησίες του κόσμου, και το Μοναχικό Τυπικό για ... τους μοναχούς. Και τα δύο Τυπικά ... δέχθηκαν στην Κωνσταντινούπολη ευεργετικές επιδράσεις, επεξεργασία και ανάπτυξη σε πλήρη και τέλεια μορφή.... Μετά τον θρίαμβο της Ορθοδοξίας κατά των αιρέσεων της Eικονομαχίας (και της Eικονολατρείας) με επίκεντρο τη μονή του Στουδίου οι Μοναχικές Ακολουθίες άρχισαν σιγά-σιγά να επιβάλλονται έναντι του Ενοριακού Τυπικού. Η φράγκικη, αρχικά, και η τουρκική κατάκτηση, αργότερα, υπήρξαν καταλυτικές για τις Ακολουθίες του Ενοριακού Τυπικού. Σήμερα, από τις αρχές του 13ου αιώνα ακολουθούμε το Μοναχικό Τυπικό όλοι οι ορθόδοξοι και στα Μοναστήρια και στις Ενορίες αλλά με κάποιες παραλείψεις και συντμήσεις. (Γρηγορίου Στάθη, Παννυχίς, ΑΘΗΝΑ, 1999)
γ') Όταν ο Άγιος Συμεών Θεσσαλονίκης (+1429) έγραφε στον "Διάλογό" του "Τυπικά δέ εισί διπλά" συνόψιζε με θαυμαστή ακρίβεια την μακραίωνη λειτουργική παράδοση και τάξη της Ορθοδόξου Εκκλησίας. (Ιωαν. Φουντούλη, Τελετουργικά Θέματα, Α' τόμος, σελ.11)
δ') Ήδη από την εποχή του αγίου Συμεών είχε σχεδόν επικρατήσει στους ενοριακούς ναούς το δεύτερο τυπικό (το μοναχικό) εις βάρος του πρώτου (του ενοριακού). Κατά την εποχή της Τουρκοκρατίας η επικράτηση ήταν πλήρης. (Ιωαν. Φουντούλη, Τελετουργικά Θέματα, Α' τόμος, σελ.12)
ε') Το 1416/1417 ο Συμεών ήλθε από την Κωνσταντινούπολη στην Θεσσαλονίκη εκλεγμένος και χειροτονημένος αρχιεπίσκοπος της μεγάλης αυτής πόλεως, βρήκε σε χρήση το ασματικό τυπικό στον μεγάλο καθεδρικό ναό της Θεσσαλονίκης, την "Μεγάλη της Εκκλησία", τον ναό της του Θεού Σοφίας ... Εύχεται δέ και συνιστά όπως αυτή η ασματική- ενοριακή ακολουθία και τάξη, που "διά ραθυμίαν" υπό την πίεση των δυσμενών πολιτικών συνθηκών, της φράγκικης και τελικώς της οθωμανικής κατακτήσεως, κατά της αρχές του ΙΕ' αιώνα είχε παντού εγκαταλειφθεί, να τηρείται τουλάχιστον στις "καθολικές" εκκλησίες, δηλαδή στους ενοριακούς ναούς, "ή πάντοτε ή κατά καιρόν (δηλαδή εκτάκτως), εις το μένειν την αρχαίαν παράδοσιν ακατάλυτον. [Διάλογος κατά πασών των αιρέσεων και περί... των ιερών τελετών..., κεφ. 356] (Ιωαν. Φουντούλη, Τελετουργικά Θέματα, Β' τόμος, σελ. 140 και 141)
Απάντηση

Επιστροφή στο “Τυπικόν”