Μεγαλυνάρια Παρακλήσεων Δεκαπενταυγούστου

Περί του Τυπικού της Ορθόδοξης Εκκλησίας
Απάντηση
Άβαταρ μέλους
Xristos Tsakirogloy
Παλαίμαχος
Δημοσιεύσεις: 53
Εγγραφή: 07 Φεβ 2008, 21:01

Μεγαλυνάρια Παρακλήσεων Δεκαπενταυγούστου

Δημοσίευση από Xristos Tsakirogloy » 13 Αύγ 2008, 22:49

Το Ωρολόγιον, αναφέρει ότι πριν το "Πάσαι των Αγγέλων αι στρατιαί..." ψάλλεται το Μεγαλυνάριο του Αγίου του Ναού. Είναι όμως το μόνο που ψάλλεται εκείνη την στιγμή ή μήπως ψάλλεται και της περιόδου ή της ημέρας (π.χ. της Μεταμρφώσεως από την ημέρα της εορτής έως την απόδοσή της); Εάν προβλεπόνταν κάτι τέτοιο γιατί δεν αναφέρεται στο Ωρολόγιο; Πρόκειται για παράληψη; Το τυπικό του Βιολάκη αναφέρει κάτι σχετικά;
Έψαλα την παράκληση με Επίσκοπο πρόσφατα ο οποίος ήθελε να ψαλλεί το Μεγαλυνάριο της Μεταμορφώσεως (ήταν ο Εσπερινός της αποδόσεως της εορτής) και όταν τον ρώτησα σχετικά, η απάντηση ήταν, ότι στο Άγιον Όρος ψάλλουν τα Μεγαλυνάρια όχι μόνο του Ναού, αλλά και όλων των παρεκκλησίων της Μονής. Άσχετο;
Μπορώ να καταλάβω την λογική του να ψαλλούν όλα τα μεγαλυνάρια των οικείων Αγίων προς τη Μονή ή και την Ενορία ενδεχομένως, αλλά μήπως με την αναφορά επίκαιρων Αγίων ή εορτών μπαίνουμε σε άλλη λογική; Εάν προβλέπεται από κάποια τυπική διάταξη, εννοείται ότι πάω πάσο, αλλά δεν με καλύπτουν τέτοιου είδους εξηγήσεις όπως η προαναφερθήσα, διότι ιδιαίτερα σε ότι αφορά το γραπτό τυπικό, μπορούμε πιστεύω να είμαστε απόλυτοι...
Τσακίρογλου Χρήστος
stelstam
Γενικός Συντονιστής
Δημοσιεύσεις: 28
Εγγραφή: 14 Φεβ 2008, 16:18

Απ: Μεγαλυνάρια Παρακλήσεων Δεκαπενταυγούστου

Δημοσίευση από stelstam » 14 Αύγ 2008, 12:07

Νομίζω, ότι εξαρτάται από το πόσο "πανηγυρικό" χαρακτήρα θέλουμε να δώσουμε στην εορτή του Αγίου ή στην εορτή της ημέρας. Για παράδειγμα στην ενορία μου, στον εσπερινό του Αγίου Μύρωνα (8/8, όπου τελέστηκε εσπερινός και την επομένη Θ. Λειτουργία εκ της ιδιαιτέρας φυλλάδος του Αγίου -χωρίς να εορτάζει ο συγκεκριμένος Ναός), εψάλλει κατά την παράκληση, εκτός από το μεγαλυνάριο του Ναού και το μεγαλυνάριο του Αγίου Μύρωνα.
Πάντως νομίζω, ότι είναι καλό να ψάλλεται και του εορταζόμενου Αγίου/εορτής κλπ, και του Ναού. Ο Ιερέας, κατά την ώρα που ψάλλεται το συγκεκριμένο μεγαλυνάριο, μεταβαίνει μπροστά στην εικόνα, του Αγίου που τιμάται και θυμιατίζει, η ατμόσφαιρα γίνεται πιο κατανυκτική, οι πιστοί συνδέουν το ψαλλόμενο μεγαλυνάριο με την εικόνα που θυμιατίζει ο Ιερέας, και γενικά όλα αυτά πολύ βοηθούν, ενώ δεν έχουν καμία αρνητική επίπτωση, ούτε αντιβαίνουν σε καμία τυπική διάταξη, που ναι μεν δεν ορίζεται ρητώς, αλλά ούτε απαγορεύεται επίσης.

Σ.
Απάντηση

Επιστροφή στο “Τυπικόν”