Μουσική γραμμή του τάδε ήχου στον δείνα ήχο

Περί του θεωρητικού και πρακτικού μέρους της Ψαλτικής Τέχνης.
Απάντηση
Άβαταρ μέλους
Παναγιώτης
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 902
Εγγραφή: 07 Φεβ 2008, 05:43

Μουσική γραμμή του τάδε ήχου στον δείνα ήχο

Δημοσίευση από Παναγιώτης » 28 Μαρ 2008, 07:54

Είμαστε π.χ. στον πλ. δ' ήχο, και υπάρχει μια μουσική γραμμή που φθάνει στον Νη' και καταλήγει στον Δι και οι δάσκαλοι λένε "ήχος άγια". Αυτό είναι σωστό; Δηλ. εκεί ο Κε όταν απαντάται στην γραμμή στην ανάβαση στον Νη'..., και όλη η γραμμή ψάλλεται ως "άγια";

Αν π.χ. είναι ήχος πλ. β', και πάλι τίθεται διατονική φθορά π.χ. στον Δι, φθάνει το μέλος στον Νη' και καταλήγει διατονικά στον Δι, και αυτή τη γραμμή "άγια" θα την πούμε, και ψάλλεται με τα χαρακτηριστικά του "άγια";

Είναι σωστό αυτό;

Ρωτάω επειδή όταν τ' άκουσα αυτό από δασκάλους, μου φάνηκε πολύ παράξενο, καθότι τα βιβλία τα θεωρητικά δεν αναφέρουν τέτοιου είδους λεπτομέρειες, και παλαιά ήμουν σχεδόν αυτοδίδακτος (είχα κάνει ελάχιστα βασικά μαθήματα) και βασιζόμουν στα θεωρητικά βιβλία.
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Παναγιώτης την 28 Μαρ 2008, 07:55, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
Μέγα μὲν τὸ ἀπερισπάστως προσεύχεσθαι· μεῖζον δὲ καὶ τὸ ψάλλειν ἀπερισπάστως
Άβαταρ μέλους
nmnovice00
Παλαίμαχος
Δημοσιεύσεις: 181
Εγγραφή: 16 Δεκ 2009, 20:10

Απ: Μουσική γραμμή του τάδε ήχου στον δείνα ήχο

Δημοσίευση από nmnovice00 » 22 Δεκ 2009, 14:15

Ασφαλώς και είναι άγια η θέση. Αρκεί να είναι μιά διακριτή θέση άγια κι όχι απλά μια κίνηση από το Δι στο Νη' και τούμπαλιν. Μπορεί μια τέτοια κίνηση να θέλει να τονίσει άλλα πράγματα, π.χ. την ιδέα του 7φώνου κ.α. Για την διάκριση των θέσεων μέγιστο ρόλο παίζει εδώ η εντρύφηση στην παλαιά γραφή.
"ἐξομολογοῦμαί σοι, πάτερ, κύριε τοῦ οὐρανοῦ καὶ τῆς γῆς, ὅτι ἀπέκρυψας ταῦτα ἀπὸ σοφῶν καὶ συνετῶν, καὶ ἀπεκάλυψας αὐτὰ νηπίοις·... οὐδεὶς ἐπιγινώσκει τὸν υἱὸν εἰ μὴ ὁ πατήρ, οὐδὲ τὸν πατέρα τις ἐπιγινώσκει εἰ μὴ ὁ υἱὸς καὶ ᾧ ἐὰν βούληται ὁ υἱὸς ἀποκαλύψαι." (Ματθ. ιβ', 25-27)
Απάντηση

Επιστροφή στο “Θεωρία και Πράξη της Ψαλτικής Τέχνης”